• Anonym (Lämnad)

Bidrag till möbler

Någon som vet hur det fungerar när man har separerat och inte har råd att köpa möbler, vi ska dela på dem vi har men det kommer ändå bli att man måste köpa vissa saker... kan man få bidrag eller får man stå för allt själv???

Jag har inga pengar alls och ska studera nu så det jag inte tar med mig, kan jag inte köpa själv

• Svar på tråden Bidrag till möbler
  • Anonym (??)

JAg är student och har 1500 spänn över till mat närallt är betalt varje månad, inga "fickpengar" till nöjen eller kläder. Kan jag då bara gå till soc och be om pengar när jag t.ex. behöver köpa nya linser eller glasögon? eller vinteroverall till mitt barn?

Kritiserar inte, bara undrar?

• Anonym (skatte-bet)

Äntligen någon som förstår! Jag har också levt på studielån! Jag har under lång tid varit helt utan pengar pga krånglande a-kassa, men jag har aldrig tänkt tanken att det är någon annans ansvar att stå för mina MÖBLER!

• Anonym

TS. det finns alltid människor som gillar att trampa på folk som redan ligger, försök att inte bry dig om det. En vacker dag så är det dom som har hamnat i skiten...jag kan inte tro för ett ögonblick att dom är lika kaxiga dåFlört Du har jobbat och betalat skatt, självklart ska du ha den hjälpen du behöver.

• Anonym (Lämnad)

Brukar vara så att det är lätt att sparka på någon som redan ligger ner

• Demonia

Elis är min kärlek:
    självklart kan man fråga sin familj om penagr jag syftade bara på att man inte ska tigga och behöver man hjälp så ä'r soc ett alternativ....
    --------------------------------

Och vad spelar det för roll om man har flyttat hemmifrån och behöver hjälp med möbler om man ber soc det ingår faktiskt i deras jobb att hjälpa folk med möbler oxå så hur kommer det sig att foklk tycker att det är att utnyttja? behöver man hjälp ska man väl få den eller?

kan man lika gärna säga att "fattiga får skylla sig själv om dom inte har en säng att sova i dom jkan juee gå ut och tigga en elelr liknande"

Soc hjälper inte en människa om den har en egen inkomst alltså hjälper dom dom människorna som är fattiga eller som hammant i en livssituation som dom inte kunde råför att hamna på rätt köl igen!

Och om du nu mår så dåligt för att andra går till soc sluta betala skatt då!

Om någon vill klaga på mig så får ni göra det anser bara att behöver man hjälp och inte kan få den från annat håll så e soc, kyrkan statsmissionen fonder osv helt rätt att söka sig till...

• Anonym (??)

Om någon menar att jag har sparkat på någon som ligger så har den/dom misstolkat. Det kanske inte var mig ni menade, jag vet ju inte.

Mitt inlägg var iallafall skrivet för att jag undrade om JAG kan få bidrag av soc, så jag ycker att vi inte lever särskilt drägligt.. Inte för att tracka ner på TS.

Trodde inte att man som student kan få bidrag av soc, och ingen av er verkar veta det så...

• Anonym (??)

Mycket stavfel ursäkta mig..

• Elis är min kärlek

Demonia: Var allt det skrivet till mig eller??????

• Demonia

Elis min kärlek

Nej absolut inte! *ler*

• Anonym (tröster)

ts, självklart får du hjälp från soc när du är mamma till ett litet barn och behöver hjälp!!!

• Anonym (??)

Alla som säger att det är så självklart kanske kan svara på min fråga: Har man som student rätt till socialbidrag?

• septbebis

TS: Bor du i Blekinge så har jag en säng (dock utan madrass), bäddsoffa samt en tv-bänk att avvara...

• Maggis Nervis

Anonym tröster>>Jag är osäker på din fråga... Men vad jag har för mig så har du inte rätt till soc. bidrag då du studerar för att csn pengarna + bostads bidr. skall täcka upp allt.

• Maggis Nervis

Oj, det var till Anonym (??)

• Anonym (??)

Var nog min fråga du menade
    Precis vad jag har hört. Det är därför jag undrar om man då har rätt till engångsbidrag. Alla verkar ju vara så säkra på att TS ska få det, men hon skrev ju att hon studerade.. Hur gå¨r det ihop?

Man är inte elak bara för att man försöker vara realistisk!

• Demonia

Annonym (??)

Hon kan ha rätt till det eftersom det är en situation där CSN pengarna inte räcker till så att hon får en dräglig levnands standard. Men det beror helt på hur just det kontoret ser på problemet det kan även vara så att hon kan få ett lån från Soc... annars finns det juee fler ställen att vända sig till kyrkan stadsmissonen fonder osv!

• Anonym (??)

Ok, då kan det ju gå trots studier.
    Hoppas att du har ett bra soc-kontor då TS så att du får ihop några möbler!! Önskar dig all lycka!

• Anonym

Ja, även som student har man rätt att få hjälp av soc om det handlar om en så stor utgift som är nödvändig, tex tandläkarvård. (Eller som i detta fall, möbler för att kunna leva ett drägligt liv, säng, tv, soffa, husgeråd osv) Du har inte rätt till det som kallas "försörjningsstöd", för du ska klara av att försörja dig på studielån, däremot rätt till sånt som du normalt inte kan klara av om du endast har studiemedel, men det görs ju alltid en uträkning och har du tex legat på +400 över norm varje månad och ansöker om tandvård på tex 4000 kr så kan nog soc hävda att du har kunnat spara och lägga undan. Men ligger man på gränsen, kanske bara en hundralapp över norm, ja då klarar man ju av naturliga skäl inte av oförutsedda utgifter.

Svar på tråden Bidrag till möbler