• Villavillerkulla

Overall eller Jacka & Byxa ??

Vad ska ni köpa till era älsklingar i vinter ??

Vår Isak är 6 månader nu, men till vintern är han ju dryga året, ska man ha Overall eller ska man ha Jacka o Byxa, vilket är bäst ?
    Kommentera gärna varför ni väljer det ena eller andra...

Själv funderar jag på Jacka o Byxa o kanske långkalsonger under vanliga byxor när man är ute i vagnen i åkpåsen ?

• Svar på tråden Overall eller Jacka & Byxa ??
  • Arctura

Jag har både och till mina barn!! Jacka är ju bra när man åker bil eller ska in och handla mat, det brukar ju bli såååå varmet med kläderna på inne i butiken, då är det besvärligt med overall... men ska man åka pulka eller vara ute en längre stund så är det bra med overall då det inte blir nån "glipa" bak på ryggen och magen...

*~ Mitt mål i livet ,är att blir den underbara människa, som min hund redan tror att jag är ~*
  • S vali s

Linn är snart 11mån och vi har köpt en bävernylonoverall till henne och kommer att kompletera med jacka och ev. byxor.
    Overallen är nog den som kommer att användas mest  när vi är ute men jag tänkte att en jacka kan vara bra att ha de gånger hon ska sitta i vagnen o har åkpåsen eller när man bara ska iväg med bilen.

Den late får brått när det blir kväll
  • Amorella

Min tjej fyllde ett år i april i år. Eftersom hon satt i åkpåse i vagnen hela vintern hade hon mest en fleeceoverall på sig. Hon höll sig varm och skön i den fastän vi bor i Norrland och det var riktigt kallt. Vinteroverallen blev riktigt varm - för varm - i åkpåsen, framförallt om benen, även när det var -20 grader.
    Man får planera lite efter hur rörliga de är. Är de nere i snön och leker mycket - om de sitter, kryper och går - är det ju värt att satsa på en riktig vinteroverall. Annars duger fleeceoverallen.
    Jacka kan man ju köpa lite större så den också räcker hela våren.

• Villavillerkulla

Så man kanske borde köpa både overall o jacka o byxa då ? Hmm... Känns nämligen som man ska börja tänka på det snart, för vips, så är det ju slut i butikerna !

• Kristin24

Vi körde med overall till Elsa förra vintern när hon var 1 år. Jätte bra iomed att hon inte gick så stadigt då. Om vi var o handlade var det bara att rulla ner overallen...jätte smidigt.

Men iår ska hon få både och...kan vara bra att ha o byta med nu när hon springer o leker på ett helt annat sätt.

• väntar o längtar

Sonen var 1 år förra vintern och jag kan lugnt säga att overallen var onödig. Använde nästan uteslutande det tvådelade setet.

• Villavillerkulla

Bara ut o leta upp nåt snyggt på stan nu då Vill helst handla nån stans där inte alla andra har samma kläder, men det är svårt i en liten stad.

Ska till Gbg i slutet av Augusti, kanske har några bra annorlunda affärer där ?

• Plockepinn

Jag har ingen tidigare erfarenhet men tycker spontant att jacka+byxor låter bättre. Hur mycket rullar sig 9-12 månaders i snön egentligen (argumentet för overall)? Och så värst mycket vill man kanske inte vara ute när det är just -20 grader, inte jag iallafall.

Som boende i "stan" vet jag att det blir mycket dragandes runt med vagnen och en del in o ut i butiker/på fik, och därmed känns det lagom varmt med jacka och ev byxor. För åkpåse har man ju. Det är mycket möjligt att jag är av en annan åsikt efter första bäbisvintern, men jag kommer nu att satsa på jacka+byxor. :)

Kanske en missuppfattning, men jag får för mig att många gillar att bylsa på barnen fasliga mängder kläder för att de inte ska "förkyla sig". Sedan ligger de och flämtar som orörliga stoppade varmkorvar i vagnen. En extra filt vid behov borde vara mer flexibelt.

• VivviM

Startade just en liknande tråd. Jag har köpt en jacka på PoP till min lilla tjej som är 6 mån nu (7700 g och 65 lång) i stlk 86. Var jättetveksam till storleken men det gör ju inte så mycket om den är lite stor. Sen funderar jag nu om jag ska köpa en overall i stlk 80 eller om jag ska köpa byxorna till jackan i stlk 80.

Vet inte riktigt hur jag ska göra så jag kan inte ge nåt råd...alla andras åsikter verkar ju så vettiga så man står verkligen i valet och kvalet

• VivviM

...kan ju lägga till att min tanke just nu är att hon får ha jacka när hon sitter i vagnen och har åkpåsen och sen när hon lär sig gå vilket man kan misstänka att hon gör under vintern får ha overallen på sig....

• Amorella

VivviM:
    Vi har PoP:s jacka till min tjej i storlek 86. Hon är runt 82-83 cm nu och den är fortfarande för stor. Går dock att använda med uppvikta ärmar. Tror du inte det blir lite väl stor på din tjej? Min tjej var 75 cm när vi köpte den och då drunknade hon i den... Fast du verkar ju redan ha börjat använda den så då går det kanske ändå. Byxorna är svårare än jackan. Vi har de i storlek 86 och jag hoppas att min tjej kan ha dem nu i höst. Man får vika upp benen lite. I våras funkade de inte.

Om du vill ha en overall till i vinter skulle jag ha köpt storlek 74, framför allt om du har förhoppningen att hon ska kunna gå i den. Samma sak där - storlek 80 sitter bra på min tjej nu. Eller hade du tänkt att den ska räcka hela nästa vinter också kanske? Då måste du nog ta storlek 80.

• Plockepinn

Jag har också ältat storleken.. Min tjej är 7 mån och det var länge sen vi vägde o mätte men hon är rätt liten, kan tänka mig strax över 7 kg och 67 cm?? Jag har nu köpt jacka o byxor i stl 74. Jag var först fundersam över om det skulle bli för litet under hela långa vintern. Men samtidigt, det känns ju bättre om hon ser vettig ut i detta halva vintern, och så får jag ev köpa någon större senare om det skulle behövas (man behöver ju inte köpa dyraste märkena). Hellre än att hon ser ut som ett stort michelinfluff hela vintern och växer i det lagom till våren.

Nu har jag köpt täckjacka och byxor, men annars talar många om fleeceoverall som ett bra alternativ till småttingar som inte springer runt ännu. Det hade jag nog kunnat tänka mig som ett alternativ.

• VivviM

Amorella: Usch, ja jag har funderat länge över storlekarna. Jättesvårt när man tänkt att de ska ha dem hela vintern. Hon fyller ett i februari och följer hon sin kurva kommer hon vara knappt 74 cm då men samtidigt har hon redan 74 på mycket kläder nu som är lagom...Hon har 74 på höstjackan som är jättestor på henne (också från Po.P). Vinterjackan har jag inte börjat använda än, den badar hon i så jag hoppas jag inte gjort ett dumt köp...

Overallen hade jag tänkt köpa 80 som sagt men nu blir jag tveksam...var ju tänkt hon skulle ha den när hon går omkring (om
    hon nu kan gå i vinter vilket jag tror). Hade inte planerat att hon ska kunna ha den nästa vinter så jag får se...kanske kan prova....

Svar på tråden Overall eller Jacka & Byxa ??