• milk

Småfolk.

Min bror har en fråga till er som är medial:

Kan ni se småfolk eller vättar eller är det en annan förmåga man måste ha då?
    Är dom som spöken eller andar?
    Min bror funderar på detta, alltså inte jag!!! Glad

• Svar på tråden Småfolk.
  • Alexandra82

FixarFrasse Tack för att du äntligen kom med ett svar på den gåtan =)
    Tror för övrigt också på småfolk, skogsfolk, vättar eller vad man nu väljer att kalla dom.

• BadSector

Inte ett enda småfolkskelett. Någonsin.
    Inte ett enda verifierat foto. Någonsin.

Förekomsten av dessa är lika trolig som förekomsten av Jultomten och flygande renar.

Termen "vuxna människor" och "myndig" behöver kraftigt omdefineras.

• Lukka

BadSector:
    VEM har sagt eller bevisat att det bara finns EN dimension på den här planeten?? Jag bara undrar... Du kanske skulle fundera över hur du uttrycker dig när du inte har några fakta bakom dig som stödjer dina kritiska åsikter.

• Lukka

Här på Island där vi bor är vättar och småfolk inte ett dugg konstigt och ibland skrivs det t.o.m om dem i tidningen och om olika händelser. Helt allvarligt alltså och ingen ironi.

• Widdan

Jag VET att det finns småfolk. men vart de håller hus, det är det som är frågan..

• Multihealer

Om man nu antar att vi existerar i den fjärde dimensionen och att kravet för att kunna manifestera sig i denna fjärde dimension är materia. Kan man då kanske anta att andra dimensioner inte behöver materia för att manifestera sig? Skulle man tom kunna gå så långt i sitt manifesterande tänkande att man tom kunde tänka sig in i ett omanifesterat tänkande?

Antag att någon av alla andra dimensioners tänkande inte kräver materia! Vad betyder då detta om man enbart väljer att se världen med sina materiellt seenede ögon?

Är det tom så att vi i den fjärde dimensionen redan befinner oss även i den första andra och tredje dimensionen parallellt? Fast samtidigt?

Skulle vi tom kunna se in i femte, sjätte, sjunde dimensionen osv.?

Nu är helheten inte uppdelat i dimensioner men eftersom vi inte har ett större utvecklat sinne för den kommande utvecklingen av djupare dimensioner så har vi skapat oss modeller som vi baserar på en fyrdimensionellt tänkande så vi kan "förstå" en värld bortanför vår egen begränsning.

Antag följande:
    Dimension
    1 allt är ett
    2 motsatsförhållande svart/vitt, rädsla/kärlek yin/yang
    3 längd, bredd höjd
    4 längd, bredd höjd samt tid

rent teoretiskt är det alltså först i fjärde dimensionen som denna materia krävs eftersom tid ger oss en längd av en upplevelse. I första till tredje dimensionen kan man uppleva allt men det går inte att använda sina fem sinnen eftersom dessa kräver materia för att kunna upplevas materiellt.

Ljus och kärlek
    Kent Asp

• Johan

Multihealer:
    Men allt är ju energi, så hur kan något vara beroende av materia som egentligen inte existerar mer än som en illusion? Det kan inte vara så att energin i vår del av universum vibrerar så lågt att vi kan se det. Sen när vi utvecklar oss medialt, eller öppnar vår medfödda meditativa arv från tidigare liv, så vibrerar vi lite högre, närmar oss en annan dimension och får förnimmelser av den? På samma sätt kan de i den andra dimensionen sänka sina vibrationer och manifestera sig i vår dimension? Men oftast så möts vi i vibrationerna någonstans mitt emellan, som i seanser?

Mediala.se - en hemsida för oss mediala.se
  • Multihealer

Johan,

du undrade

///Multihealer:
    Men allt är ju energi, så hur kan något vara beroende av materia som egentligen inte existerar mer än som en illusion? Det kan inte vara så att energin i vår del av universum vibrerar så lågt att vi kan se det.
    ///

allt är energi.
    Alltså är även materia energi.
    För att kunna uppleva hela vårt universum som är en illusion så krävs det energi i form av materia i vår fjärde dimension.

----
    På dina övriga funderingar from texten...
    ///
    Sen när vi utvecklar oss medialt, eller öppnar vår medfödda meditativa arv från tidigare liv, så vibrerar vi lite högre, närmar oss en annan dimension och får förnimmelser av den? På samma sätt kan de i den andra dimensionen sänka sina vibrationer och manifestera sig i vår dimension? Men oftast så möts vi i vibrationerna någonstans mitt emellan, som i seanser?
    ///
    Precis som jag skrev i mitt inlägg så är allt olika dimensioner. Jag håller med dig i den sista delen av ditt inlägg. Det är precis det jag skriver i mitt inlägg fast formulerat på ett annat vis. Det är sant att olika dimensioner vibrerar i olika hastigheter. Därför är dessa dimensioner inte synliga när vi begränsar oss till att se med våra manifesterade ögon i den fjärde dimensionen.

Ljus och kärlek
    Kent Asp

• BadSector

Lukka: "VEM har sagt eller bevisat att det bara finns EN dimension på den här planeten?"

Ursäka, men vad i hela hellskotta pratar du om egentligen?
    Vi har 3 dimensioner. Tiden räknas ibland som en fjärde.

Inom en del högre matematik behöver man ta till teoretiska 4e rumsdimension och ibland högre dimensioner för att få ihop de kalkyler man har idag.
    Denna 4e dimension kallas ibland "ana kata", och man kan göra förutsägelser om hur exempelvis en fyrdimensionell kub ser ut när man vecklar ut den till 3D likt en 3D-kub ser ut när man vecklar ut den till 2D. Dock finns inget som tyder på att några rumsdimensioner över de 3 vanliga existerar mer än som teoretiska matte-kryckor.

I Östersund skrivs det ibland om Storsjöodjuret också. Att vissa tar sådant på allvar är knappast någon annans problem.

Multihealeer: Läs det ovan.
    Relativitetsteori och sambanden mellan energi, massa och hastighet är svåra, kontraintiutiva grejer.
    Materia existerar inte alls enbart i samband med tid som du påstår.
    Jag ordinerar gymnasiefysik till att börja med, sedan en 4p kurs i grundläggande relativitetsteori på valfritt universitet (utom Södertörn, där kan ingen nåt).

Ficklampa och kondomer
    Eder BadSector

• OlgaMatildah

En del grejer går inte att bevisa, svårare än så är det inte.
    Alla männisor har rätt till sin tro och INGEN kan bestämma vad som är rätt och fel.
    Och väldigt typsikt Homosapiens att tro att de är de ända, men som sagt du har också rätt till din tro.
    det här inlägget riktar sig mot badsecetor.

• Multihealer

BadSector,
    var vänlig och låt bli att ändra mina uttryck. Var någonstans påstår jag att materia enbart skulle existera i den fjärde dimensionen? Tror du att ordet "anta" betyder samma sak som "påstår"? Kanske en kurs i läsförståelse till sig själv innan du skickar mig på kurs?

Ljus och kärlek
    Kent Asp

• BadSector

Multihealer: "Var någonstans påstår jag att materia enbart skulle existera i den fjärde dimensionen?"

MH tidigare: "Om man nu antar att vi existerar i den fjärde dimensionen och att kravet för att kunna manifestera sig i denna fjärde dimension är materia."

Tid och materia existerar helt oberoende av varandra.

Jag förstår att det är svårt att ha en röd tråd när man nedtecknar fria fantasier, och föreslår att du, för att inte ta denna tråd helt off topic (Småfolk) startar en egen tråd där du kan fortsätta våldföra dig på dimensionlära och relativitetsteori.

Olga: "Alla männisor har rätt till sin tro och INGEN kan bestämma vad som är rätt och fel."

Ah.. den postmodernistiska hydran blottar ännu ett av sina huvuden.
    Det du säger är att alla har rätt om allt, hela tiden. Det finns ingen som har fel.
    Ja, utom de som påstår DETTA INTE STÄMMER då.

Alla har fel, utom de som tycker att alla har rätt om allt hela tiden.

Att detta är ett tänkande som är helt åt skogen hoppas jag du som läser detta förstår.
    Intressanta länkar i ämnet nedan;
    www.math.chalmers.se/~olleh/skolans_sak/postmodernism.html
    sv.wikipedia.org/wiki/Postmodernism

• Johan

Vad lämpligt att mattematiker får hitta på en fjärde dimension när de vill för dig Badsector, när ingen annan får tro på saker som inte är bevisade av vetenskapsmännen. Då kanske det finns hopp om att andra också får tro på saker och skriva om dem här utan att bli förolämpade.

• BadSector

Det kan vara pinsamt att prata om saker man inte har en aning om.

Femtederivata är ett annat exempel på en strikt matematiskt teoretisk konsruktion som i naturen saknar motsvarighet, men ibland behövs för att de modeller vi har idag ska fungera.

Vänligen avstå från att kommentera matematik vidare om du inte har några kunskaper i ämnet, det blir bara pinsamt som sagt.

Jag vil ånyo rekommendera läsning av länkarna i inlägg 24, de är på svenska och lättlästa för den som är fundersam på om det verkligen kan stämma att alla har rätt om allt de påstår hela tiden.

• Johan
    " Det kan vara pinsamt att prata om saker man inte har en aning om."

Ändå gör du det själv här nästan varje dag. Vänligen avstå från att vidare kommentera andar vidare om du inte har några kunskaper i ämnet, det blir bara pinsamt som sagt.
  • Multihealer

BadSector,

då ska jag förenkla min fråga i inlägg 23 till dig. Orsaken till att jag förenklar är att du inte svarade på frågan. Därför måste jag anta att du inte förstod min röriga förklaring.

BadSector,
    tror du att ordet
    anta
    och att ordet
    påstår
    betyder samma sak?

Ljus och körlek
    Kent Asp

• Johan

BadSector:
    Diskussioner kallar jag knappast undervisning, vet du inte skillnaden tycker jag du ska ta reda på det innan du deltar aktivt i ett forum. Men det är kul att du finner våra dikussioner underhållande.

Själv tycker jag det är jobbigt att diskutera med en person som verkar ha gudskomplex, inte ser sina egna tillkortakommanden och inte kan erkänna sina egna misstag och felformuleringar. Men det har (väl?) inget med din person att göra och var bara en allmän reflextion om diskussioner här på FL.

• Multihealer

BadSector,
    välkommen åter när du kommit till din GodSector.

Ljus och kärlek
    Kent Asp

Svar på tråden Småfolk.