• The Dreamer

Kostnad för starta eget?

Har nu bestämt mig till 100 %, jag ska starta eget...

Men det blir inte förrän jag pluggat klart och har ett riktigt jobb, kommer börja med att ha ett eget företag på sidan om andra jobbet och kanske ta egna företaget som heltidsjobb om det går bra...

Men nu en massa frågor till er som startat eget...

Hur mycket kostade det för er att starta eget?
    Vad startade ni då?
    Hur mycket tid krävdes i början? (massor kan jag tänka mig)
    Bokför ni själva? (om ja, brukar ni använda någon som kommer ibland och kollar att allt är rätt? )
    Tar ni ut egen lön från företaget?
    Brukar den variera eller blir det ungefär lika mycket varje gång?

Så nyfiken och vetgirig jag blivit...
    Ska även köpa böcker om att starta eget så man är väl insatt när det väl bär av...

• Svar på tråden Kostnad för starta eget?
  • The Dreamer

Diwa - tack för ditt inlägg...

Självklart är du inte antitanti, du låter väldigt realistisk tycker jag...

Har planerat att ha fast jobb själv först, och starta eget på sidan om, tills det går bra (kanske inte sopar banan, men går runt i alla fall.. )

Och nu har jag ju några år på mig, så jag kan hålla lite koll på hur branchen ser ut, och hur den utvecklar sig...samtidigt som jag själv bygger upp min idé så jag har mer att stå på...

Har funderat på om det verkligen kan löna sig att starta butik både IRL och på nätet samtidigt...tror det kan vara bättre att ta det enda först, och det andra senare när man känner att man börjar komma på fötter...

Affärside har jag faktiskt redan...
    Åtminstone i det stora hela, detaljerna behöver finslipas och jag själv behöver läsa mig in mer på vissa saker...
    Men det är å andra sidan inom ett område jag själv brinner för..

Att gå starta eget kurser och sådant är inte alls dumt, men det får nog bli när det närmar sig..

Har just nu 2 år kvar på universitetet och vill sedan ha fast jobb innan jag bestämmer mig helt för att dra igång...

• Diwa

riktig affär är bra om du har en ide som är relativt nyskapande i din stad...eller som det finns efterfrågan på...

Dessutom är det då enkelt att sköta internetbutiken under samma tider som du jobbar i den riktiga butiken

nackdelen är just att det kräver närvaro..så vill man ha vid sidan om är internet ett bra media...men det funkar mindre bra på saker där kunden behöver prova, känna och klämma för att besluta sig...

Dvs kläder funkar om det är väldigt välkända märken där de har provat dem i butiker redan eller de bara vill ha (beckham fenomenet )

Saker funkar oftast ganska bra liksom teknik och tjänster medan

sens finns alltid undantag

Always look on the bright side of life=)
  • Elfan

Mycket bra tips från Diwa så jag har inte så mycket att tillägga...

Kom på en sak: det är lätt att bli så överhopad med allt praktiskt och administrativt men glöm inte bort det viktigaste - kunderna! Se till att ha kunderna först och därefter leverantörer. Där kan det också vara en fördel att börja som hobbyverksamhet eftersom man då både testar sin affärsidé och förhoppningvis får en krets av trogna kunder. Sen blir inte steget så stort att dra i gång i större skala.

• The Dreamer

åhh...så många bra tips ni kommer med...

Jag tror att jag har en relativt nyskapande idé (har inte sett eller hört att det finns detta på annat håll i alla fall.. )

Så snälla ni är...

Det låter som att det kommer bli dygnet runt jobb (i princip) i början, men bli lite lättare senare, och bäst är om det går så bra att man bara kan ha sitt eget företag som jobb...

Hihi...ni får mig ju att vilja starta nu på en gång...
    Fast, som jag sagt tidigare, kommer jag ändå vänta till jag gått ut skolan och har fast anställning innan jag börjar, så man har sin inkomst i alla fall...

Tusen tack för alla tips.. De behövs verkligen..

• Studerande84

Hej hej!

Min sambo startade en enskild firma förra året och han visste inget om att starta eget innan, han fick hälp av företagarna med affärsplan och liknande, men det kan vara smart att be någon som har koll på bokföringen om man själv har lite svårt för det.

Lycka till!

• Diwa
    The Dreamer skrev 2006-08-19 10:11:35 följande:
    åhh...så många bra tips ni kommer med...Jag tror att jag har en relativt nyskapande idé (har inte sett eller hört att det finns detta på annat håll i alla fall.. )Så snälla ni är...Det låter som att det kommer bli dygnet runt jobb (i princip) i början, men bli lite lättare senare, och bäst är om det går så bra att man bara kan ha sitt eget företag som jobb...Hihi...ni får mig ju att vilja starta nu på en gång...Fast, som jag sagt tidigare, kommer jag ändå vänta till jag gått ut skolan och har fast anställning innan jag börjar, så man har sin inkomst i alla fall...Tusen tack för alla tips.. De behövs verkligen..
    jupps första tiden är det mest hundgöra i form av att knyta upp leverantörer och skaffa kunder och det är mega viktigt att tänka på att aldrig låta en kund gå missnöjd...för det kan sabba hela verksamheten

Bokföringen tar man helst hjälp med i början(en bra redovisningsbyrå lär dig då exakt hur det går till för att du ska kunna göra merparten själv)
    För mig behövdes tre gånger för att klara det själv förutom bokslut men rekommenderar att ha en redovisningsbyrå i ryggen för man dyker på frågor som amn itne alltid kan svara på själv...(har trots allt utbildning som redovisningsass själv men har ändå tagit hjälp eftersom man inte är objektiv och det ibland är svårt att inte ha ett bollplank)

Tycker det låter mega sunt att du satsar klart på din utbildning för det gör att du inte är lika beroende av din företagside för din försörjning och då slipper man magsår när det i perioder går tungt och dessutom har du nåt att falla tillbaka på om det inte funkar iaf...

För trots allt är det väääldight många företag med bra ideer som aldrig iaf blir nåt...

En bra företagare som lyckas är en som brinner för det den gör, som lever andas och "är" sin företagside...
  • The Dreamer

Diwa - så kloka ord du skriver..

Tänkte gå på bibblan och se efter böcker man kan läsa, men de hade stängt...så nu kommer jag inte ha tid att gå dit förrän om en vecka..

Men jag har ju gott om tid på mig så...

• The Dreamer

Har just sett att man tydligen måste skriva en affärsplan...har ni gjort någon sådan?
    Tog ni hjälp av någon då?

Krävs tydligen att man gör en massa undersökningar om hur det ser ut på marknaden, nu och i framtiden...hur tar man reda på sånt?

• Elfan

Måste och måste. Behöver du t ex låna pengar så gäller det att ha både affärsplan och budget att visa banken. Sen är det inte fel att sätta sig ner och strukturera och organisera sin affärsidé. Kolla på almi - tror att det finns mallar där man kan utgå i från.

• Diwa

kan bara hålla med elfan

En affärsplan bör man faktiskt göra upp (det är ju din affärside och hur den ska realiseras)

Marknadsundersökningar bör man oxå göra för att kolla av kundunderlag osv

Och bådadelarna är bra att kunna eftersom man utvärderar affärsplanen vartefter och gör om de bitar som inte varit helt bra...

Planen är oxå bra så man kan kolla av hur man tänkte från början och håller sig på den linjen, för under vägen får man tusentals uppslag och följer man varje uppslag har man mkt snabbt splittrat sönder sin ursprungliga ide och riskerar konkurs...

Ett företag bör ha en röd tråd som hela tiden följs och utvärderas för att den ska vara hållbar på sikt

Alla de frågor du ställer får du svar på i en enkel starta eget kurs(brukar ta 2-3 veckor )

Då kan man oxå ta ställning till hur intresserad man är av bokföringsbiten och gå kurser i ren bokföring, men ska man gå de högre kurserna så krävs väldigt goda kunskaper i matematik (jag har D men skulle vilja fortsätta)

• Pokergirl

På almis hemsida, www.almi.se finns en länk där du kan läsa precis vad som bör stå i en affärplan.

• Gnosis

Jag håller precis på att starta upp!!
    Jag säger som några före mig - Almis affärsplan!!
    Den är suverän att börja pillra med redan tidigt. Där tvingas du nämligen fundera igenom din idé och kundunderlag och annat småpill. Så om du är sugen redan nu, skriv ut en sån och gå igenom och undersök det du behöver. Om du gör det regelbundet så kommer du att ha mycket, mycket bra koll den dagen du ska starta upp. Både vad kostnaderna blir och hur realistisk din idé är.
    Jag började fundera på riktig butik direkt, men beslöt mig ganska snabbt att istället börja med gårdbutik och nätet. Betydligt lägre risker eftersom vi inte har 100 000 att skapa ett AB för. Och att chansa och starta med HB eller enskild firma är lite väl magstarkt om man har familj och hus. Det blir ju den privata ekonomin som får ta hela smällen.

Lycka till!!!

• The Dreamer

åhh...vad många härliga tips jag får...

Tusen, tusen tack allihopa...

*springer in och kikar på länkarna genast*

Svar på tråden Kostnad för starta eget?