Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

att slå sin fru enligt kristendom??????

Är det sant att en muslim får slå sin fru enligt kristendom????
    Mottråd till: www.familjeliv.se/Forum-5-66/m11517101.html

Förresten så har jag läst bibeln, och den är inte snäll mot kvinnor. Kvinnor är skapade för att behaga mannen, män får ha flera fruar och kvinnor måste täcka håret när de ber. För att nämna några saker bara.
    Och inte står det någonstans i bibeln att de reglerna inte gäller efter 2000år, vad konstigt. *ironisk*

Menar bara att allt är inte lika svart och vitt som texten i bibeln eller koranen.

Så det så!
  • Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????
  • ming

Jag tycker mest att folk vill se religionen som syndabocken, för att kunna generalisera. Och det gäller tyvärr mest islamen.

Så det så!
  • ming
    pasión skrev 2006-08-17 21:42:16 följande:
    Är uppväxt i kriset hem/släkt & samtliga har varit emot aga, även den minsta.. har aldrig fått så mkt som ett hårstrå krökt. Tack & lov! Katoliker är lite annat än protestanter... dom kan jag inte mkt om.
    Fast katoliker och protestanter är ju båda kristendom.
    Så det så!
  • ming
    pasión skrev 2006-08-17 21:43:44 följande:
    mingMen koranen & bibeln är helt annorlunda så det går inte att jämföra.
    Varför då? De skrevs båda av religiösa män för flera hundra år sen, och de skrevs efter vad som som var brukligt på sin tid, dvs med män som maktinnehavare.
    Varför tror folk att muslimer inte "får" omtolka och moderniseras, precis som andra religioner?
    Så det så!
  • ming
    pasión skrev 2006-08-17 21:48:22 följande:
    mingDet är toppen om de gör det! Ingen blir gladare än jag! Månggifte, aga & allt annat, även slöjan, anser jag vara förtryck.
    Men det har ju inte med religionen att göra, det är ju samhället. Båda böckerna skrevs ju som sagt med regler som de hade fått från samhället, inte Gud eller Allah. Vi kristna länder har ju kommit längre i utvecklingen och muslimska länder har inte kommit lika långt ännu. Men som sagt har det inget med religionen att göra.
    Blossi skrev 2006-08-17 21:46:41 följande:
    mingshia och sunni är också båda muslimer...
    Jag har inte sagt något annat.
    Så det så!
  • ming
    Blossi skrev 2006-08-17 21:51:25 följande:
    mingmåste repetera mig som jag skrev tidigare så får man inte omtolka Koranen. Du kan ju fråga Yara.
    Sen, som jag sa i den andra tråden, så är det ju likadant i alla religioner. En del säger att man måste följa den bokstavligt till punkt och pricka, andra tolkar den lite på andra sätt. Yara är förmodligen en som ser på Koranen som bokstavligen menat.
    Det finns även kristna som följer bibeln bokstavligen, ska de svara för alla personer inom samma religion?
    Så det så!
  • ming
    pasión skrev 2006-08-17 21:58:10 följande:
    mingJo det har med religion att göra i allra högsta grad. Islam morderniseras inte utan står still. Sen skiljer det en väldans massa på koranen & bibeln även om tiden skulle stått still för båda parter.
    Jaså, du har alltså läst både bibeln och koranen? Vad är det som skiljer sig mellan kvinnosynerna då?
    Och deras samhälle är på väg att moderniseras, även om det har tagit längre tid än för oss i Västvärlden.
    Så det så!
  • ming
    Peanutbutter skrev 2006-08-17 22:01:59 följande:
    Men gud vad ni är elaka och rasistiska i denna tråd, ni bara förlöjligar de goda kristna med era påhopp!Det står ju tydligt i biblen, att man ska aga de man älskar...se där! Det betyder alltså att man INTE får slåss, ser ni inte??? Klart som korvspad, jag förstår inte att ni kan ljuga ihop att det betyder att man får slå...sluta nu!
    Rasistiskt på vilket sätt? För att du har fått sådana anklagelser av andra personer i den andra tråden behöver du inte komma hit och bete dig exakt likadant.
    Sen fattar jag inte riktigt resten av ditt inlägg.
    Så det så!
  • ming
    Blossi skrev 2006-08-17 22:01:00 följande:
    Säg så här:Vi träffar en muslim som levde för 200 år sen och jämför med en idag så har inget ändrats eller förnyats. De som är sanna muslimer lever idag så som de gjorde för 500 år sedan.
    Du är insatt i exakt hur muslimer levde för 200år sen, och exakt hur de lever idag? Varför är de "sanna muslimerna" de som lever exakt likadant? Enligt vem?
    Så det så!
  • ming
    Blossi skrev 2006-08-17 22:12:25 följande:
    mingDu vet, det här blev lite svårt nu. Du är nog en mer "liberal" person. Alla andra säger så som jag redan har skrivit. En sann muslim måste leva enligt Koranen osv...
    Jag är ingen muslim, jag är bara intresserad av religion.
    Men jag kan tänka mig att det beror på om man är liberal eller konservativ. Men bara för att man är det ena betyder det ju inte att man pratar för alla.
    Så det så!
Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????