Inlägg från: ming |Visa alla inlägg
  • ming

att slå sin fru enligt kristendom??????

Gislöv skrev 2006-08-17 22:20:35 följande:
    En sann kristen måste följa bibeln. Sitt inte här och påstå något annat!Hur kan man påstå att de kristna har gått framåt och är moderna, medan man påstår att muslimerna kört fast. Så snopet, men det stämmer ju inte.Hur många riktigt troende kristna har ni kontakt med?
    Oj, massvis! Halva min släkt, för det första.
    Måste faktiskt erkänna att de inte har sex före äktenskapet, dricker aldrig, svär inte, osv osv...
    Men täcker håret när de ber gör de inte, även om det står i bibeln.
    Så det så!
  • ming
    Gislöv skrev 2006-08-17 22:24:37 följande:
    mingDär ser man, men jag hävdar att ska man jämföra ritigt troende muslimer med riktigt troende kristna, så kan man inte jämföra liberaler med konservativa. det blir som att jämföra påron med äpplen.
    Ja, där håller jag definitivt med! Jag tror även att de flesta kristna idag är mer liberala, inte minst pga att samhället ser ut som den gör idag.
    Och precis som samhället påverkar religionsbilden i Sverige, så gör det även det i andra länder (även om folk här har påstått att misshandel av kvinnor inte är samhället).
    Det finns liberala kristna och muslimer, och konservativa kristna och muslimer. Alla tycker och tolkar olika och alla tycker att just de själva har rätt.
    Så det så!
  • ming
    Peanutbutter skrev 2006-08-17 22:26:26 följande:
    ming, "Rasistiskt på vilket sätt? För att du har fått sådana anklagelser av andra personer i den andra tråden behöver du inte komma hit och bete dig exakt likadant.Sen fattar jag inte riktigt resten av ditt inlägg."Ehum, behandla andra som ni själv vill bli behandlade...typ?Mina inlägg här är precis lika logiska som i den andra tråden.
    Det är din åsikt, men jag har inte skrivit något sådant, och då skulle jag tycka att det vore trevligt om denna tråden kunde vara fri från det.
    Så det så!
  • ming
    Sobi3 skrev 2006-08-18 00:28:14 följande:
    Okey, som svar på TS: Jag kommer från mellanöstern, Irak. Dom flesta kristna i mellanöstern följer bibeln båda GT och NT. De agar sina barn/kvinnor, har hedersmord, och en del bär slöja i tex. Egypten och Irak.“Since when do you enslave the people when their mothers bore them as free men?” K. Omar
    Ja, precis, för att det är deras samhälle, och inte religion.
    Så det så!
  • ming
    Sallisen skrev 2006-08-18 08:58:53 följande:
    För de kristna männen säger NT att han skall "älska sin hustru som sin egen kropp"... och man slår väl knappast sig själv?För de kristna gäller enligt 1. Korintierna 7:2 "På grund av den så utbredda otukten må var man ha sin egen hustru och var kvinna ha sin egen man". D.v.s. ingen av makarna ska ha flera partner.Och han skall torka bort varje tår från deras ögon... Upp 21:4
    Men bibeln är ganska motsägelsefull? Och det är ju inte konstigt, den är ju skriven av många olika människor med många olika livsstilar under väldigt lång tid. Allt kan ju inte passa ihop?
    Så det så!
  • ming

Oj, jag ser ju att jag skrev fel i ts!
    Det ska stå: "Är det sant att en kristen får slå sin fru enligt kristendom????"

Så det så!
  • ming
    fia sthlm skrev 2006-08-22 17:30:04 följande:
    Är det någon som menar att det är ok att slå sin fru enligt bibeln ?
    Gud var ju väldigt våldsam, kan man ju säga, utplånade ju hela städer (Sodom och Gomorra), utplånade hela världen (förutom Noas familj), sände dödsängeln för att döda alla egyptiers förstfödde, osv osv.
    Jesus står väl inte över Gud? Och varför gör Gud sånt som han förbannar?
    Så det så!
  • ming

Men Joshuas gudmor, var inte det väl lågt?
    Man går inte in i gästböckerna och skriver så till någon, oavsett vad man har för olika åsikter i en diskussion.

Så det så!
  • ming
    Joshuas Gudmor skrev 2006-08-22 18:48:01 följande:
    ming Jag ställde en fråga...får man inte göra det heller menar du? och har du nåt och säga mig så ta det privat....inte i tråden där andra säkerligen vill diskutera TS och inget annat! Diplomati.....är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan!
    Det är ju jag som är ts, och det är ju bara jag som kan anse om något är ot. Jag anser att om du inte kan göra skillnad på person och åsikt, utan måste gå in i folks gb:n och skriva nedlåtande saker och maskera med ett , så kanske du ska hålla dig ifrån ett diskussionsforum innan du kan särskilja de två sakerna.
    Så det så!
  • ming
    Joshuas Gudmor skrev 2006-08-22 18:54:17 följande:
    mingbara för att du startade tråden så har INTE du rätt att bestämma VEM som skriver här och VAD som är OT!!

Och huruvida gästboks inlägget var kränkande eller inte...så anser jag INTE!!
    Det är ju ts som bestämmer om det är okej att spinna vidare på andra saker i tråden. Kan du inte reglerna?

Sen har jag ju inte försökt bestämma att du inte ska skriva här, utan jag har föreslagit det. Du kan ju uppenbarligen inte skilja på åsikt och person, och det tycker jag att alla som diskuterar och debatterar bör kunna.
    Så det så!
  • ming
    Joshuas Gudmor skrev 2006-08-22 18:59:30 följande:
    Mingäh jag orkar inte...slöseri med min värdefulla tid och energi!men lycka till gott folk... ciao
    Det gör inget, jag hade ändå inte förväntat mig några bra svar eller argument.

Men kom gärna tillbaka när du kan skilja på person och åsikt.
    Så det så!
  • ming
    kayal skrev 2006-08-22 19:08:51 följande:
    min fråga var till TS. om de som du skrev där är från nya eller gamla testamentet
    Det med att täcka håret är från nya testamentet (tyvärr minns jag inte exakt var Generad).
    Resten är ett hopplock av det jag kunde komma på, så jag är osäker på exakt var i bibeln detta står.
    Så det så!
  • ming
    Threzo skrev 2006-08-22 19:12:34 följande:
    TS: Såp vitt jag vet så måste kvinnor inte alls täcka håret enligt bibeln,..... det vill jag gärna veta vart du hittat ?
    Kvinnor ska täcka håret när de ber, detta har jag läst med mina egna ögon i NT. Men tyvärr var det ett bra tag sen, och jag har inte lagt det på minnet exakt var.
    Ska se om jag kan försöka hitta det (men jag lovar inget, för NT är ganska mycket.)
    Så det så!
  • ming

Räckte ju med att googla lite!
    "Men en kvinna drar skam över sitt huvud om hon ber eller profeterar barhuvad... när det nu är en skam för kvinnan att klippa eller att raka av håret måste hon ha någon huvudbonad." (1 Korinthierbrevet 11:5)

Så det så!
  • ming

Jesus såg egentligen inte ut alls som han avbildas. Han avbildas ju som "västerländsk". Såg ett program på Discovery om hur Jesus förmodligen egentligen såg ut. Då hade de satt ihop drag från hur judarna såg ut på den tiden, vilka kläder och frisyrer som var moderna osv.
    Han såg ut som en vanlig man från mellanöstern.

Så det så!
  • ming
    fia sthlm skrev 2006-08-22 19:46:21 följande:
    Tscitat:Förresten så har jag läst bibeln, och den är inte snäll mot kvinnor. Kvinnor är skapade för att behaga mannen, män får ha flera fruar och kvinnor måste täcka håret när de ber. För att nämna några saker bara.
    Kvinnan är inte skapad endast för att behaga mannen, vill du precisera varför du tror att det är så?Inte heller är det tillåtet att slå sin fru eller någon annan kvinna enligt bibeln?Inte heller får man idag ha flera fruar än 1, men det råder det ju delade meningar om hur det ska tolkas Vecka 14
    Jo, kvinnan är skapad för att behaga mannen. På många ställen i bibeln kan man läsa att man måste hedra sin man och lyda honom. Om hon inte gör så ska han straffa henne etc...
    Inte har jag sett nånstans att Gud misstycker till flera fruar? (Jag har alltså inte sagt att det är ett påbud, utan jag har sagt att män får ha flera fruar.
    Så det så!
Svar på tråden att slå sin fru enligt kristendom??????