• Anonym (masken)

Mask?

Måste bara fråga, men kan man ha mask i magen utan att det syns i avföringen eller i rumpan på barnet? Min ena dotter tar sig ganska ofta mot rumpan och jag har nu fått för mig att hon har mask i magen. Någon som vet om man det är ok att ta maskmedel "utifall att"?

• Svar på tråden Mask?
  • Tonia78

Ge henne inte maskmedel om du inte är säker.Hur gammalt är barnet o tittade du på kvällen.För det är nämligen störst chans o se dom när hon har lagt sig o legat en stund under täcket.

• Bast

Ofta kliar mask mest på nätterna, då maskarna lullar runt och lägger ägg. Gör ett "tejp-test": Ta en bit tejp och tryck mot analöppningen på morgonen. Då kan du se om det fastnar ägg eller inte.
    Däremot ska jag vara helt ärlig och säga att jag inte vet om man kan se dem med blotta ögat eller om man behöver mikroskop, men det finns säkert nån annan som kan svara på det. Eller så googlar du lite.
    Tycker inte att du ska ta maskmedel "utifall att". Är det mask krävs det ordentlig rengöring av säng, sängkläder och rummet, och eventuellt av övriga familjen. Mycket jobb "utifall att", plus att det inte är bra att ta läkemedel i onödan.

• Anonym (yep)

Det behöver inte vara mask. Om man inte torkar sig noga där bak när man duschar så kan klåda uppstå. Man kan ta maskmedel, men springmask som är det vanligaste bland barn, syns ju alltid i avföring/runt ändtarmen.

• Tonia78

Man kan inte se äggen med blotta ögat utan man måste ha mikroskop för det.

• Bast

Tack, Tonia78! Misstänkte att det var så, men var inte säker!

• Tonia78

När min dotter sa att det kliade där bak så väntade jag på att hon skulle somna på kvällen. Efter en timma gick jag o kollade henne där bak o då såg jag en mask.För dom trivs bäst när det börjar bli varmt under täcket o då kommer dom ut för att lägga äggen.

• Anonym (masken)

Barnet är snart 5 år och hon säger att det "kliar" i rumpan.
    Herregud!!! Jag som har fobi mot sånt äckligt som mask och löss, hualigen :( Att städa och fixa känns som det minsta problemet just nu och även att vi resten av familjen får käka medel också gör inget, bara vi får bort eländet.

Jag har kikat i rumpan på henne och även i bajset men ser inget.
    Hon är inte heller röd eller på annat sätt irriterad i rumpan.
    Hon får inte heller torka sig själv efter att hon har bajsat så dåligt torkat beror det inte på.
    Har läst om tejpmetoden men då var det så att man skulle ta med sig tejpen till läkaren som skulle kika om det fanns några ägg.

• Anonym (Dotter har)

Hej jag skrev in här för ett par dagar sen, då jag fick se att min dotter på 2 år hade mask..blev chpckad först..men nu gick till apoteket o fick medel..i flytande form, fanns tabletter med som vi oxå fick ta för att vara på säkra sidan. Redan nu två dagar efter så är allt borta. Men jag såg maskarna då jag bytade blöjan innan läggdags. Lycka till..annars kan du ju åka till sjukhuset, finns nog något slgs test där som man kan se ifall att...

Svar på tråden Mask?