• septbebbe

Efter kejsarsnitt?

Jag ska genomgå ett kejsarsnitt i slutet av september o undrar lite saker. vore jättetacksam om någon skulle kunna svara på detta:
    När kunde ni börja träna efter kejsarsnittet?
    Hur länge hade ni ont?
    Hur länge låg ni inne?
    Hur långt efter kejsarsnittet orkade ni ta lite promenader o kanske gå på stan?

Hur lång tid tog det för er att gå ner i vikt?
    Hur lång tid tog det innan "bebismagen" försvann? (funderar på vilka kläder man ska ta med sig till bb)
    Hur mkt kläder till bebisen ska man ta med när det är en ungefärlig vårdtid på 4 dygn enlig bm där?

Tacksam för alla svar jag kan få!

• Svar på tråden Efter kejsarsnitt?
  • Teskedsmamman
    När kunde ni börja träna efter kejsarsnittet? Det tog ca 3-4 månader... Situps tog ännu längre tid.

Hur länge hade ni ont?
    Hade inte speciellt ont, utom när jag råkade använda magmusklerna.

Hur länge låg ni inne?
    Jag stannade i 4 dygn, hade fått åka hem tidigare om jag velat.

Var i affären på väg hem från BB, när sonen var 9 dagar tog jag bussen till stan första gången och var där och strosade

Gick ner i vikt under graviditeten och gick upp efter.

Hur lång tid tog det innan "bebismagen" försvann? (funderar på vilka kläder man ska ta med sig till bb)
    Ta med mammabyxor!!!!!! Gärna sådana i strech, man vill INTE ha nåt som sitter åt runt magen de första veckorna.

Hur mkt kläder till bebisen ska man ta med när det är en ungefärlig vårdtid på 4 dygn enlig bm där?
    Jag hade en pyjamas och 2 ombyten.
    /Magdis med Ludvig 040204 och Ian 051006
  • septbebbe

Tack TeaSpoon! Någon mer???

• ballerina

Hej!

Har fött båda mina barn med snitt och så här var det för mig:
    3-4 månader, men gick långpromenader innan dess.

Hur länge hade ni ont?
    första gjorde ont under längre tid. Kunde knappt skratta, nysa, hosta på två veckor. Nu med andra har jag inte alls haft så ont.

Hur länge låg ni inne?
    Första 3 dygn, andra 2 dygn.

Kunde ju gå dagen efter, men med myrsteg...en vecka efter snitten kande jag gå lite längre, men blev trött fort. skulle inte ge mig ut på en shoppingrunda

med första två månader, med andra vet jag inte...har bara gått tre veckor än.

ta med mammabyxorna! bebismagen försvann med ettan efter ett halvår

två body, ett par byxor? strumpor är bra att ha med också, de blir lätt kalla om fossingarna.

Kan tillägga att för mig så var det stor skillnad mellan mitt första snitt ( som var akut) och mitt andra planerade snitt. Mådde betydligt bättre efter det planerade, var mer utvilad, återhämtade mig snabbare.

Lycka till!

• lolltroll

Ta med "gravid" trosor vanliga tycker inte jag var skönt direkt efter snitt.

Hade mycket ondare efter mitt första snitt, men iaf några veckor har jag för mig.
    Mitt första barn blev akutsnittat på måndagmorgon och fredag eftermiddag åkte jag hem, ville hem...
    Andra snittet -planerat var på en onsdagmorgon och på lördageftermiddag åkte jag hem. Ville hem tidigare men min tös hade blåsljud på hjärtat så vi fick stanna pga av det.

Långpromenad gjorde jag efter ett par veckor. Tränningen har jag inte börjat med ännu... Hon blev 1 år & 9 månader igår *ler stort*

Ta med några bodysar byxor strumpor och bebismössa På "mitt" sjukhus fanns det kläder som man kunde låna under tiden där... så viktigaste är ju till hemresan.

Lycka till Undrar du nåt så fråga på bara

• fantasy

Fyra veckor blev jag tillsagd att ta det lugnt, nu två månader senare gör jag allt jag gjorde innan snittet.

Hur länge hade ni ont?

Har aldrig haft speciellt ont, andra och tredje dagen efter snittet var det som mest ömt och stramade som mest sedan försvann det mer och mer, efter en vecka kändes det överhuvudtaget inte att jag hade ett snitt i magen..

Hur länge låg ni inne?

Snittades på torsdagen, åkte hem på lördagen, funderade på att fara hem dagen efter men låg en dag extra eftersom min son därhemma var sjuk, tänkte att det var bra om vi inte var uppi honom med joline då då hon var så nyfödd..

promenader var inget större problem två dagar efteråt, fyra dagar efteråt gick vi på stan, i fyra (!?) timmar...

Ganska fort, tappade 10 av 12 kg inom en månad.

Större delen av bebismagen försvann redan på bb, men en liten mage fanns kvar de två-tre första veckorna men den minskade ju för varje dag..

Ta med ett ombyte per dag, behövs mer så kan ju din sambo hämta hemmifrån under tiden..

• septbebbe

Tack för alla svar! Någon mer??

• cew 3

Hej!
    Allt ordnar sig automatiskt på sjukhuset, var inte orolig. Hade med mig massor med kläder till barnet och mig men använde knappt något till nån av oss.
    Man ligger i en rock i sängen och det är så man vill ha det då. Och barnet sätter dom på kläder som man lånar när man är där.
    Jag hade jätte ont i flera veckor, men åkte hem 4:e dagen. Men dom är otroligt omtänksamma på sjukhuset och hjälper en hela tiden.
    När man ammar så går magen tillbaka väldigt fort. Ville inte ha annat än mamma byxor första veckorna, för man har så ont av snittet. Men magen var borta på en månad, jätteskönt.
    Lycka till! Och som sagt tänk inte så mycket i förtid, det kommer gå bra. Kram på dig!

• dramaqueen

Min läkare sa att det var ok för mig att träna 12 veckor efter snittet

Hur länge hade ni ont?
    Jag hade skitont i en vecka, sen klarade jag mig med panodil och efter 3 veckor så kändes det helt ok.

Hur länge låg ni inne?
    6 dagar efter snittet

Efter ca 2 veckor

Jag har gått ner allt + 2 kg till nu när det är 3,5 månader sedan

Jag hade mammabyxor när jag åkte hem för man har ont i snittet och då var det skönt att slippa resår i midjan.

Jag hade med ganska mkt, använde dock bara 2 bodysar, 1 par byxor, strumpor och mössa

Hoppas allt går bra för dig! Jag har förresten en bild på snittet i mitt galleri, 10 veckor efter. Om du vill se!

Nu är hösten här! Vi kan andas igen!
  • Pyret 78

Det tog nog ca 3-4 månader

Hur länge hade ni ont?
    Hade inte speciellt ont alls.

Hur länge låg ni inne?
    Låg två nätter på BB, men hade nog kunnat åka hem efter en.

Hoppade in i affären på väg hem från BB. I stan var jag efter 5 dagar.

Gick ner massor i början.

Jag hade ett par jogging byxor med dragsko i midjan. Man blir så "härligt" fluffig efteråt. Sen kan det ju ömma lite i snittet om man har kläder som sitter åt.

Jag hade med mig pyjamas och 2 ombyten.

• septbebbe

Tack för alla svar! Någon mer?

När bebisen kommit ut... hur länge har man kvar själva magen då? Har sett att den inte försvinner direkt när bebisen kommer ut utan att det ser ut som om de ska ha ett barn till närmaste dagarna
    (är väldigt trött på magen nu det är därför jag undrar )

Några fler som har bilder på sina snitt (hur magen ser ut efteråt) i sina bildgallerier?

• tissen82

När kunde ni börja träna efter kejsarsnittet? vet inte eftersom det är lite mer än 2 veckor sen snittet..
    Hur länge hade ni ont? i 3-4 dagar åt jag smärtstillande men visst det gör lite ont då o då..
    Hur länge låg ni inne? neo föddes 2 aug åkte hem den 3 så lite mer än 1 dygn
    Hur långt efter kejsarsnittet orkade ni ta lite promenader o kanske gå på stan? va inne o handla de på coop dagen efter (neo satt med pappa i bilen) men visst ju mer man gick desto mer värk fick man ju
    Hur lång tid tog det för er att gå ner i vikt? har gått ner 13 kg sen han föddes
    Hur lång tid tog det innan "bebismagen" försvann? (funderar på vilka kläder man ska ta med sig till bb)vet inte men tycker den är borta nu.. men man e ju lite små mullig på magen.. jag hade med mig killens stora mys byxor
    hade med mig 2 bodysar o 2 par byxor o en gose filt

• tissen82

oj glömde skriva att det va mitt 2:a planerade snitt.. med första hade jag jätte ont.. kom inte upp ur sängen första dagen.. med neo va jag uppe kl 15 (han föddes 08.28) o traskade genom korridorerna

• häggen

får jag lägga in en fråga? Får man göra kejsarsnitt om man vill det själv?

• helene306
    Hmm, jag blev lat Jag höll mig till promenader. Försökte göra sit-ups 8 veckor efter snittet, men det kändes lurigt i magen.

Hur länge hade ni ont?
    Dagen efter snittet. Jag hade aldrig ont, det är klart att det kändes lite konstigt i rörelserna, men det lättade för varje dag.

Hur länge låg ni inne?
    6 dagar (från igångsättning till hemfärd).

Jag tog en långpromenad dagen efter vi kom hem från BB. 7 dagar efter snitt.

3 månader

Hur lång tid tog det innan "bebismagen" försvann?
    Dagen efter såg jag fortfarande höggravid ut, men magen sjönk in ganska fort. På BB hade jag mammabyxorna och vanliga t-shirts. När vi åkte hem från BB var mammabyxorna lite säckiga

Vi hade med alldeles för mycket kläder! Men bättre för mycket än för lite. Vi använde kanske 2 par byxor, 2 par tröjor/kortärmat och 1 kofta.
    Att våga är att leva!
  • helene306

Jag har en bild på mitt snitt i galleriet (under starka bilder)

Att våga är att leva!
  • septbebbe

Tack alla! Fler?

Häggen: jag tror det är olika från olika landsting men rent generellt så får man inte "välja" utan en läkare är alltid den som tar beslutet om man är "berättigad" kejsarsnitt eller inte. Det kan väl dock vara enklare eller svårare i olika landsting.
    Lycka till!

• Glad fru

Skulle kunna gjort det två veckor efter, om jag hade haft tiden. Går dock långpromenader och dem två storebröderna cyklar bredvid.

Hur länge hade ni ont?
    Kan inte säga att jag hade speciellt ont, bara när jag reste mig från stol o säng och gick den första dagen.
    Kan inte heller rekomendera att nysa eller skratta.

Hur länge låg ni inne?
    Gick hem 26 timmar efter att hon är född.

Tog långpromenad tre dagar efter snittet.

12 dagar efter snittet var jag av med dem 9 kilo jag gick upp.

Hur lång tid tog det innan "bebismagen" försvann?
    Dagen vi åkte hem hade jag ett par (i vanliga fall) förstora shorts. Efter en vecka var jag av med bebismagen (är dock i vanliga fall överviktig).

Eftersom vi visste att vi väntade en flicka efter två pojkar så hade jag shoppat loss på massor av rött och rosa och kunde helt enkelt inte bestämma vad som skulle med till BB, så resultatet blev: Alldeles för mycket kläder!!
    På "vårt" BB kan man låna kläder under vårdtiden.

Lycka till!!

• Linastrumpan

När kunde ni börja träna efter kejsarsnittet? Ehm, jag tränar aldrig.....

Hur länge hade ni ont? Hade inte ont alls utom vid direkt ansträngning, tex när jag var ute med vagnen i snömodd...

Hur länge låg ni inne? Jag stannade 3 dygn för att se att min dotter gick upp i vikt då hon var ganska liten vid födseln

Hur långt efter kejsarsnittet orkade ni ta lite promenader o kanske gå på stan? Var ute efter en vecka

Hur lång tid tog det för er att gå ner i vikt? Några månader

Hur lång tid tog det innan "bebismagen" försvann? (funderar på vilka kläder man ska ta med sig till bb) Använde mammabyxor med resår i flera veckor. Inte skönt när det sitter åt mot op såret

Hur mkt kläder till bebisen ska man ta med när det är en ungefärlig vårdtid på 4 dygn enlig bm där? Jag hade två pyjamasar och kläder till hemresan

Svar på tråden Efter kejsarsnitt?