Inlägg från: Ingemar |Visa alla inlägg
  • Ingemar

Behövs blod inom sjukvården?

Anamcara,

Vakttornet sade faktiskt att Gud skulle ställa människor till svars för användningen av blod. Du kanske inte delar Den Styrande Kretsens syn här?

Betänk också vad Den Styrande Kretsen här lade läkarvetenskapen till last:

Man påstod att bruket av blod saknade "giltig ursäkt" eftersom "det finns ett antal effektiva blodersättningsmedel."

Vill du verkligen mjuka upp vad Den Styrande Kretsen påstod i Vakttornet 15 maj 1968?

• Ingemar

Anamcara,

Du svararade inte på frågorna. Låna Vakttornet från 1968 på Rikts Sal, och läs själv. Du tycks mena att man inte kan tro på allt som står i Vakttorent. Jag har hela detta nummer av Vakttornet. Vad som står, det står, och ledningen har förvisso menat detta, trots ditt strutsbeteende. Om de inte menade vad de skrev, varför skrev de då inte vad de menade?

Och du, de skrev att bruket av blod var oursäktligt eftersom det finns bra blodersättningsmedel! Därmed förnekade de att blod kan behövas för att rädda liv. Så denna tråd behövs verkligen! JV är inte alls så upplysta som du har påstått. Och tacka för det, när även ledningen säger att bruk av blod inte behövs.

Jag är inte alls ute efter att söka min "egen vinning". Den information jag serverar KOSTAR mig pengar, den ger mig ingen "vinning".

• Ingemar

Läs innantill i det nummer av Vakttornet jag anförde. Jag feltolkar inte Vakttornet. Om du väljer att ha en annan uppfattning än vad som står där skall jag inte feltolka det. Det som står i Vakttornet 15 maj 1968 är kristallklart och det kan ingen feltolka.

• Ingemar

Lia 76,

Det var ett intressant påstående du gör att "det finns blodersättningsmedel som vi kan ta i stället som är minst lika effektiva som att ta emot blod".

Menar du att det i alla lägen duger med dessa "blodersättningsmedel", så att blod egentligen inte behövs alls inom sjukvården?

• Ingemar

Anamcara,

Visste du att det också finns risker med "blodersättningsmedel" ?

• Ingemar

Anamcara,

"Det är säkrare än blod är min erfarenhet".

Har du erfarenhet av både blod och "blodersättningsmedel"? På vad sätt var då "blodersättningsmedel" säkrare i ditt fall?

• Ingemar

Ja, Fia, den mänskliga faktorn spelar en tråkig roll då och då vid ALLA MEDICINSKA BEHANDLINGAR. Folk kan dö av detta skäl i massor av sammanahng som inte gäller blod. Jag har aldrig hört att JV framhåller att dessa risker borde få folk att avstå från medicinska behandlingar.

Hanteringen av blod i Sverige har aldrig varit säkrare än den är just nu. Men risker finns fortfarande, precis som risker finns med s k blodersättningsmedel.

• Ingemar

Anamcara,

Men det var du din "erfarenhet". Vad man läst är inte ens "erfarenhet".

När det gäller blod så är risken mycket större med s k blodersättningsmedel när blod verkligen behövs, dvs vid stora blodförluster. Därför dör kvinnor med sprucken livmoder när de får dextran i stället för blod.

Jag tror inte att du känner till de övriga riskerna med s k blodersättningsmedel. JV har inte behagat informera sina anhängare om dessa.

• Ingemar

Fia,

Jag skall återkomma med relativt färska uppgifter från medicinska auktoriteter, men skriver redan nu av en artikel som publicerades i SYDSVENSKA DAGBLADET, osnd. 18 oktober 1972, sid. 38, en artikel som jag har:

"PROFESSOR LARMAR: BLODERSÄTTNINGSMEDEL KAN VARA LIVSFARLIGT

Stockholm (TT) - Dextran har visat sig ha så allvarliga biverkningar att vi får överväga förbud mot medlet, säger professor Lars Erik Böttiger i socialstyrelsens biverkningsnämnd. Blodersättningsmedlet Dextran har orsakat flera dödsfall och många patienter har råkat ut för biverkningar.

Dextran används som blodersättningsmedel vid operationer och stora blodförluster. Under de senaste åren har användningen av Dextran ökat sedan man också börjat använda det för att förhindra blodproppsbildning.

- Fem eller sex personer har avlidit sedan de fått Dextran. Det sjätte fallet är ännu osäkert. Det var en kvinna som i fredags avled vid en operation i Uppsala, säger professor Böttiger.

- Sedan i maj i år har vi fått in 20 anmälningar mot Dextran. Det är en mycket stor ökning jämfört med tidigare år, men den kan ha sin naturliga förklaring.

Användningen av medlet har ökat, och dessutom har läkarna fått upp ögonen för att medlet kan vara orsaken till en del biverkningar som man tidigare inte visste vad de berodde på.

Biverkningarna visar sig genom att patienten råkar i ett svårt chocktillstånd så snart Dextran förts in i kroppen. Detta tyder på att det är fråga om en överkänslighet mot medlet.

Chocktillståndet innebär bl a att blodtrycket sjunker hastigt och att patienten får svårt att andas.

Hos Pharmacia som tillverkar Dextran säger man att Dextran har visat upp väldigt lite biverkningar i förhållande till hur mycket det används.

Varje år ges det över en miljon behandlingar med medlet, och hos Pharmacia menar man att man får sätta antalet olycksfall i förhållande till hur mycket det används.

- Alla läkemedel ger biverkningar, säger docent Gustaf Östling hos Pharmacia, men svårigheten med just Dextran är att vi inte vet vad de här biverkningarna beror på.

Från Pharmacia har man framfört den hypotesen att det skulle kunna vara andra medel i samband med operationer som har gett de svåra biverkningarna.

- Men vi anser att sambandet med Dextran är helt klart, säger professor böttiger.

Den 8 november skall socialstyrelsen möta Pharmacia och då skall man diskutera de har problemen."
    -----

En liknande artikel i tidningen ARBETET inflöt samma dag, den 18 okt. 1972 under rubriken BLODERSÄTTNINGSMEDEL KAN GE SVÅR BIVERKAN - STOPPAS?

Säkert fanns liknande artiklar i de stora Stockholms- och Göteborgstidningarna, men vid den tidpunkten hade jag sämre koll på dessa.

• Ingemar

Fia, som artikeln visade har männsikor dött pga Dextran. Dextran var på vippen att bli förbjudet.

Riskerna finns fortfarande, för produkten har inte ändrats, men eftersom fördelarna överväger används Dextran ändå, precis som blod används därför att fördelarna överväger. Men man kan fortfarande dö av Dextran, som medicinen är helt klar över. Risken är dock liten, precis som vid användning av blod.

Skriften "VÄRT ATT VETA OM BLOD" av läkarna Berséus, Filbey och Henriksson (Örebro 1994) som användes vid universiteten på 90-talet, visar klart några av riskerna:

"Dextran försämrar hemostasen genom att hämma trobocytaktiveringen. Det ger även ett mycket luckert koagel." (s. 54)

"Dextran...Vid snabb infusion ökar blodvolymen mer än mängden dextranlösning som infunderats varför risken för hjärtsvikt med lungödem bör beaktas."

Boken "HEMOTERAPI en handledning i klinisk användning av blod och blodprodukter av Claes Högman, Lars Thorén m. fl. (Sthlm 1984), säger om DEXTRAN:

"Ökad blödningsbenägenhet kan uppstå vid dosering som överstiger cirka 1,5 g/kg kroppsvikt och dygn (Dextran 70), resp. 2 g/kg kroppsvikt och dygn (Dextran 40).

Oliguri och anuri har beskrivits. Orsaken är sannolikt massiv dextrantillförsel utan tillräcklig tillförsel av kristalloider för att täcka vätskebehovet (se sid. 59).

Lungödem kan utlösas vid altför snabb dextraninfusion till patienter med hotande hjärtinsufficiens. Risken är störst med det hyperonkotiska Dextran 40, särskilt vid upprepade infusioner under flera dagar.

Anafylaktisk reaktion uppkommer i frekvens av en på cirka 2-3000. Den karakteriseras av plötsligt påkommande blodtrycksfall, i sällsynta fall kombinerat med hjärtstillestånd. Reaktionen kommer alltid då de allra första millilitrarna av dextranet ges. Den beror på förekomst av antikroppar mot dextran i hög koncentration, som dock inte bildats till följd av tidigare dextrantillförsel utan sannolikt i flertalet fall utgörs av korsreagerande antikroppar mot bakterier. Det har visat sig att den anafylaktiska reaktionen kan förebyggas eller göras väsentligt lindrigare genom att man omedelbart före dextranet ger cirka 20 ml av ett extremt lågmolekylärt dextran, s. k. Dextran 1, dvs. dextran med en medelmolekylvikt av cirka 1000 (Promiten). Detta fungerar som ett hapten och binder antikropparna utan att ge någon väsentlig reaktion.

Dextran skall inte ges till patienter med blödningssjukdomar (hemofili, von Willebrands sjukdom, trombocytfunktionsdefekter), inte heller i samband med heparinbehandling. Vid uremi bör dextran inte ges, eller ges i reducerad dos. Detta beror dels på att den uremiska blödningstendensen kan förvärras, dels på att dextran elimineras långsammare."
    -----
    Att säga att t o m döda, om det inte ges på rätt sätt, ja även om det ges på "rätt sätt". Men fördelarna överväger, och medlet är mycket billigt. Det kan användas vid blodförluster upp till en viss gräns, och används så på sjukhus i värstvärlden. Även saltlösningar används, och även dessa kan ge biverkningar.
    När blodförlusten blir mycket stor räcker givetvis varken dextran eller saltlösningar. Kroppen måste ha syre, och när det finns för lite blod eller inget blod alls, måste blod tillföras, annars dör patienten.

Svar på tråden Behövs blod inom sjukvården?