Det är bra Anamcara, tro du att personen inte är JV om du vill. Jag tycker det är uppenbart att han är det. Och jag tror att det är det som är anledningen till att inget fullständigt namn för invividen har angetts. Önskan är att det skall se ut som en opartisk undersökning - vilket det inte är.
Specifik information på svenska finns det mindre behov av idag än för 50 år sedan. Det förutsätts att alla som studerar skall förstå det nya latinet, engelskan.
Men svenska Läkartidningen ger då och då information om blodet inom vården. Jag har en hel mapp med artiklar i saken från Läkartidningen.
Det sker hela tiden framsteg när det gäller operationsteknik och blodhantering. Följden blir att det kan behövas allt mindre blod vid traditionella operationer. Egenblodgivning och autotransfusion är också på frammarsch. De är alldeles utmärkta under vissa förutsättningar. När AIDS blev ett hot på 80-talet framträdde en läkare vid namn Tibbling i Sverige med en liten bok som puffade för egenblodgivning i större utsträckning.
De svåra operationer som sker på kvinnor med brusten livmoder kommer också i fortsättningen att kräva donerat blod. Inga plasmaexpandrar (koksalt, Ringer, Dextran) kan fungera vid de enorma blodförluster det då ofta är fråga om. De nya medlen med bearbetade röda blodkroppar (PolyHem, BioPure etc) kan möjligen fungera, men de är faktiskt OCKSÅ blod, och kräver donerat blod på ett eller annat sätt. De fungerar sämre än obearbetade röda blodkroppar men har ingen smittorisk.
Den dagen JV kan presentera fall då kvinnor förlorat det mesta av eller allt sitt blod, ja flera gånger om, vid förlossning men ändå överlevt med enbart Dextran eller liknande, då har vi en nyhet av världsformat som kommer att platsa i alla medicinska tidskrifter. Något sådant har aldrig skett och kommer aldrig att ske.
Det finns också andra mycket svåra operationer som alltjämt kommer att kräva blod. Sedan har vi kroppsdefekter som kräver blod, t ex. när blodproduktionen i den egna kroppen inte längre fungerar, svåra förgiftningar med utslaget blod osv.
Ingen seriös forskare skulle därför säga att blod inte längre behövs. Att vi skulle kunna nå en helt blodfri kirurgi och en helt blodfri vård är rent önsketänkande. De som gör sådana påståenden klassar sig själva som oseriösa. Även om det sker i en uppsats på gymnasienivå.