• Mysgos

Kalas tips!

Hej!
    Jag ska ha kalas för min 8 åring på lördag och behöver nu lite tips på roliga lekar!
    Snälla hjälp mig!!!
    KRAM

• Svar på tråden Kalas tips!
  • onka

Vi hade grillfest här med ett gäng tjejer, då fixade vi tipspromenad med frågor relaterade till födelsedagsbarnet. Som tex vad heter Nattas farfar, vilket är Nattas mammas favoritprogram..... Sedan i stället för godispåsar så fick alla ett pris.
    Förra året så använde vi oss av spelet så kan det låta och delade in dem i två lag som tävlade mot varandra med sång, scharader och beskrivningar. Fördelen med bara två lag var  att den som inte vågade "apa" sig kunde vara med och gissa.

• R Mutt

Vi hade barnkalas i söndags för mina pojkar som fyllde 3 och 6. De flesta gästerna var vänner till storkillen ( förskoleklassen mm) men vi fick ju ändå anpassa temat osv till att det fanns småbarn där. Totalt var det 22 barn och ca 10 föräldrar här.

Vi gjorde ett klassiskt barkalas med traditionellt innehåll och med Nalle Puh som visuellt tema. Dvs. inbjudningskort, ballonger, plastmuggar/talrikar, fiskdamspåsar mm var med NallePuh på.

Sedan gjorde vi ett schema för oss själva att följa så att aktiviteterna rullade på i ett bra tempo:

14.00: gästerna kommer (hälsar, öppnar paket, vi pratar med föräldrarna osv) barnen börjar utforska trädgården och huset...

14.30 Tårtpicnic med Puh-tårta i trädgården

15.00 Clownen kommer - 30 minuter trollerishow + gör ballongdjur efteråt

15 45 Utdelning av Nalle Puh glass - sedan fri lek och fullt ös på fotbollsplanen

16.00-16.30  Fiskdammen öppen (barnen som leker ute slussas dit några i taget)

16.30 Kalaset slut -föräldrarna hämtar

Det var vårt barnkalas det. Lite för "barnsligt" för en sådan stor tjej som din kanske men själva idén med att spalta upp aktiviteterna på ett papper är effektiv- då kan man se till att kalaset får ett bra tempo.

Vi försökte ocks medvetet att hålla nere på jobbet för oss vuxna - det blir mycket nog att hålla koll på ändå - och jag är dessutom höggravid! Därförsåg vi till att beställa städning till dagen innan, vi beställde färdig tårta och hyrde in clown för underhållningen. Vi köpte också papptallrikar och plastmuggar för att slippa plocka disk. Både min och min sambos mamma var här och stod i fiskdammen osv.

Nästa år räknar jag med att orka ordna lite mer själv, tex skattjakt eller femkamp eller sådant. Pinata, sådan där rolig grej med godis i som man tillverkar själv och som barnen får slå på, verkar roliugt att ha något år med. Men jag kommer att försöka hitta ett tema för kalaset så att det blir något att hålla sig efter. Trollkarlen kommer vi nog ha igen, han behöver inte komma som just Clown utan kan ta olika skepnader beroende på temat.

Vårt kalas blev mycket lyckat trots sitt enkla upplägg, och det var lättmanövrerat och lättstädat efteråt för oss föräldrar. Både pojkarna och vi blev supernöjda!

• R Mutt

Aaaah... såg nu att du efterlyste lek-tips specifikt! Men skattjakt tror jag på, det är himla kul - med kartor och ledtrådar som leder fram till godispåsarna istället för fiskdamm.

Kan de läsa och skriva är det ju roligt med den där leken där man säger en bokstav och de snabbt ska komma på ett djur/maträtt/kändis på den bokstaven osv.

Samla tex. 5 sådana lekar till en 5-kamp så blir det lite mer organiserat.

• linnida

Det här är ett tips som kanske verkar lite överdrivet, men iallafall. Min dotter fyller 9 år om en månad och jag har alltid låtit henne ha kalas här hemma förut. Men till hennes kalas i år har jag hyrt en bassäng i närheten i två timmar. Det kostade 1500 kr, men då ingår en badvakt som också sätter upp ballonger och så. Tyckte det kunde vara värt de pengarna, så kan hon bjuda hela klassen och jag slipper städa.

• Neelah

Oj! 1500 låter mycket! Vi betalade 400 + tårta och saft för 8-åringens badhuskalas. Det lilla badhuset (Skoghalls badhus) vi hyrde är stängt för allmänheten på helgerna och då kan man hyra det och ha kalas. Det var jättepopulärt och eftersom alla redan badar och har kul så behöver man inte planera lekar heller.

• Neelah

11-åringen hade bowlingkalas och där ingick chips, dricka och varmkorv (och kaffe till oss vuxna). Jag tror vi betalade 80 eller 90 kr/barn. Det är så skönt att ha kalas där man inte behöver städa efteråt!

Vad har vi haft mer... Harry Potter-kalas hade vi en gång. Min sambo hade "trolldryckslektion" där han blandade osynlighetsdryck (vatten med karamellfärg i) och för att bli synlig efter att ha druckit den var man tvungen att hitta och äta en chokladgroda (som vi gömt på olika ställen i lägenheten).

Prinsesskalas är också kul! Alla kommer i fina klänningar och så kan man göra prinsesskronor. Man klipper ut kronor i gult/guldfärgat papper och sen får tjejerna dekorera dem med pärlor och glitterfärg. Sen låter man kronorna torka under tiden som man äter tårta och sånt.

• linnida

Jo,jag håller med- 1500 var dyrt men det var för att jag ville ha badvakten som det blev så dyrt.

Kom på en annan grej som en kompis gjorde på ett 6-årskalas: Hon lånade skolans gympahall och så fick alla barnen springa runt där inne och ha "gympakalas".

• Bonanza

En rolig lek:

Lägg vantar, mössa och halsduk på golvet. Sätt barnen i en ring runtom.
    Ta fram kniv, gaffel och en stor chokladkaka.
    Ta fram en tärning.

Nu ska barnen slå tärningen i tur och ordning. När någon får en sexa, får den personen ta på sig mössan, vantarna och halsduken och sen börja skära upp bitar av chokladen med kniv och gaffel tills någon annan hinner slå nummer sex. Då får den klä på sig mössan osv. och börja skära. Tills nästa person får en sexa...

Så fortsätter man tills chokladen tagit slut!

Disco är ju alltid kul också!

Ballerinas can fart too
  • R Mutt

Badhus låter som en rolig grej, och 1500 tycker jag inte låter mycket alls om´man bjuder in en hel skolklass. Vårt hemmakalas kostade uppskattninsgvis 3500 kronor totalt om man räknar ihop alla utgifter. Men då firade vi ju båda barnen på samma gång.

• Mysgos

Hej allihopa!!
    Tack för alla era kalastips.
    Det var roligt att läsa vad ni hade hittat på för era barn. Så här vart vårat.

Vi bjöd in till maskerad med frivillig klädsel, det kom alltifrån monster,sjöjungfrur, feér, prinsessor och självaste pippi långstrump!
    Mycket lyckat och omtyckt kan jag säga att få klä ut sig till exakt det man ville själv.

Vid paketöppningen hade jag gjort mat på tandpetare som barnen satt och åt av med god aptit samtidigt som födelsedagsbarnet snurrade en flaska och den som flaskan hamnade på fick ge sitt paket till födelsedagsbarnet.

Sen var de allihopa sugna på tårta så då blev det tårtätning för fulla muggar och vips hade redan en hel timme av kalaset gått.
    Efter fikat lekte de fritt en stund och sen gjorde vi ballongleken. Parade ihop de 2 och 2 och band ballonger runt fotleden och sen skulle paren försöka trampa sönder varandras ballonger, det paret som hade minst en ballong kvar vann!

Segraren fick som pris att börja i skattjakten.
    Alla barn fick nu en lapp med text på (eftersom de går i 2.an kan de flesta läsa rätt bra och de som hade problem hjälpte vi såklart) sen gick de runt i huset och hittade olika ledtrådar som till slut ledde dem till varsin godispåse!

Nu var det bara 20 min kvar på kalaset (hjälp vad tiden gick fort) och då lade vi ut en stor filt på framsidan och så satt barnen där och åt sitt godis och hade så mysigt.
    Tyvärr kom det naturligtvis en av de berömda regnskurarna så kalaset fick ändå avslutas inomhus - men alla var jättenöjda och glada när de gick härifrån.
    Och kalaset kostade oss max 200:-

• linnida

Vad bra att det blev lyckat!

Svar på tråden Kalas tips!