• Gumlan

    När började ert barn bada själv (utan någon i rummet) i badkar?

    Altså när började ni lämna ert barn själv i badkaret för att kanske göra något i rummet bredvid... altså utan att ha full koll, men ändå slänga ett öga dit ibland. Tycker det verkar sååå olika! En del lämnar dom jätte tidigt, medan andra aldrig verkar våga lämna dom... så vad är vanligast?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ert barn bada själv (utan någon i rummet) i badkar?
  • Tettan

    Min tjej är ganska precis 4, och jag har inte börjat lämna henne ännu. Vi har badkaret på en annan våning, så än så länge sitter vi med. Svårt att säga om det varit på samma våning där vi är mest, då kanske jag skulle ha suttit i ett rum bredvid där jag hör henne hela tiden.
    Sedan tror jag inte hon vill vara själv heller, hon är liksom en liten sällskapsmänninska...

  • Mrs Arian

    Vi har dörr till badrummet från sovrummet så oftast brukar jag va där inne medans min 3 åring o 17 mån badar, men man kollar ju till dom näst intill hela tiden!! Min 3 åring har fått bada själv sen han va två, men med lite vatten på botten bara!!

  • Helene OSV

    Olivia brukar få sitta i badbaljan och bada ensam ibland (men dörren är alltid öppen och jag hör henne hela tiden, hon sitter och sjunger!)

  • Stiina

    Min är 2 år och 3 mån och jag lämnar henne. Men vårt badrum ligger mitt i lägenheten och jag är i köket eller vardagsrummet så jag hör henne hela tiden. Blir det tyst går jag dit. Har dörren på vid gavel.

  • norgesessan

    Min 3.5 åring för så mycket liv när han badar, så han får vara själv iblant, men vi bor i en lägenhet, och jag tittar ofta till honom, specielt om det skulle bli lugnt (har nog aldrig händt).
    Det tog et tag innan han fick vara själv, for han sprutade ner hela badrummet om man inte var där. Han har nog fått göra det et par månader.

  • Gisse the one and only

    3 år är sonen nu och badar själv under uppsikt givetvis. och ej mycket vatten.

  • Syster Dyster

    Röstade inte eftersom vi inte har gjort det än.
    Jo, några enstaka gånger har jag fått springa iväg och hämta telefonen om det ringer, men jag har inte lämnat dem några längre stunder.

  • Razzla

    Oj.. Anton är snart 3 år och jag skulle aldrig ens överväga att lämna honom ensam i badkaret.. Visst kan jag gå ifrån men de handlar om max 30 sekunder om jag ska hämta något..

  • Hannah76

    Jag förstår inte heller inte hur man vågar.. Det behövs bara några få sekunder o några enstaka cenimetrar med vattten för att olykan ska vara framme.

  • Me76

    Jag kommer inte ihåg när jag började lämna grabbarna själva, men jag tror att d va när dom va kring tre. Lilltjejen har jag inte lämnat själv längre än att jag hämtat nåt jag glömt. hon blir 2 nu i sep

  • Keewii

    Jag fattar inte heller riktigt ok nu är min dotter bara 14 månader, men även sen när hon blir äldre som Hannah76 säger det behövs bara några sekunder! Skulle inte lämna mitt barn under 4 år!

  • tomsfru

    Öhm... ursäkta men några centimeter vatten o några sekunder? De skulle jag kalla lite väl nojigt kanske...

    Jag menar lämnar ni inte en treåring själv på golvet i ett lekrum med hårda leksaker utifall olyckan skulle vara framme heller då eller?

    Min treåring badar själv i badkaret med halkmatta när lillasyster ligger i sin säng o sover.

    Jag har öppen dörr till badrummet och sitter i köket mellan badrummet och rummet där lillan sover middag.

    Så länge jag hör att hon leker o pratar för sig själv slappnar jag av. Det är när det blir tyst jag tittar till????

  • Mrs Moneybags
    tomsfru skrev 2016-02-18 11:04:48 följande:

    Öhm... ursäkta men några centimeter vatten o några sekunder? De skulle jag kalla lite väl nojigt kanske...

    Jag menar lämnar ni inte en treåring själv på golvet i ett lekrum med hårda leksaker utifall olyckan skulle vara framme heller då eller?

    Min treåring badar själv i badkaret med halkmatta när lillasyster ligger i sin säng o sover.

    Jag har öppen dörr till badrummet och sitter i köket mellan badrummet och rummet där lillan sover middag.

    Så länge jag hör att hon leker o pratar för sig själv slappnar jag av. Det är när det blir tyst jag tittar till????


    Lite vatten räcker


    Barn kan drunkna genom att ramla och lägga näsa och mun i en djupare vattenpöl. Barn kan definitivt drunkna i sin plaskpool. Därför ska små barn alltid ha en vuxen bredvid som inte släpper dem med blicken när de badar eller plaskar i vatten. Smartphoneförbud!


    Större barn, 4-5-åringar, kan man låta plaska i grunt vatten utan fullständig tillsyn efter att man låtit dem prova att lägga ansiktet i vatten och resa sig igen.

    www.barnakuten.nu/barnsakerhet/det-livsfarliga-vattnet/ 

  • hallonhopp

    Jag tror mitt barn var kring 2-2½ år när jag började lämna henne. Hon är mycket lugn i vattnet vilket gör att jag lämnat henne tidigare än om hon varit typen som skuttar runt. Hon sitter platt på rumpan och leker med en en leksak typ. Dessutom sjunger hon högt hela tiden så jag är inte så rädd hon skulle drunkna.

Svar på tråden När började ert barn bada själv (utan någon i rummet) i badkar?