• JustJack

Malmötjejer; se hit!

Hallojsan.
    Sitter här i ett samhälle inte så långt utanför Malmö och funderar på att det kunde vara så kul/givande/stöttande att kunna snacka och diskutera med andra som sitter i samma båt.
    Jag är 26 år (27 i november men tar inte ut "glädjen" i förskott )
    Jag och min sambo har försökt bli med barn i över 1½ år utan resultat. Vi blev uppskrivna till IVF i Augusti eftersom min sambo har rätt dålig spermiekvalitet och nu har jag mest av allt lust till att gå i ide tills det blir våran tur.
    Hör av er. Det är bra att veta man inte är ensam!!!!

• Svar på tråden Malmötjejer; se hit!
  • JustJack

AnnieS: Jag tror din läkare fått något om bakfoten. Efter vad jag förstått så är det tillräckligt med ett års försök. Och om man som du har ätit pergo så tror jag det rör sig om tre behandlingar med påvisad ÄL innan IVF kan bli aktuellt.

Nån får rätta mig om jag har fel eller har missförsått nåt men ofrivillig barnlöshet är enligt WHO en sjukdom efter ett års regelbundna försök utan resultatoavsett om man kan hitta anledningen till att det inte lyckas eller ej.....

• AnnieS

JustJack: Vi får hoppas på att det är han som är förrvirrad. Jag tror att han mnade att jag skulle få tid inom ett år. Pergo har jag "bara" fått som bonus. Egen ÄL, men jag tror att de blev trötta på mig och gav mig Pergo för att se om det blev bättre.

• JustJack

AnnieS: Ja det gäller att stå på sig annars kommer man många gånger ingenstans. Men jag vet inte hur jag ska kunna stå på mig mot reg.skåne eller kk på MAS för finns det inga pengar så gör det ju inte, men det känns bra ruttet att de inte har kunnat beräkna budgetten bättre. De borde ju iallafall rätt snabbt kunnat se att ojsan efterfrågan på IVF är visst större än vår budget och så inte gå och inbilla folk att det "bara" är 6 månaders väntetid. Så kunde man ju sagt att väntetiden var längre så man kanske istället hade blivit positivt överraskad om man fick starta behandling efter 6 mån.

Men ploitiska och ekonomiska beslut kommer jag nog sällan förstå mig på......

• JustJack

Hallå tjejer.
    Hoppas ni har det bra där ute i höstrusket. Här känns det som att tiden stannat..... Sen vi fick veta att det inte finns pengar till fler IVF i år så känns tiden oändlig. OCh lite meningslös. Innan jag fick veta det kunde jag ju iallafall gå och hoppas på att väntetiden mirakulöst blev kortare och det plötsligt damp ner ett brev i lådan, där det stod att vi skulle påbörja behandlingen.
    Men det hoppet har jag inte längre och jag har ingen aning om hur mycket längre än 6 månader vi blir tvugna att vänta.....
    Det är nästan som att min hjärna (och min lust till det mesta i livet) har gått på Pause-mode. Jag jobbar och umgås med sambon när han är hemma. Annars sitter jag mest och hänger och har egentligen inte lust till at ta initiativ till något som helst. Finns ju massor med "borde göra"saker, som nog skulle leda tankarna i en annan riktning, men som sagt; inget initiativ överhuvudtaget......
    Hörs

• Roffina

JustJack: jag vet att det är skitjobbigt att sitta i ett väntrum liksom och vänta på att det ska sätta igång, men ett tips jag har är att förbereda dig.
    Det är mycket lättare att gå igenom ivf-behandlingarna om man har ordnat i livet i övrigt. Det här hade jag gjort om jag kunde gjort om allt:
    1. Jag hade börjat träna mer- kroppen tål medicinerna bättre
    2. Jag hade läst på mer om vad som händer vi ivf
    3. Jag hade jobbat undan en del så att jag hade kunnat kompa ut tid vid behandlingarna (detta gjorde jag men alla kan inte göra det).
    4. Jag hade sett till att mitt liv i övrigt var så bekvämt som möjligt - vi har planerat in semestrar imellan behandlingarna.
    5. Slutat röka, dra ner på kaffe, stress
    6. Äta zink + fiskolja båda två i god tid innan

och kramas och peppa varandra! och köp trisslotter och hoppas på att vinna och kunna gå privat!

• Kusin Knase

Bra lista, Roffina!

Jag lägger till:

Även sluta med alkohol!
    Förutom zink ta även folsyra båda två!

Samt

Boka in tröst-/firarresa

• JustJack

Tack för tipsen.
    Anledningen till att jag kände mig så nere igår visade sig idag när mensen dök upp några dagar tidigare än beräknat. Jag är alltså drabbad av PMS-blues! Min mamma bättrade inte på det precis när jag pratade med henne nyss. Hon berättade att en gammal klasskompis till mig är med barn och att hennes syster också är gravid, och det är ju SÅ ROLIGT att de får barn så nära varandra...... Jo visst är det kul men inte vad jag vill veta just nu.....

Ja,ja skit samma.
    Det där med resorna är redan fixat. Egypten i november och skidresa i januari och då ska det slappas och dykas/störtas i backen. Det ser jag verkligen fram emot. Man ser i allafall inte så många gravida i slalombacken......

Träningen kan jag helt klart förbätra mig i. Gör stort sett nada just nu. Har precis avslutat ett medlemskap på gym för att jag aldrig gick dit..... :-/ Måste bättra mig snart. Hmmm, Kanske stavgång.....

Ha det och vi hörs

• AnnieS

Visst är det viktigt att ha andra saker att fokusera på. Men vissa dagar går det bara inte.
    Fick mens idag och livet är allt annat än en fest. Ringde och bokade tid för kontraströntgen, fick tid till torsdag nästa vecka. Jag hade verkligen hoppats på att slippa denna.

Ska försöka ringa och kolla upp vad som gäller om man söker privat under morgondagen. Jag drar mig för det för jag mår skit av dessa samtal. Ens problem blir väldigt påtagliga när man ringer sådana samtal.

• zsuzsi

Jag kan ge dig lite hopp för jag känner en 30 årig tjej som hade samma problem som ni (alltså mannens spermier hade inte så bra kvalitet), de lyckades bli gravida vid FÖRSTA IVF-försöket... Håll ut och lycka till!

Svar på tråden Malmötjejer; se hit!