Utredning
Hej!
Är det någon som ska eller precis har börjat en utredning? Vi kanske skulle kunna följas åt?? Skönt att dela tankar o funderingar..
Jag o min sambo har en tid den 26:e september. Det är vårat första besök.
Hej!
Är det någon som ska eller precis har börjat en utredning? Vi kanske skulle kunna följas åt?? Skönt att dela tankar o funderingar..
Jag o min sambo har en tid den 26:e september. Det är vårat första besök.
Vet inte om du läser detta när det har gått så lång tid, men jag hoppas det!Jag och min man gjorde vårt första besök den 27:e september.
Hur har det gått för er? Jag ska lämna blodprov om 2 veckor och ska precis boka tid för att spruta in och kolla äggledarna. Mannen har lämnat spermaprov. Jag känner mig väldigt orolig för alla dessa undersökningar som man måste utstå. Jag är en person som alltid har varit väldigt frisk av mig och är därför livrädd för allt vad blodprov och annat innebär.
Sofisk: Oroa dig inte. Här har du en till som alltid varit frisk och som fortfarande enl. läkarna är fullt frisk (men trots detta är jag inne och surfar på "svårt att få barn tråden". Vår situation är inte kul men undersökningarna är inte speciellt farliga. Det har de i alla fall inte varit för mig... Vi var på vårt första besök den 20 sept. och jag har sedan dess gjort några undersökningar. Nu är det däremot dags för skarpt läge. Är både förväntansfull och skräckslagen...
Fia4: Är mannen på bilden din egen man så är det i alla fall inte ert 6-liv det är fel på!! (skoja bara!
)
Fias bild är väl på Ljungberg och han är det ju inget fel på direkt....
Nollåttan har du gjort ultraljudsundersökningen med vätskan som sprutas in?? Hur var det? Kändes det något?
Det jag oroar mig mest för är blodprovet, för jag avskyr sprutor och de är ju små i förhållande till nålen som blodprovet tas med. Urgh
Lycka till!!!
Hej hej! Vi skall börja Vårt första besök den 26 okt. Vissr är man nervös, man vet ju ingenting om det här. Vad är det för något de "sprutar in"???
Tar man bara blodprov på första besöket? På oss båda? Gör de något mera?
Vid vårt första besök så ställde gynläkaren frågor. Sedan undersökte hon mig med vaginalt ultraljud samt undersökte mannens testiklar och prostata. Det var tänkt att jag skulle ta blodprov då, men eftersom jag är så rädd för blodprov, så menade hon att det räckte med att jag gjorde det en vecka efter äl. Jag kunde tyvärr inte gå den dagen som jag skulle lämna blod, så vi får ta det denna månad istället. Mannen fick in och lämna spermaprov. Jag ska även beställa tid för spola äggledarna. Det är så långt som vi har kommit.
När man spolar äggledarna så sprutar de in kontrastatmedel som innehåller galactos. Detta gör de för att se så att det inte är stopp i äggledarna.
Det är tur att denna sida finns så att man kan utbyta erfarenheter, för det är så mycket man inte vet och känner till.
Lycka till den 26:e Sara!
När jag gjorde kontraströngen i äggledarna så gjorde det inte ett dugg ont på mig. Lite slemmig efteråt då det kommer ut Det är absolut inte ngn fara. Känner du dig väldigt spänd så håll din make i handen eller BM och andas med djupa andetag från magen.
Lycka till
hej.. började vår utredning nu den 12 okt och vi fick mest prata på första besöken. De kollade pungen på sambo för ev, brock men mer var det inte.
har nu efter varit och lämnat spermaprov, gjort ett PCT och ska in nästa fre för blod prov... det som oroar mig nu e att vår läkare prata om titthåls op istället för kontraströntgen...det e ju smidigare med kontrast varför vill de då så gärna operera? nån som vet och har erfarenhet av det?
Åh vad det är skönt att se att det finns fler som är i samma situation. Jag har inte berättat för någon att jag och min man precis ska börja med utredning. Fick hälsodeklaration på posten som vi fyllt i och skickat tillbaka. Nu är det väl blodprov och spermaprov som kommer härnäst... Trodde aldrig att JAG skulle vara tvungen att gå igenom det här, men det tror väl ingen...
Sofisk: Japp jag har gjort det mesta tror jag. Dels har jag gjort kontraströntgen på äggledarna, inte så kul förstås men absolut inget farligt. Jag har också spolat in vatten i livmodern och sedan gjort ultraljudsundersökning. Det var heller inget farligt alls. Kändes överhuvud taget inte, men det kan ju vara individuellt... Det vanligaste är dock som det verkar att det inte känns alls.
EdaT: Jag är inte heller så pigg på att prata om vår situation med en massa andra men här inne är det bara att prata på och jag måste säga att jag fått väldigt mycket stöd och information! Hoppas att det går bra för er nu framöver!
Tack nollåttan!
Jag är nog lite känslig. Hela situationen känns helt plötslig så allvarlig nu när vi sökt hjälp. Blev rörd av ditt svar. Skönt att jag har hittat hit!