• Anonym

springmask

å nej... upptäckte ikväll att mitt ena barn har fått springmask igen. Han hade mask två gånger förra vintern. Vi har behandlat hela familjen med den receptbelagda medicinen Vermox och vidtagit alla åtgärder (tvättat alla kläder direkt, städat varje dag, bytt handdukar ofta, osv...). Varför får vi det så ofta?????Finns det fler än vi???????

• Svar på tråden springmask
  • Anonym

Ja...tyvärr så är de så här.....Om ditt barn går på dagis eller skola så har även dom barnen blivit smittade. När ditt barn har blivit av med masken så är det någonannan som fått det. Och så går det en tid och så får ditt barnt tillbaka masken igen. Det blir som rundgång. Det bästa är att säga till fröknarna och ge behandling till alla barnen i skolan eller på dagis annars blir man inte av det.... Vår äldsta flicka har springmask ca 3 ggr per år. JÄTTE jobbigt. Men hon är hopplös på att suga på saker och tvättar händerna väldigt slarvit. man måste vara på henne jämnt. En god hygien, korta naglar (så att maskägg ej finns under naglarna) och upplysa skola och dagis om masken så hoppas jagatt ni får bukt med det...! Lycka till!!

• Anonym

puffar upp. Fler??????????

• Emmeli

Min dotter har haft det 3 gånger detta år pga dagis,men dom skyller på mig... Man blir tokig på detta!

• tokfia

Min dotter fick det för att katten låg i hennes säng, de kan ha det i pälsen...

• Callisto79

En dum fråga.. Hur vet man om barnen har mask? Ingen av mina har haft det.. *peppar, peppar*

• Tristan

tokfia:
    springmask smittas inte från katt till människa, väl?
    Tror inte djur kan få det...., eller har jag så fel?

• tokfia

Nej, katter kan inte få det, men äggen kan ligga i pälsen

• narie24

Man ska stoppa upp en tops i rumpan och kolla, har man springmask så finns det garanterat maskar på topsen då. Usch det är så äckligt tycker jag. Och ni lär ju märka om barnen går och kliar sig i stjärten. För det kliar enormt!

• Tristan

...eller att ni själva går och kliar er i stjärten, för det smittar något enormt också

Svar på tråden springmask