• Anonym

springmask

å nej... upptäckte ikväll att mitt ena barn har fått springmask igen. Han hade mask två gånger förra vintern. Vi har behandlat hela familjen med den receptbelagda medicinen Vermox och vidtagit alla åtgärder (tvättat alla kläder direkt, städat varje dag, bytt handdukar ofta, osv...). Varför får vi det så ofta?????Finns det fler än vi???????

• Svar på tråden springmask
  • Anonym

Nej fy sjutton.. jag har haft klåda som sjutton i 2 veckor nu.. är det sånt då:O.. Ahhh ska man gå till nån läkare??..

• Pyris

Anonym Idag 21:57 - NR: 1276466

Om du inte vill gå till läkaren så kan du köpa vanquin receptrfritt på apoteket. Vill du ha det receptbelagda medlet så behöver du det.

Som sagt så har vi vanquin hemma i medicinskåpet hela tiden nu för tiden. Och det märks så tydligt på henne när det e dags för påhälsningen igen. Hon gråter hela nätterna igenom för att hon inte kan sova för att det kliar så..

• Caroline05

Jag har aldrig haft mask i magen *puh*...

• Anonym

Ohh nej!!..fy sjutton.. kliar som in i sjutton,, mest på natten:(..Brr... O såg även att det kunde spridas fram till "musen"...O där är med klåda..*läkare nästa*

• Anonym

Du behöver inte alls gå till läkare för att få den receptbelagda medicinen Vermox. Det räcker att ringa till din vårdcentral och prata med en sköterska så kan de skicka ett e-recept till ditt apotek. Vermox hindrar maskäggen från att utvecklas, det gör inte Vanquin, så tar man Vanquin kan man räkna med att maskarna snart är tillbaks igen.

• Slumraren

Hur kan katter ha springmaskägg i pälsen om de inte är springmask som katter har? *fattar inget*

• Emmeli

Undraren: Om barnet kliar sig där bak eller slarvar med att tvätta händerna sen klappar katten så sätter det sig i pälsen katten lägger sig i din säng vips så sprids det vidare svårt att hålla det borta!

• Slumraren

Ahaaa, ok, trodde det var katten som förde in äggen i huset och smittade människorna... men det är alltså människorna som sprider äggen, också till kattens päls. Tack för upplysningen, nu kan jag gå och lägga mig!

• Emmeli

Undraren:God natt sov gott!

• Buttelina

En sak till. Det finns maskägg i vanlig grus i sandlådor där barnen leker och vi vet ju alla att små barn tycker att det är roligt att äta grus. Det finns överallt känns det som...

• Anonym

Ja, det är lika bra att inte bli hysterisk när man får det. Läste i någon läkarbok att människan och springmasken har levt "tillsammans" i årtusenden och lär fortsätta att göra så.......Det är bara att bunkra upp med medicin och städgrejer hemma.

Svar på tråden springmask