• Anonym

springmask

å nej... upptäckte ikväll att mitt ena barn har fått springmask igen. Han hade mask två gånger förra vintern. Vi har behandlat hela familjen med den receptbelagda medicinen Vermox och vidtagit alla åtgärder (tvättat alla kläder direkt, städat varje dag, bytt handdukar ofta, osv...). Varför får vi det så ofta?????Finns det fler än vi???????

• Svar på tråden springmask
  • Pyris

Vi har nu mera vanquin hemma hos oss hela tiden...Våran näst äldsta har en förmåga att dra på sig dom hela tiden. Hon går inte på dagis, men hon suger på tummen, vilket jag tror är boven i dramat.

Springmask smittar inte från djur till människor..

• Buttelina

Jag fick mask när jag var liten från ägg på isbergssallad, så skölj den noga. Kan inte äta det nu, äckligt.

• Anonym

men det kan väl försvinna av sig självt eller? Jag kommer ihåg att jag hade små maskar i rumpan när jag var runt 9-10 år men jag sa aldrig det till någon och symtomen försvann.

• DaCiss

Jag tror inte de kan försvinna av sig själv. I allaf all ska man inte gå på det och inte behandla. Och springmask som mänskan har kan nite katter ha men de kan säkert som sagt bära på ägg. Katter i sin tur kan få egen sorts mask som inte smittar till mänskan.

Och man märker nog ganska ofta om barnen har det om man är uppmärksam. Det kliar soms agt något enormt! Speciellt på natten då de kryper ut en bit för att lägga ägg runt analöppningen.

• Anonym

usch springmask va hemskt om man gör allt och så får barnen det igen på dagis kanske en liten kurs på dagis om hur man tvättar händer inte anvander samma handuk till många barn grisigt

• Emmeli

Det kan enligt vårdcentralen försvinna av sig själv..
    Men jag ger Julia vanquin när hon fått det.
    Det kan smitta från djuren men bara för att dom kan ha äggen i pälsen djuren själva får det inte..
    Man bör byta underkläder ofta om man får det och då skall det helst tvättas på en gång annars sprids det mer..
    Nu har vi sluppit det sen jag skällde på dagis och en lapp kom upp,så jag hoppas vi slipper det ett tag nu!

• Anonym

På vår vårdcentral säger de att Vanquin inte hjälper speciellt bra utan att man ska använda den receptbelagda medicinen Vermox istället (ej barn under 2 år eller gravida). Vi har numera alltid Vermox hemma så att det räcker till hela familjen........

• Du är för liten

...gah?
    Hur klarar man av sin egen kropp när maskar kryper omkring i den!?
    *läskigt*!
    Proppa barnen fulla med medicin ;D

• Anonym

Man behöver inte alls använda tops för att se om barnet har mask. Det räcker med att lägga barnet upp och ned över sitt knä och försiktigt sära på skinkorna och titta efter i analöppningen i ett rum med bra belysning. Helst på kvällen för det är då och på natten som maskarna är mest aktiva. De är ca 1 cm och vita. De ser ut som mjuka riskorn eller bomullstrådar som rör sig.

Hela familjen måste behandlas samtidigt, helst med Vermox. Om barnet har en pågående springmaskinfektion så är det stor sannorlikhet att övriga familjemedlemmar har maskägg i sina tarmar som håller på att utvecklas till maskar. Vet inte riktigt hur lång tid det tar för äggen att utveckas till maskar. Har för mig att det är 2- 9 veckor. Vermox dödar alla maskar och hindrar äggen från att utveckals till maskar. Vanquin dödar bara maskarna, det förhindrar inte äggutvecklingen.

Det står dessutom i Läkemedelsboken att bostaden kontamineras med maskägg utav den smittad så det är till att städa, städa, städa. Och tvätta alla kläder samma dag som de används. Detta ska man göra första veckan efter behandling.

Vi har haft mask så många gånger nu så det känns inte lika dramatisk längre. Men urk vad jobbigt det blir med allt städande och tvättande.

• Anonym

Här är en till familj som ibland får påhälsning av mindre trevliga "husdjur"........

Svar på tråden springmask