• gryta

Mat med mycket järn

Hej

Eftersom min mage inte alld klarade av järntabletterna så har jag fått sluta med dem. Men jag ska försöka få i mig järn via maten istället, är det någon som har tips på järnrik mat? Kan man tillaga tex spenat och järnet stannat kvar eller är det sommed vitaminer att innehåller sjunker? Gillar tex spenatsoppa men inte färsk spenat.

Det ska visst finnas någon dricka på hälsokosten som också ska vara bra, ska kolla upp det.

Tusen Tack

//gryta v 20+0

• Svar på tråden Mat med mycket järn
  • julia81

blutsaft är det du ska söka efter

Blodpudding och broccoli är annars exempel på järnrik mat

• clementine81

Gröna grönsaker innhåller järn.
    Försök också att steka i gjutjärnspanna.

• turpis

Kött! Kött, blodpudding etc innehåller extremt mycket mer järn än aldrig så järnrika grönsaker gör. Vissa grönsaker är järnrika för att vara grönsak, och de är förstås nyttiga och bra, men om du inte är vegetarian så är det kött du ska satsa på. Järn från kött tas också upp lättare av kroppen än det från grönsaker. Tänk på att äta eller dricka något c-vitaminrikt till och undvika t ex mjölk (kalciumrika livsmedel) i samband med det järnrika, så tas det järnet upp bättre av kroppen.

Lycka till!

• Mamma och Mor

Ta det varligt med blutsaft om du har känslig mage. Klarade av att ta av det i några dagars tid innan magen fullständigt gav upp och blev ett elände som fortfarande en vecka efteråt långt ifrån har repat sig :(

• ellisa

Torkade aprikoser innehåller mycket järn,gott tycker jag

• TorpSara

Problemet med alla grönsaker är, som turpis skriver, att man måste äta såna mängder om man ska få ett högt intag. Även om torkad frukt och spenat är hörhållandevis järnrikt så ska man äta kilovis för att få samma järnnivåer som om man äter kött och tex blodpudding. Tex innehåller stekt spenat ca 1,5 mg svårabsorberat järn/100g och blodpudding 17 mg lättabsorberat järn/100g. Som gravid bör man få i sig minst 15 mg/dag, speciellt om man har låga nivper. Det blir mycket spenat det, speciellt då kroppen bara tar upp ungefär 5-10%

Man kan köpa blodtunnbröd, det är gott och ett lätt sätt att få i sig lite extra. Även riktiga Kellogs special K innehåller väldigt mycket järn. Tyvärr hämmar mjölken en del av upptaget, men man får ändå ett bra överskott.

• TorpSara

Järnet finns kvar till stor del efter tillagningen. Lagar man dessutom mat i gjutjärnsstekpanna/gryta och har nått syrligt i, tex vin, citron eller tomat så fäller det ut en del järn också!

• tere

Linser är jättebra!!

Jag brukar göra linsgryta med morötter,lök och paprika,vitlök och så kan man ha i nån chorizobit om mna vill
    Det är jättegott

• dallring

torkad frukt (aprikoser, fikon, plommon etc)
    messmör/mesost
    havremust eller berikad välling (tex GodMorgon välling)
    järn-berikade juicer
    persilja (strö över rätter eller mackor)
    nötter (ex cashew)

ät något c-vitamin rikt varje gång du äter något järnrikt.

• Vix1

Leverpastej tror jag innehåller mkt järn oxå.

Jag åt väldigt mkt av det i början av grav, o jag har inte haft lågt järnvärde. Nu kanske det inte beror på det, men man vet ju aldrig!

Svar på tråden Mat med mycket järn