• gryta

Mat med mycket järn

Hej

Eftersom min mage inte alld klarade av järntabletterna så har jag fått sluta med dem. Men jag ska försöka få i mig järn via maten istället, är det någon som har tips på järnrik mat? Kan man tillaga tex spenat och järnet stannat kvar eller är det sommed vitaminer att innehåller sjunker? Gillar tex spenatsoppa men inte färsk spenat.

Det ska visst finnas någon dricka på hälsokosten som också ska vara bra, ska kolla upp det.

Tusen Tack

//gryta v 20+0

• Svar på tråden Mat med mycket järn
  • gullsvans

Finns em multivitamin som heter MAMMAVITAL den innehåller allt du behöver, som järn, folsyra å mycket mera. Den äter jag för jag klarar inte heller att äta järntab utan att bli sten hård i magen.

• Jamson

Hörde att katrinplommon innehåller mycket järn, samtidigt som det har en lösande effekt på magen.
    Om det stämmer så är det ju genialt!

• TorpSara

Nej, som sagt, broccoli innehåller rätt lite järn, men mycket för att vara grönsak... men inte så mycket att man kan höja nått järnvärde med det.

• turpis

TorpSara: du och jag kan väl säga det i kör: KÖÖÖTT! Sluta föreslå olika grönsaker och frukter nu, ni andra . Jättenyttigt, men inget som kommer att höja TS:s blodvärde.

• dallring

->turpis; jag tror ingen nämnt det eftersom det är ganska självklart.

och jo, det folk föreslagit kommer att höja TS blodvärde eftersom det är saker man rekommenderar till vegetarianer.

• TorpSara

Men vegetarianer får mycket sällan ett ok blodvärde som gravida utan tillskott...

• dallring

->torpsara;
    det är faktiskt inte riktigt sant. som vegetarian och kvinna måste man redan vara insatt i hur man berikar sin egen kost och som gravid gäller det att ta det ett steg längre. precis som med omnivores, finns det de som klarar sig helt på sin kost medan det finns de som inte gör det och får äta tillskott eller tillfälligt ändrar kosten.

det är veganer som oftast får problem med sina värden, och då gäller det mestadels kalcium. en hel del soja & havreprodukter är berikade, men det är nästan barade i flytande form och för att komma upp i dagens dos som gravid vegan kan man nästan behöva låta 1/4 av sitt kalorintag bestå av tex sojamjölk. det blir inte rimligt.
    problemet det talas om veganer och järn är att de kan ha svårare att äta järntillskott eftersom de flesta tillskotten på marknaden inte är helt vegetabiliska.

• Mamma Lotta

Jag köpte friggs järntabletter och det kan kanske vara ett alternativ? Annars så ska man ju äta mycket gröna grönsaker!

• Missboss

Beroende på vart du bor i landet så om du kan få tag på blodbröd. Fungerade för svägerskan som åt blodbröd med leverpastej och fick upp sitt järnvärde ganska ordentligt.

• Jamson

Var hos MVC idag och blev mycket förvånad. De tog inte blodprov för att kolla järnet längre, (det var länge sedan jag fick barn sist) de ordinerar järntabletter rakt av!
    De menar på att ingen kost kommer att täcka upp för järnbehovet och ett HB prov kan visa på ok värden trots att reserverna är mycket sänkta eller helt tömda. Detta p g a kroppen tar järnet i de röda blodkropparna.
    Hon rekommenderade Niferex som inte skulle göra en mer förstoppad...tackar!
    Alla symptom som jag har haft, andfåddhet, trötthet, hjärtklappning kan alltså ha berott på järnbrist!
    Jag påbörjar kuren idag och hoppas på att det hjälper, jag som bara trodde att jag fått taskig kondis!

Gryta, varför funkade inte järntabletterna för dig?

• gryta

Jamson, här kommer ett sent svar, min magen pajade fullständigt, satt på toa en hel natt..... Har försökt igen för några dagar sen men jag kan inte ens ta en tablett innan magen lägger av fullständigt.

//gryta v 27+2

• Medusa2001

Hej,
    jag blev rekommenderad av bm att ta Niferex, men då jag har svårt att svälja kapslar/tabletter så köpte jag Niferex i flytande form istället.

Droppar många droppar (runt 1,5 ml två ggr per dag) i ett glas med saft och tar det som en shot vid diskbänken *ler* Smakar ok i saften, blir inte förstoppad utan magen fungerar hur bra som helst.

• Giulye

Man kan äta balancerade mat som innehåler järn:

Mager kött, bönnor, linser, torkad frukt och omellet med spenat, dricker gärna apelsin juice ( C- vitamin), vilket ökar förmågan att ta upp järnet.

Lycka till

Svar på tråden Mat med mycket järn