• Sarge

Katten löper ! Vad göra ?

Hej hej !

Min ena MaineCoon-hona började löpa igår för 1:a ggn
    Ringde veterinären idag för att få P-piller men hon upplyste mig om riskerna så vi avvaktar ett tag med pillrena.
    Dom kunde tydigen få juvertumörer å annat läskigt :(

Hur gör ni andra som har löp-honor?
    Vetrinären tyckte jag kunde låta henne vara om vi "stod ut med henne"
    Inga problem egentligen för hon låter inte så farligt, hon kvittrar mest & låter som en telefon...brrrrrrrriiiinggg...ålar runt....bbbbrrrrrrriiiinggggggggggg...ålar, stryker sig...bbbbrrrrrrriiiiiiiiiiiingggggggggg

Hur länge brukar katter löpa ?
    Är det inte så att dom löper en vecka, slutar ett tag, löper igen, slutar, löper igen osv.. typ hela tiden ??

/Sarge

• Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?
  • sheeba

Om man inte ska ha dem i avel  så är det bästa att kastrera/sterelisera.
    Vi har inte gjort något med våran katt men vi ska kastrera henne. Bättre för henne.
    Har aldrig haft p-piller. Hon skriker inte så mycket heller men i bland kommer löpperioderna tätt och då blir det lote jobbigt.

• Mrs Mattsson

ah shit våran honkatt fick tuppjuck när hon löpte skrek som en galning o inga söta ljud där inte det var mer mega höga ljud djupt från strupe MJAOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO
    *gah*
    men har för mig dom löper som du tror. vi steriliserade vår hon
    o henne gick det inte leva med hon skrek ju på nätterna med men nu är hon lugn o go hehe

♥Min familj♥
  • slovenly

Håller med sheeba; alla katter som inte används till avel ska kastreras! En olycka händer så lätt å oönskade kattungar finns det redan för många här i världen!

• Ella174

Katter mår inte bra av att gå och löpa heller, livmoderinflammation och annat farligt kan drabba dem. Det bästa är att kastrera, ni kommer få en lugnare och gladare katt på kuppen.

• Sarge

Hon ska inte kastreras utan vi ska avla på henne, men inte ta en kull föränn om ca 1 år

• Sarge

Hon är innekatt, så det är ingen risk för oplanerade kullar heller

• Irma78

Min honkatt gick på p-piller i två år utan att något hände.Efter det fick hon en kull med fyra felfria kattungar.

Men som sagt innan, om du står ut med henne så låt det vara.

• Ella174

Då får man avgöra om katten mår bäst av att gå och löpa eller gå på p-piller. Inget av dem är riskfritt så man får gå utifrån fall till fall...

• Kenzie

Min ena katt har precis blivit parad men innan det så gav vi henne p-piller. En katt mår otroligt dåligt av att gång på gång få löpa utan att bli parad.

• Annettiz

Min katt löpte några ggr, fick en kull på henne, sen kastrerade jag henne. Hon hade då ätit p-piller ca 7 månader. Avbröt jag inte löpet så höll hon på ca en vecka, sen va hon lugn en stund, ett par dar, sen satte det igång igen. Jag tror inte katten mår speciellt bra av att löpa, tyckte så synd om henne, såg inte allt till freds ut. Tänk själv o gå runt o va jätte kåt hela dagarna =P hehe.

Efter några månader slutade hon äta och verkade må jätte dåligt, hade massa olika symptom, så jag blev jätte rädd och åkte in... Då gjorde dom ultraljud och sa att dom såg någonting.. Så jag lät dom operera henne. Var så rädd för att det skulle vara nån tumör, eftersom chanserna att dom får det av p-piller är ganska stora.

Några dagar efter operationen mådde hon kanon och blev helt annorlunda, lugn och till freds med sig själv. Började äta och allt blev bra, så jag rekomenderar att kastrera... om du inte vill ha missebebisar =)

Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?