• Sarge

Katten löper ! Vad göra ?

Hej hej !

Min ena MaineCoon-hona började löpa igår för 1:a ggn
    Ringde veterinären idag för att få P-piller men hon upplyste mig om riskerna så vi avvaktar ett tag med pillrena.
    Dom kunde tydigen få juvertumörer å annat läskigt :(

Hur gör ni andra som har löp-honor?
    Vetrinären tyckte jag kunde låta henne vara om vi "stod ut med henne"
    Inga problem egentligen för hon låter inte så farligt, hon kvittrar mest & låter som en telefon...brrrrrrrriiiinggg...ålar runt....bbbbrrrrrrriiiinggggggggggg...ålar, stryker sig...bbbbrrrrrrriiiiiiiiiiiingggggggggg

Hur länge brukar katter löpa ?
    Är det inte så att dom löper en vecka, slutar ett tag, löper igen, slutar, löper igen osv.. typ hela tiden ??

/Sarge

• Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?
  • forever young

Hej... Ja du inte är det då kul om de sätter i gång å skriker. har två honkatter här hemma där ena går på P-piller å den andra inte. Selma minstingen blir ett år och eftersom jag inte vet just nu om jag vill ha kissebebisar så har hon piller under ett år iallafall hon låter iallafall som ett litet lejon fast mer skrikigt när hon löper ( 1/2 siames ). Zaga däremot hon löper kanske en gång om året och hörs knappt hon har däremot haft en kull för snart tre år sedan så hon får vara

• Rebelle

Har haft en honkatt som fick cystor pga av att hon ätit p-piller under för lång tid (hon blev helt återställ efter operation). Veterinären rekommenderad, när jag fick min senaste honkatt, att kastrera honkatter som ej skall gå i avel vid cirka sex månaders ålder och hannkatter vid första tecken på könsmognad. Honkatter som skall gå i avel skulle man ge p-piller tills de ej skall ha fler ungar och då operera dem.
    Har haft två honor som löpt "riktigt" (var vuxna när jag lärde känna dem). Den ena var outhärdlig(!) medan den andra knappt märktes. Men det som båda gjorde var att "sextrackasera" min kastrerade hannkatt. Han förstod ingenting stackarn...
    Den av mina katter som fick cystorna var den som var "outhärdlig" och vi upptäckte att hon fått cystorna just pga att hon när hon varit kastrerad i mer än ett år började skenlöpa. Veterinären trodde först att hon fått en hjärnskada, men "som tur var" var det cystor som kunde opereras bort.

• 3 hjärtan

vår katt fick p-piller, vi hade inga problem med det, men det är klart att det finns en risk med det..så man bör inte gå för länge.. men vår gick nog nästan ett år.
    hon skrek som en tok när hon löpte, så det funkade inte varken för henne eller oss att hobn gick omkring och löpte.. hon mådde dåligt av det och vi kunde inte sova.

hur dom löper verkar vara olika på olika honor.. våran löpte en vecka, höll upp två-tre veckor, löpte en vecka. och höll på så till hon löpt fyra gånger ungefär, sen höll det upp lite längre.

vi lät henne löpa en vecka innan vi körde iväg henne för parning sen, så under henne andra löpning på sin period åkte vi iväg med henne, efter ungarna brjade hon inte löpa på länge, men vi behöll en pojke, så vi gav henne p-piller ett par månader innan vi kasterade henne, för att undvika inavel.

• Sarge

Någon uppfödare som vill berätta hur Ni gör med Era löp-honor som inte ska paras just då dom löper ?

Jag kommer att avla på min hona, men som jag skrev tidigare så kommer detta inte ske föränn om ca 1 år, när hon är närmare 2 år gammal.
    Jag vill ju inte att hon ska må dåligt, men samtidigt vill jag inte riskera att hon får juvertumörer !

• Anne277

Det är ju lite individuellt hur pass mycket de löper. Om din hona löper sällan skulle jag inte ge p-piller, men om hon löper ofta och intensivt - ja, då skulle jag ge piller, fram tills du har tänkt dig parning. (Tänk dock på att det inte är säkert att hon börjar löpa direkt igen.) Har haft både och - ett par riktigt låglöpande honor som bara löper nån gång om året, och därmed inte behöver äta piller, och extremvarianter som löper varannan vecka. (Piller utmärkt bra, tack.)

• Majsan70

Har man valt att ha en fertil katt hemma, så får man nästan gilla läget under deras löpperioder. Vår hona har gått på piller i ett halvår, men det var bara för atthon själv mådde dåligt av de täta löpen.
    Nu får vi inte igång löpen istället.

Men får man fråga varför du skall vänta så länge med henne? Är det nåt speciellt med just den rasen eller skall du certa henne eller nåt?

• jaguar

Håller med Anne med britterna!

Testa och se hur ofta och hur hårt hon löper. Om hon och ni mår bättre av att slippa löpen, så sätt henne på p-piller. Men vänta tills efter löpet. Det ger ökad risk för juvertumörer om man avbryter löp med p-piller.

• Ella174

Min hona löper bara varannan månad och tidigare inte så starkt, så då gick hon utan piller. Efter hennes första kull började hon löpa kraftigare (och oftare) så nu får hon p-piller. Hon ska få en kull till och sedan kastreras.
    Jag är dock noga med att kolla henne och titta efter eventuella tecken på livmoderinflammation, min stora skräck...

• Sarge

Majsan70:

Varför jag väntar så länge är dels för att hon inte är 1 år än & dels för att min/vår egen situation gör att vi inte kommer att kunna lägga ner den tid det krävs för att föda upp en kull kattungar just nu.

Btw så har hon slutat löpa nu, så det vart en "kortis"....få se när hon sätter igång nästa gång!
    Vi tyckte inte alls att det var särskilt jobbigt att ha en löphona då hon inte direkt "ylade" som många andra katter gör.

• Ella174

Jag tycker nog det kan vara bra att vänta lite innan kattens första kull, så man ser hur kattens utvecklas och man kan även få lite mer tillförlitliga svar på HCM-test mm...

Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?