• Sarge

Katten löper ! Vad göra ?

Hej hej !

Min ena MaineCoon-hona började löpa igår för 1:a ggn
    Ringde veterinären idag för att få P-piller men hon upplyste mig om riskerna så vi avvaktar ett tag med pillrena.
    Dom kunde tydigen få juvertumörer å annat läskigt :(

Hur gör ni andra som har löp-honor?
    Vetrinären tyckte jag kunde låta henne vara om vi "stod ut med henne"
    Inga problem egentligen för hon låter inte så farligt, hon kvittrar mest & låter som en telefon...brrrrrrrriiiinggg...ålar runt....bbbbrrrrrrriiiinggggggggggg...ålar, stryker sig...bbbbrrrrrrriiiiiiiiiiiingggggggggg

Hur länge brukar katter löpa ?
    Är det inte så att dom löper en vecka, slutar ett tag, löper igen, slutar, löper igen osv.. typ hela tiden ??

/Sarge

• Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?
  • Sarge

Nej, jag är inte medlem i någon klubb alls för tillfället....det är svårt att veta vilken klubb som är "bra"..
    Har kollat på Maine Coonkatten & dom verkar seriösa !

Min kisse är en IDP-reggad katt, men jag vill helst regga om henne till Sverak & som jag har förstått det så ska det inte vara några problem ?
    Den IDP klubben hon är reggad i har sin "bas" & sina utställningar långt ifrån där jag bor, så det blir liksom bara krångligt att vara aktiv då.
    Sverak har ju lite mer att "välja på", så att säga.
    Däremot kan jag inte se att klubben MaineCoonkatten är ansluten till Sverak !?
    Jag kanske är helt "lost" men ska inte klubben man är med i vara med i Sverak, eller blandar jag ihop begreppen ?

• Ella174

MaineCoonkatten är bara en rasring (liksom t ex Skogkattslingan) och du behöver precis som du skriver vara medlem i en Sverak-ansluten klubb för att ställa ut och ta kullar.
    Däremot brukar det vara bra att vara med i rasringen också, för man får mycket information och hjälp om rasen.

• Sarge

Aha !!

Då är jag med! Poletten har rasat ner & lampan har tänts!
    Då ska jag leta upp en bra Sverakklubb oxå + att gå med i Mainecoonkatten !

Tack !

• Ella174

Vad kul, det kommer du säkert ha stor nytta av.

• fantasy

här löps det för fulla muggar oxå *suck* men så fort löpen är över ska jag börja med p-pillrerna igen.. hon skriker som tokig så hon får tillbringa nätterna inne på tvättstugan..

• Majsan70

Ella

Har HCM testerna påverkat priserna på Maine Coonerna oxå?

Jag tycker att vi fått lite dålig infom om allt det här i Birma ringen. Inte ens min mycket erfarna uppfödare har fått nån direkt information. I nuläget ligger Birmorna på 5500 i ungefärligt pris.

Vi har fått en lista dock på vart man skall utföra testerna osv, men inte mycket mer info.

• Ella174

Majsan, jag vet inte (jag har skogisar själv), men det har det kanske till viss del.

Jag trodde att Birmaringen hade anslutit sig till MaineCoonkattens hälsoprogram? De flesta hänvisar nog bara till MaineCoonkattens information på www.mainecoon-katten.se/halsa/halsoradet.htm där man kan hitta vilka veterinärer som kan ultraljuda osv.

• Majsan70

Jo jag vet att det är Bis som anslutit sig, men det är ändå lite svamlig info. Jag vet oxå vilka veterinärer, men sen är det fan stopp. *S*
    Det står tex. inte klart o tydligt att katterna SKA testas ännu, utan bara att vi kör ett test tex.

Nåja, jag väntar lite till med att testa min tjej. Tar det när de kommer ut med mer info från BIS.

• Ella174

Men det finns ju ingen som kan säga att katterna MÅSTE testas (jo, om Sverak tar med det som krav).

Däremot ger ju ett test i alla fall en hel del vägledning och möjlighet att inte avla på katter som har dåliga hjärtan.
    Ju fler katter som testas ger dessutom forskningen bättre underlag att hitta spridare/gener osv.

Vad är det för information du söker som du inte hittar?

• Dundermamman

Hoppas det är okej att jag också hoppar in i diskussionen ang. HCM!
    Jag är själv uppfödare, men ännu inte särskilt insatt i detta med att HCM-testa katterna!
    Den information jag fått från andra uppfödare är att man måste HCM-testa varje år för att testresultatet inte är bestående! Då måste man ju som uppfödare ta igen testkostnaden någonstans...på vad?.. jo,högre kattungepriser!
    Eller stämmer inte den informationen?
    Usch, så svårt detta är...

• Majsan70

Ella74

Jag tycker bara att infom är jäkla luddig rakt av vad gäller Birmasidan. Sen undrar man ju om man skall ta ut mer för sina kattungar oxå eftersom testerna kostar en del. Det 'r ju inte bra ett test som skall till vad jag förstår.

• Madeleonten

Ángående HCM-test...Man testar katten vid 1,2,3 års ålder & sen vid 5. Om man har orsak kan man sen testa vid 8 år. Sen kan man ju anpassa testerna efter parningstillfällen också. Jag menar om man ska para en hona vid 1,5 så är det ju bättre att testa så nära parning som möjligt.

Jag har testat i Uppsala (Ultuna) & har för mig att det kostar ca 800-1000 kr beroende på om man har flera katter med sig. Ska iväg igen i oktober är det tänkt.

Jag skulle inte låta bli att testa mina katter eftersom det är en såpass utbredd sjukdom & kan man minska riskerna genom tester & selektiv avel så är det ju ett ansvar man har som uppfödare. Dessutom besparar man sina kattköpare mycket framtida sorg om man som uppfödare kan reducera risken att deras katt blir sjuk & avlider.

• Ella174

Ja, det är inte lätt, man måste upprepa testen och det finns även katter som kan utveckla HCM väldigt sent, och det kommer ju vara ett ständigt orosmoment (tills bättre tester finns).
    Men idag har vi detta testet och det avgör i alla fall hur kattens hjärta ser ut just vid det tillfället och man slipper i onödan avla på sjuka katter.
    Visst kostar det pengar att testa, men att föda upp katter som inte är friska skadar ju rasen. Om man tar ut högre pris eller inte är väl upp till var och en.

Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?