• Sarge

Katten löper ! Vad göra ?

Hej hej !

Min ena MaineCoon-hona började löpa igår för 1:a ggn
    Ringde veterinären idag för att få P-piller men hon upplyste mig om riskerna så vi avvaktar ett tag med pillrena.
    Dom kunde tydigen få juvertumörer å annat läskigt :(

Hur gör ni andra som har löp-honor?
    Vetrinären tyckte jag kunde låta henne vara om vi "stod ut med henne"
    Inga problem egentligen för hon låter inte så farligt, hon kvittrar mest & låter som en telefon...brrrrrrrriiiinggg...ålar runt....bbbbrrrrrrriiiinggggggggggg...ålar, stryker sig...bbbbrrrrrrriiiiiiiiiiiingggggggggg

Hur länge brukar katter löpa ?
    Är det inte så att dom löper en vecka, slutar ett tag, löper igen, slutar, löper igen osv.. typ hela tiden ??

/Sarge

• Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?
  • Sarge

Ja, om jag har fattat det hela rätt, så gör man väl inte HCM-test föränn kissen är över året ?

• Ella174

Precis, katten bör ha fyllt ett år. Men att vänta lite längre är ju bara bra...

• Majsan70

O va bra! Måste fråga vad ett HCM test kostar? Såg att det låg som försök på Birmorna just nu. De utför testgrupper med Maine Coon klubbarna som rådgivare.

• Dundermamman

Majsan70-> Läste att du hade problem att få igång löpet efter p-piller! Jag har en hona som "tjabbar" efter p-pillerperioder och då ger jag henne 1 tsk vetegroddsolja dagligen så brukar hon börja löpa efter ett tag! Kanske värt att testa, när man har en vacker hane som väntar otåligt

• Anne277

Majsan, jag betalade ungefär 1200:- för HCM-test på Albano i somras, av Anna Tidholm som är en av de bästa på hjärtan.

• Ella174

Jag har betalat 650:- ngnting för Torkel Falk.
    Det brukar arrangeras testdagar då man kan testa lite billigare samt att det finns mer tid för frågor och diskussioner då...

• Sarge

Vilka tester ska man egentligen genomföra som seriös uppfödare av Maine Coon?
    Jag har allvarliga planer på att starta en uppfödning, dock i mycket liten skala, men vill verkligen göra det korrekt & seriöst.

• Ella174

Sarge, här finns en del att läsa:
    www.mainecoon-katten.se/halsa/halsoradet.htm

Har du bra kontakt med din katts uppfödare?
    Det är alltid bra med en erfaren mentor, inte minst vid förberedelser, val av hane och sedan vid själva förlossningen. Det är jättekul att ta kull, men mycket att tänka på (och vara förberedd på, eftersom även tråkiga saker kan hända).

• Sarge

Tyvärr har jag ingen kontakt alls med kissens uppfödare så jag står liksom på "bar backe" utan någon att fråga

• Ella174

Har du provat att maila/ringa henne/honom?
    Som uppfödare är man oftast väldigt intresserad om någon av avkommorna ska gå i avel.

Är du medlem i Maine Coon-katten? De kan säkert också komma med en hel del råd och hjälp.

Svar på tråden Katten löper ! Vad göra ?