• Emeraldy

Pannkaka på vatten och inte mjölk?!

Läste nånstans att man kan byta ut mjölken i pannkaksreceptet mot vatten?! Kan det verkligen funka?!

Jag ViktVäktar men är sjukt sugen på pankisar och funkar det att göra på vatten blir de ju lite "smalare"

Nån som vet?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Pannkaka på vatten och inte mjölk?!
  • Ängel1982

Låter inte jättegott men det blir ju en del points, mjöl har ju 3,5 i 1 dl och lättmjölk kan du ju ta som är 1 points på 2 dl va? och ett ägg med, ja det plockar ju på då...

• Ängel1982

2 points i ett ägg var det ja....

• Liloot

Det är ju bara att prova! bara att slänga om det blir äckligt

Thea 060514
  • Emeraldy
    Liloot: Tja, varför inte!
  • MayaS

Googlade lite:

Ingredienser ca 10 st.:

2 dl vetemjöl 1/2 dl majsstärkelse (Maizena) 1 tsk socker 1 krm salt 4 dl vatten eller Ramlösa 2 ägg 1 msk olja Till stekning: mjölkfritt margarin eller olja Så här gör du:
    Blanda vetemjöl, majsstärkelse, socker och salt. Tillsätt vatten eller mineralvatten under omrörning.
    Vispa ner äggen i blandningen och tillsätt olja. Vispa tills smeten är slät. Hetta upp stekpannan och stek pannkakorna i mjölkfritt margarin eller olja. Kommentar:
    De här pannkakorna går utmärkt att äta även för den som inte tål mjölk.

Dinkelvåffflor eller Pannkakor
    1/4 pkt jäst

50 gr smör el margarin          

3 dl vatten
    1 krm salt
    2 tsk socker eller honung
    3 dl dinkelsikt
    Smula ner jästen i en bunke.
    Smält matfettet i en kastrull. Häll i vatten och värm till 37 grader C. Häll matfettet och vatten på jästen och rör om. Blanda i salt och socker/honung. Låt stå i 10 minuter till den börjar jäsa. Vispa ner DINKELmjölet. Låt jäsa 10-20 min. Hetta upp ett våffeljärn och pensla första gången med smält matfett. Häll i smet och grädda våfflorna gyllenbruna. Lägg dom luftigt på galler efter gräddningen. Servera med sylt och grädde till kaffe eller som förrätt med hackad lök, Créme fraiche och stenbitsrom.

Till pannkaka grädda i stekpanna eller plättlägg på spisen servera med sylt och njut

• NizzY

men lättmjök då, jag tro inte att det funkar med vatten tyvär, bättre spa points och sen äta riktiga pankisar med socker fri sylt eller egen frukt hema gjort goja på frukt man gillar

• jennyfannyemil

Man kan blanda i mjölk. Det gjorde alltid min mamma under min uppväxt.

Typ 1/3dl av vätskan byts tills till vatten

• MayaS

Hittade ett till utan både ägg och mjölk:

Ingredienser (ca 2 port portioner)Instruktioner3 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 nypa salt
    4 dl vatten
    100 gr smält margarin (mjölkfritt el mjölk-sojafritt) Vispa ihop alla ingridienserna och stek pannkakor på vanligt vis.
    Dessa pannkakaor blir ganska mäktiga. De är godast nygjorda.

• Emeraldy
    Maya: Hoho, 100 gram margarin!! Där drog pointsen iväg... Kollade ditt första recept men det blir rätt mycket points i alla fall... Så jag gör nog vanliga pankisar och blundar idag Tack i alla fall!
Svar på tråden Pannkaka på vatten och inte mjölk?!