• Emeraldy

Pannkaka på vatten och inte mjölk?!

Läste nånstans att man kan byta ut mjölken i pannkaksreceptet mot vatten?! Kan det verkligen funka?!

Jag ViktVäktar men är sjukt sugen på pankisar och funkar det att göra på vatten blir de ju lite "smalare"

Nån som vet?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Pannkaka på vatten och inte mjölk?!
  • MayaS

socker brukar jag altid ta bort i recept då jag har en diabetiker i familjen... så då går ju 0.5 p bort... sen borde det väl egentligen funka med potatismjöl... stärkelse som stärkelse
    ??

• Emeraldy

Ja, potatismjöl har jag ju! Kanske skulle prova det!

• MayaS
    Emeraldy skrev 2006-09-21 13:27:23 följande:
    Ja, potatismjöl har jag ju! Kanske skulle prova det! Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
    Du måste tala om sen hur det blev.... funderade på att evt göra det här hemma till dessert nån dag...
  • Liloot

Flippy 
    mmm. va jag blev sugen på pannkisar...

Thea 060514
  • frövi

Jag brukar göra mina pannkakor på havremjölk, alt sojamjölk. Har gjort på vatten några gånger, men dom har en tendens att rasa isär då.. ! dl havremjölk är dock fortfarande 0,5 p. Vi måste få höra hur det gick sen!

• apaqnirk

Jodå det kan man, jag är nämligen uppväxt på pannkakor gjorda på vatten istället för mjölk.
    Var laktosintolerant som liten. (Eller komjölksallergisk?, det kunde växa bort sa doktorerna iaf).

• nikolin

Har inget recept, men ta i lite havregryn om du gör på vatten, ska istället för mjölk.
    ska visst hålla ihop bättre då.

• Ängel1982

jag har en sån här käck liten bok från VV där de står hur många points det e i EN pannkaka.
    med standardmjölk är det 3 points
    med lätt eller mellanmjölk är det 2,5

I EN enda pannkaka. ???!!!???

• Smultron och glass

När jag gjorde laktosintolleransutredning så fick jag tipset att göra pannkakor med naturellt vischyvatten istället för vanligt vatten. De blir lite frasigare då.

• mamyleine

Jag använder jätte ofta vatten i stället. BLIR så mycket godare än med mjölk tycker jag

~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
  • Emeraldy

Sorry, alla som har varit så engagerade Det blev helt vanliga pannkakor... Det skulle bli så många points ändå så då tänkte jag som så att det är bättre att köra på ett recept som jag vet är goda pannkakor, så det faktiskt blir värt alla points

• Pina80

Lite sent kanske.. men nästa gång:

ca 2 portioner
    3 1/2 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    1 nypa salt
    4 dl vatten
    100 gr smält margarin
    Vispa ihop alla ingridienserna och stek pannkakor på vanligt vis.
    Dessa pannkakaor blir ganska mäktiga. De är godast nygjorda.

• mumla

Bra att du fick njuta av pannkakor till slut ialla fall. Även om du höll dig till ditt vanliga beprövade recept.

• Pyret1

finns en mix att köpa somm är gluten fri, är riktigt goda tycker jag. Och vad jag kanminnas så va dom inte farligt "dyra" i points.

Svar på tråden Pannkaka på vatten och inte mjölk?!