• Molina

Bäckenleds inflammation!!!!

Finns det nån här ute som haft det????
    Och om hur lång tid tog det för er att bli helt återställda??
    Just nu har jag fått ett bäckenbälte som ska stabilisera mitt bäckenet men ajaj va ont det gör ändå.
    Har haft en sk foglossning i ca 2 år nu som i sin tur har gett mig en inflammerad bäckenled.

• Svar på tråden Bäckenleds inflammation!!!!
  • FrökenH

Hej! Jag har inget svar åt dig...utan en fråga.
    Hur märkte du att foglossningen gick över i inflamerad bäckenled??

Har själv problem med foglossning, lite mer än ett år har jag gått med det. Fick du någon slags hjälp med foglossningen??

Hmm..det blev lite mer än en fråga.

• Molina

Hmm hur ska jag kortfattat skriva...

Jag har gått hos antal olika läkare men inte fören jag kom till en sjukgymnast som sa att det va foglossning och jag har en enorm smärta i nedre delen av svanskotan men om man pressar ihop mitt bäckenet så släpper smärtan och han sa då direkt att det är i leden till bäckenet, han kände även att jag är svullen på ena sidan, och en röntgenbild visar även en aning förstskjutelse av min vänstra bäckenled. så pga av att jag gått med en foglossning för länge så har själva leden tagit styk nu och blivit inflammerad.

Så nu har jag precis fått hjälp och hoppas jag slipper steg 2 som blir kortisonsprutor.

Så med andra ord visste jag inte att det va foglossning jag gick omkring med, så jag vet inte riktigt vad jag ska skriva till dig....

Hur är din foglossning? Vart har du ont?   

• Rosa Bubbelgum

Jag skall till läkare på torsdag då jag har fått ont i min ländrygg ner mot rumpan. Det låser sig. Jag hade ont på precis samma ställe när jag var gravid, och jag hade svår foglossning. Nu strålar det ner i benen och har fått domningar i benen.
    Jag undrar om det kan vara samma som du har. Jag har aldrig hört talas om detta men man kan ju få inflamation på andra leder så varför inte där? Jag undrar även om du har ont ut på sidorna mot skinkorna också. Jag kanske skall ta på mig mitt bälte så känns det bättre?
    Ja vi får väl se vad läkaren säger, kan ju fråga henne om detta.

• Molina

Min smärta kan man säga känns som ett enda stort T.
    Går ner långt i ländryggen och ut mot sidorna och värst är just vänster sida. Men annars har jag samma smärta och områden som du beskriver förutom att jag har inga som helst domningar i ben.

• Rosa Bubbelgum

Jag har så som du beskriver det också. Ja vi får väl se vad läkaren säger. Jag äter värktabletter nu men de hjälper inte. Jag kan knappt sitta och när jag står upp så kan jag inte belasta mitt högerben då det känns som ländryggen ska låsa sig. Det är lite jobbigt då vi har två barn att ta hand om och behöver bäras, och min man är mycket borta och arbetar just nu.
    Jag vaknar på morgnarna så har jag en svidande värk i ryggen. Jag har skämtat om att jag kanske är gravid igen men det är jag inte.

• FrökenH

Min foglossning har ju blivit bättre. När den var som värst kunde jag inte gå, nu känner jag känner av hela ryggen, svanken..lite som ett T som du beskriver det. Mest på vänster sida. Det gör ont hela tiden men varierar med styrka från dag till dag. Har du lika ont hela tiden eller kan du känna att det är mildare någon dag?

• Tjaselisa

Troll77: för ett par år sedan hade jag stora problem med min bäckenled (ej orsakat av grav.). I botten handlade det om överrörlighet, så min bäckenled hoppade (upphakningar) och for lite som den ville. Detta medförde en konstant smärta (alltså foglossning). Smärtan 'satt' precis som du beskriver.

Det enda som i slutändan visades hjälpa mig var sjukgymnastik, sjukgymnastik och åter sjukgymnastik. När det var som värst gick jag ca tre gånger i veckan... Jag fick akupunktur, TENS, ultraljud! (superbra för mig), massage, mobilisering, fick gå med bälte (rekommenderar ett lite smalare än det man oftast erbjuds) läääänge. Under lång tid så var jag alltid tvungen att ta med mig bältet för om jag fick ont så var det den bästa hjälpen. Vattengymnastik var också bra.

önskar jag kunde säga att det snabbt går över, men för mig tog det ganska lång tid innan det blev bra. Bättre blev det kanske på två månader, men helt bra... ja det tog kanske drygt ett år.

Jag gissar att det inte bara är själva bäckenleden som är inflammerad. Minst lika besvärligt var inflammationen i alla muskelfästen...

Huuuuu....minns med fasa hur det kändes att lägga sig på rygg, på ett relativt hårt underlag, det var precis som man hade en stenbit i rumpan som gjorde uront. Och att ligga på sidan var ett h-vete!

Men åter igen - tröst finns. Man blir bättre. Hoppas du har en bra sjukgymnast för de har magiska händer. Min är en ängel!

Förutom detta så fick jag äta antiinflammatoriskt under ganska lång tid. Men det som ändå gjorde att jag blev bra var nog stabiliseringsträningen. Tråkig, men ack så nyttig.

• FrökenH

Huggtand: Har du provat att gå till en kiropraktor eller naprapat? Det låter ju som du har låsningar - de brukar kunna hjälpa till att fixa sånt.

• Rosa Bubbelgum

Nej jag har inte varit hos någon sådan då jag har dålig erfarenhet av dem. Jag har en whiplashskada sedan 14 år tillbaka och kiropraktorn bara förvärrade skadan. Jag fick hjälp av min sjukgymnast att bli bra genom akupunktur och massage så idag har jag nästan inga besvär. Jag kanske ska ta kontakt med henne igen och se om det är något hon kan hjälpa mig med.

• FrökenH

Huggtand: Usch då.-Nej, då skulle jag oxå undvika dem! Kontakta din sjukgym. igen istället!

• Molina

Huggtand: Vi verkar ha en liknande smärta du och jag skillnaden är bara att jag har inga domningar i benet va jag kan känna.
    Hoppas du får komma till en bra läkare som tar sig tid angående din smärta.

Tjaselisa: Åhh tack för att du ger mig hopp om att en dag slippa vakna och gå omkring med smärtan.
    Min sjukgymnast är en ängel han är så bra dels för att han tog sig tid första besöket och konstaterade att det va foglossning som i sin tur gett mig inflamation lite överallt bla som du skriver runt om muskelfästet där leden sitter också. Kan säga att jag sprungit hos säkert 4 olika läkare under våren och ingen kunde ställa nån diagnos fören jag kom till min sjukgymnast.
    Men va är TENS för något?

FrökenH: Jag har lite varierande smärta beroende på vad jag gjort men jag känner smärtan hela tiden, det är jätte jobbigt.
    Du själv kanske också skulle behöva ett riktigt bra bälte, bältet jag fick är en ren avbelastning på bäckenet så skönt fast det gör ju ont ändå men det beror kanske på att bäckenet ska pressas ihop.

• Tjaselisa

Troll: TENS är när man sätter elektroder (4 st) på kroppen och stimulerar området med svag elektrisk ström (en lite batteridriven sak). Det är både smärtstillande och muskelavslappnande. Det bästa är att du kan få låna TENS-apparat och göra detta hemma. Jag tror att man kan använda den upp till 8 timmar per dygn. Fördelen är att när muskeln stimuleras så syresätts den och kan börja sin 'självläkning'. MEN som jag sa tidigare...det tar tid.

Appropå läkare... inte heller de två läkarna jag gick till kunde först säga vad det berodde på. Det var sjukgymnasten som på en gång sa vad det var för problem. Laäkaren skrev bara ut 300 tabletter av Paraflex Comp. Åtta tabletter om dagen tyckte han att jag skulle äta. Jag åt en (1) men tyckte att känslan var så obehaglig så jag skippade dem!

En sak som fungerade bra för mig med bältet var om jag inte hade det på mig när jag var ute och promenerade, utan tog på mig det när jag kom hem. Då fick jag minst ont. Värt att prova om du tycker det är obehagligt/gör ont om du har bältet på dig vid fysisk aktivitet.

• FrökenH

Jag har faktiskt ett bälte... Vet inte om det är ett sådant ni pratar om, det skaffade jag själv efter förlossningen. Inte ett sånt som ger stöd åt magen utan sitter runt höften. Är nog värt att ta fram det igen då, måste ju prova!

Tjaselisa: Tack för tipset ang. bälte efter aktivitet. Det måste jag testa, det är nog en av anledningarna att jag inte använder den idag. Känns så himla obehagligt att använda det när man rör på sig.

Svar på tråden Bäckenleds inflammation!!!!