• trasslig

Får man äta sushi?

hejsan.. är gravid i runt v. 7 så jag undrar nu, hur är det med sushi, får man äta det? Folk säger olika.. är nämligen min favoriträtt och jag vräker i mig det för att det är det enda jag fortfarande tycker om utan att kräkas! (Äter vegetarisk än så länge, skulle vara kul att återgå till fisk igen)

tacksam för svar på vad man också ska undvika.. :)

• Svar på tråden Får man äta sushi?
  • Tigerwoman

Förra gången jag var gravid så åt jag bara sk mamma-sushi, dvs den vegetariska. Man blir lätt lite nojig första gången. Men nästa gång kommer jag att äta laxen och räkorna också, eftersom räkorna är kokta och laxen alltid fryst.

• Piripiri

Jag äter den vanliga sushin, massor av bra omega 3 (och så GOTT!) och som sagt, även livsmedelsverket säger numera att det inte är ett risklivsmedel. De som säger att man inte bör äta det är inte riktigt uppdaterade.

(Däremot finns det ju fiskarter man ska undvika i allmänhet, som färsk tonfisk. Detta bör man alltså inte äta i sushi heller.)

Rekommenderar också "Lata kocken Johannas" sida, hon har stenkoll!

• Serina

Gravid sushi, är det med kaviar i?

• trasslig

Serina : Haha VA kaviar? Nä blä de låter inge gott..

Jag ska in till södre/Kato imorgon och äta sushi, mmm.. för 73 kr får man en mellan-mamma-sushi och får dricka misosoppa, te, kaffe, äta sallad och allting ingående i priset. Där ska jag sitta i lugn och ro innan jag möter min sambo.

mmmmmm sushi.. fast inte lär jag dricka kaffe haha!

• linlöv

Det stämmer det som TorpSara skriver!! Man får VISST äta sushi!
    Men inte alla sorter och givetvis endast på bra ställen.
    Läs Vi Föräldrar Gravid nr 3, som har en speciell artikel om sushi. De kontaktade mikrobiolog Anna Westö på Livsmedelsverket som redde ut det hela.
    Så här är det. Du kan äta vegetarisk sushi, räksushi, laxsushi, hokkimussla, crabsticks och tofu. Undvik sushi med tonfisk, stor hälleflundra, svärdfisk och pilgrimsmussla.
    Sen ska du givetvis välja ett sushiställe med bra kvalitet (fast så är det ju alltid med sushi). Skulle oturen vara framme och du skulle få i dig dålig sushi blir du magsjuk, men det är inte farligt för fostret.
    Så ät på av världens godaste och nyttigaste mat!!

• trasslig

linlöv : wihoo, tackar :D nu blev jag glad!

någon mer som ätit på Kato i stockholm? finns på söder, mariatorget, söderhallarna, å en mer..

• linlöv

Har ätit där. Tycker inte att det var så gott, men det är säkert inget fel på kvaliteten.
    Roppongi på Hantverkargatan är ju bäst i stan, tycker jag. Stamstället ligger annars hörnet Fleminggatan/Pipersgatan. Billigt och gott!!

• trasslig

linlöv: smaken e som baken.. känner hon som jobbar där och hon säger att det är bra kvalitet.. e ju endå ganska "dyrt".

har testat en massa ställen, den vidrigaste sushin jag ätit var från resturangkedjan Sawadee, och i Högdalens sushi. Var billigt skit för 55:- typ.. usch aldrig igen =(

• Serina

trasslig: Det var ett skämt.

(Gravid sushi = sushi på smällen. Gravid-sushi eller gravidsushi = sushi som är lämplig för gravida.)

• NattravN

åååh, den vegetariska sushin är såååå god! Speciellt när min sambo gör den hemma! Råder ALLA att testa det! JUMJUM

Svar på tråden Får man äta sushi?