• trasslig

Får man äta sushi?

hejsan.. är gravid i runt v. 7 så jag undrar nu, hur är det med sushi, får man äta det? Folk säger olika.. är nämligen min favoriträtt och jag vräker i mig det för att det är det enda jag fortfarande tycker om utan att kräkas! (Äter vegetarisk än så länge, skulle vara kul att återgå till fisk igen)

tacksam för svar på vad man också ska undvika.. :)

• Svar på tråden Får man äta sushi?
  • NattravN

Saxat på nätet:

Hej Vet ni om man kan äta sushi när man är gravid?

Jag delar din passion för sushi och även under mina graviditeter tycktes det bli extra gott. Livsmedelsverket i Sverige avråder gravida att äta rå fisk och det är framförallt listeria-bakterien man är orolig för. Bakterien är skadlig för både mor och det ofödda barnet. Äter du på en restaurang där hygiennivån verkar ok, kan du dock äta de vegetariska rullarna och de sushibitar som är tillagade t ex omeletten, kokt jätteräka, crabstick. Hör med personalen. Smaklig måltid.
    Barnmorskan Therese

• noemi

Min barnmorska sa att så länge det är ett seriöst ställe som fryser fisken kan man äta lax sushi. Jag har ätit hela graviditeten men inte så ofta som vanligt... Det är bättre att äta sushi laxen än gravad lax... Men jag har hört att du ska undvika alla annan sushi fisk.

• Trossens mamma

Kolla lata kocken johannas sida härinne
    och det finns "gravid sushi" så svaret är ja du får äta det.

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • trasslig

Trossens mamma: hittar inget om sushi?

• trasslig

Tackar! Men vanlig sushi går bort?

• Trossens mamma

Googla på nätet. det gjorde jag å fick upp bland annat det ovan.
    själv äter jag ej sushi oavsett jag är gravid el. ej. Aldrig ens smakat

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • trasslig

hehe härligt för dig, då behöver du ju ju inte oroa dig =)

tack för hjälpen

• TorpSara

JO! Man får VISST äta sushi!! Även Livsmedelsverket säger det numera. Listeria hinner inte växa till i färsk fisk innan den blir dålig.

Undvik råa skaldjur och tonfisken bara.

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx
    "För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret. Till den kategorin hör speciellt skaldjur, framförallt musslor, t.ex. ostron, de ansamlar bakterier och virus."

Svar på tråden Får man äta sushi?