• trasslig

Får man äta sushi?

hejsan.. är gravid i runt v. 7 så jag undrar nu, hur är det med sushi, får man äta det? Folk säger olika.. är nämligen min favoriträtt och jag vräker i mig det för att det är det enda jag fortfarande tycker om utan att kräkas! (Äter vegetarisk än så länge, skulle vara kul att återgå till fisk igen)

tacksam för svar på vad man också ska undvika.. :)

• Svar på tråden Får man äta sushi?
  • trasslig

Serina: ahaa.. haha. det var väl inte jag som skrev det?

• Serina

trasslig, nepp. Hoppas du hittar sushi du vågar njuta av iaf, trots alla motsägelsefulla uppfattningar! Livsmedelsverket skulle jag lita mest på om jag gillade sushi.

• trasslig

Serina : klart man litar på det som är godast ;) hehe nä men jag beställer väl en mammasushi och kanske en laxbit på sidan om..

ahhhh längtar!

• trasslig

idag blir det sushi :) längtar

• Vårhumlan83

Det tycker jag du gör rätt i. Min barnmorska sa också att det är helt ok att äta allt på Sushin. Dock inte tonfisken.

Smaklig måltid!

• Piripiri

Åh nej vad sugen jag blev!! Men i vår familj har vi strikt begränsat sushiätandet till fredagar, för annars skulle vi nog äta det varje dag (särskilt när jag väntar barn för då är det ju alldeles extra gott! ) - och det blir ju lite dyrt

• Cornet

Jag älskar sushi och har ätit det ett antal gånger nu under min graviditet.

Mejlade till SLV och frågade hur det var med sushi, och fick detta till svar.

Hej!
    Grundrekommendationen är att gravida bör undvika all rå fisk. Det gäller också rå fisk i sushi. Frysning gör inte rå fisk säker. Frysningen tar inte död på eventuella bakterier, utan endast parasiter. I övrigt, förutom den råa fisken, är sushi OK .

Med vänlig hälsning
    Ingrid Nilsson
    Upplysningen
    Väntar februaribebis ♥ BF 7/2
  • trasslig

MaMiAn : vad förvirrande när alla säger olika saker :(

• Cornet
    trasslig skrev 2006-09-25 17:42:27 följande:
    MaMiAn : vad förvirrande när alla säger olika saker :(
    Jag kommer fortsätta köpa från mitt sushiställe där jag vet att de hanterar fisken på ett bra sätt, men jag skulle ALDRIG köpa på tex Vi/ICA där den legat i flera timmar
    Väntar februaribebis ♥ BF 7/2
  • trasslig

MaMiAn: Ja, jag äter alltid sushi som tillagas direkt medans man tittar på, inte någon äcklig fejksushi för 40 spänn på konsum euch

• linlöv

Intressant! Nu har vi 2 motstridiga uppgifter från Livsmedelsverket! Har mejlat dem. Får se om jag får nåt svar...

Håller med ovanstående. Äter endast sushi från bra ställen jag känner till. Aldrig Konsum.

• linlöv

Blir någon annan klok på det här svaret?
    "Ibland är det svårt att ge generella svar. Gravida bör undvika mat där listeriabakterier finns. De kan finnas i fisk ex.lax. Om lax lagras i kyla kan listeriabakterier ändå växa till. Därför avråds gravida att äta gravad och rökt lax. Dessa har ofta lång hållbarhetstid och chansen för tillväxt ökar.
    I riktigt färsk fisk eller nytinad fryst fisk är bakteriehalten låg. Alltså kan gravid äta av den.
    Parasiter kan finnas i vissa fiskar. Dessa dör vi infrysning. Därav rekommendationen att frysa fisk före gravning eller rå konsumtion.
    Anna Westöö grundar säkert sitt uttalande från den erfarenfet hon vunnit vid analys av färsk fisk.

Sammanfattningsvis kan man säga att båda råden innhåller sanningar.

Med vänlig hälsning
    Per Mattsson
    Upplysningen"

Förstår inte vad de menar...

• linlöv

Jag frågade vad han menade, och då hänvisar han hit:
    Läs på www.slv.se >> Konsumentinfo >>Kostråd >>Gravida >> Länk om bakterier. eller: www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx

Där hittar jag följande paragraf:
    "För rå obehandlad fisk är risken för skadliga halter av listeria låg om fisken har hanterats hygienskt tillfredsställande. Fisken blir ofräsch innan eventuell listeria hinner växa till högre halter. Råa obehandlade livsmedel utgör dock alltid i sig en viss risk för skadliga bakterier, virus eller parasiter även om de i första hand drabbar modern, inte fostret. Till den kategorin hör speciellt skaldjur, framförallt musslor, t.ex. ostron, de ansamlar bakterier och virus. Vanlig inlagd sill är riskfri (sur miljö)."

Så, jag antar att det innebär att man kan äta laxsushi.
    Någon som tolkar detta på annat sätt?

• NattravN

hihi den här tråden är farlig... jag har ätit sushi (veg) två dagar i sträck nu för jag blir så sugen när jag ens ser ordet!

• vika

Jag har oxå fått två helt olika svar från slv vilket ju är helt förvirrande. De borde kunna ena sig om ett svar kan man tycka!!! Hur ska vi vanliga, halv-nojjiga gravida tjejer annars veta vad "man bör" göra?!

• TorpSara

Men vad är det förvirrande? Är fisken obehandlad så hinner inte listeria växa till innan fisken luktar dåligt. Men när vi gravar och kallröker så förlänger vi ju hållbarheten utan tillagning, och då hinner den växa till mot slutet av hållbarhetstiden. Det är därför nygravad lax är ok. Sushi är alltså alltid ok om du kan tänka dig att äta den..

• vika

Det som är förvirrande är att exakt samma fråga "är det OK att äta sushi som gravid" kan leda till två helt olika svar från en och samma myndighet. I deras roll som rådgivande experter borde de kunna ena sig om ETT svar. För om t.o.m. experterna vacklar, hur ska då vi amatörer veta vad vi ska göra.

(jo, man kan ju så klart välja att lita på sitt eget omdöme och göra som man själv vill, men om man som jag gått igenom ett ma och är allmänt livrädd för att skadda detta nya lilla liv, så vill man helst VETA och försöker slaviskt följa alla experters råd,...för säkerhets skull...)

• TorpSara

Hmm, jag kan hålla med dig. Och mitt sätt att tolka det hela är att Ingrid Nilsson har dålig koll på de nya rönen (vilket ju är helt alarmerande dåligt), eftersom jag känner Anna Westöö proferssionellt.

• Maddevg10

Jag fick rådet när jag var gravid att inte äta den råa fisken...även om du köper på ett bra ställe så kan ju inte du själv garantera hur fisken tas om hand!?

Räkor o skaldjur o de veg e ju ok!

Va oxå sugen alltid i början, sambon köpte hem så då gjorde vi själv...mums!!
    Favvo blev rulle "futomaki" me vårlök o räkor... sugen nu!

• Maddevg10

Sen kan man ju oxå bara koka riset o hälla på rätt sorts soya...om det e sältan man e sugen på...

Svar på tråden Får man äta sushi?