• Busan o Jag

Ögonfärg!

Är det någon som kan hjälpa mig?
    Vet ni när det är bestämt vilken ögonfärg barnet får?
    Vet ni någon där det ändrats vid 6 månader eller senare?
    Min dotter är snart 6 mån och har blå ögon (hennes ögonvita är knallblå )men både jag och hennes pappa är brunögda!?
    Tack på förhand

• Svar på tråden Ögonfärg!
  • windingwheel

det ÄR sensation, två blåögda kan omöjligt få ett brunögt! Men din sambo har säkert inte helt blåa eftersom du beskriver dem som något mellanting. Enligt generna är de nog bruna, även omd et inte ser ut så..

Det gick inte att lägga upp bmp-format i galleriet, nu när jag ritat upp allt.. *suck*

och nu måste jag sova, förjag vill vara pigg imorgon.. Gonatt alla brun- och blåögda! /Brunögdingen

• mysocla

Ja det är faktiskt så att blåögda föräldrar inte kan få brunögda bar. Din sambo kanske inte är lika blåögd som du då? hahaha!!!

• Månflickan

Nej, jag hänger inte med. För trött tror jag. Men om vi nu är en medicinsk sensation så vore det ju urskoj. Vi kanske kan bli kändisar eller åtminstone få va med i vetenskapens värld

• windingwheel

du skriver in den synliga ögonfärgen på farfarn, farmorn, morfarn, o mormorn. det är det som avgör

• Busan o Jag

HA, HA, HA DEN VA BRA!!!
    Nu ska jag också lägga mig och drömma om bruna, blåa, gröna mf ögon...
    Godnatt och sov gott alla

• Månflickan

Ha ha ha, jag önskar att jag hade en närbild på hans ögonfärg. Man kanske kan kalla dem melerade. Är det möjligt DÅ då???? Jag vet ju att jag inte slarvat med nån men tänk om han blev förväxlad på BB!!! Ha ha, nej det VET jag att han inte blev. Var aldrig utom synhåll.

• mysocla

Månflickan

Isånna fall skulle jag vilja stå under artikel somden som avslöjade sensationen =)
    Söker alla vägar att bli känd=)

• windingwheel

gonatt för mig med, sov så gott alla - oavsett ögonfärg!

• Månflickan

God natt alla som lägger sig. Vi kanske kan höras av på den här tråden en annan dag och avgöra om vi är sensationella. Då kan ni få se vårat släktträd o så kan vi forska tillsammans. Nu ska jag lämna denna tråd.

• Bebis

Min son hade blå ögon tills han var ett år först då började de ändra färg o blev först grå sen bruna o nu ett och ett halvt år senare är de brungröna.

• julia81

Mina ögon blev bruna först vid 1 års ålder.

Jag är halvbrasilianska och har knallbruna ögon, sambon har gröna ögon och jag gick länge och undrade hur dottern skulle se ut när hennes ögon ändrade färg..de är och förblir blå. Hon är 2 ½ år gammal och jag har insett att de ska vara KNALLBLÅ
    Sonen är snart 4 månader gammal, men inte heller hans ögon verkar vilja byta färg..de är mörkare än dotterns, men väldigt blå.

Kollade för länge sedan på: museum.thetech.org/ugenetics/eyeCalc/eyecalculator.html
    och såg där att chansen för oss att få blåögda barn är 12,5 %...hur i hela friden lyckas man då TVÅ gånger??

• julia81

Annaik: Menar du mig tro..?

mina har bruna och blåa, sambons har gröna och blåa. Så det är ju inte omöjligt såklart, det finns ju där, men jag hade nog ändå föreställt mig att mina barn skulle få bruna ögon, de är ju ändå kvartsbrasilianare

• Månflickan

Eller menar du mig. Kanske oss båda?

Min mamma: Bruna
    Min pappa: Ljust gråblå

Min sambos pappa: Bruna
    Min sambos mamma: Blå

Min sambo har grönaktiga ögon.
    Jag blå.
    Äldsta sonen klarblå
    Yngsta sonen: Bruna

• tonåring

Hej! Jag har hört att det e vid tre månader det börjar ändras. Söt liten tjej ni har, men hennes ögonvitor är la inte blå, elr ser jag så fel??

• Busan o Jag

jo, om du tittar noga så ser du!!

• Valkyriia

Läste nånstans hår i tråden att efter 6månader så ändras inte direkt färgen mer ? Skumt. Jag ändrade färg när jag var 5år. Gick från turkos-blåa till jättegröna.. Och min dotter likadant, fast när hon vart 3år. Min syster som är 20 har oxå gått från turkos-blåa (isblå kanske det heter ) till grön/bruna och det har hänt det senaste året. Så nog kan färgerna ändras även senare!

Svar på tråden Ögonfärg!