• Sanda

    Ramlösa eller Rammlösa?

    Hur uttalar du Ramlösa? Har hört så många som säger Rammlösa, medans jag själv säger Ramlösa. Någon som kanske bor i Ramlösa som kan säga hur ni säger där :)

  • Svar på tråden Ramlösa eller Rammlösa?
  • MariaK

    raaamlösa på drycken rammlösa på orten.. fråga inte varför

  • Nelly78

    Rammmmmmmlösa heter det! Jag är stensääker! Bor 1 minut därifrån...så ni som inte är skåningar...snälla säg Rammmmmmmlösa...

  • Kaktusen

    Vi som faktiskt bor här i Ramlösa säger Rammmmmlösa!

  • majmi

    jag som norrlänning säger ramlösa, det säger även gubben på reklamen. så jag säger väl ramlösa åt orten också!

  • Bubbly85

    Jag säger rammlösa, och det heter även rammlösa.
    Däremot kan jag ibland råka säga ramlösa när det gäller drickat, vet ej varför.

  • Y O D A

    jag är norrlänning, säger ramlösa
    åt orten med.


    Vi ligger alla i rännstenen, men somliga av oss tittar på stjärnorna./O.Wilde
  • E l l a

    Bor 1-2 min från Ramlösa, och säger Rammlösa (med kort a alltså), det andra låter ju så fjöntigt...

  • javalady

    Säger Rammmmmmmlösa. Är icke-skåning men fick lära mig det den hårda vägen av en helsingborgare. Han lyssnade inte om jag inte sade Rammmmmlösa.

    Dessutom så påpekade han att man ram-lar inte man rammmmmmlar!

    Så nu jobbar jag på att alla "norrlänningar" (norr om åsen) ska säga rätt också

    Någon tog upp skrev att de utalar det som reklamen. Ibland blir det vanskligt med reklamuttal, ex Göteborgs Kex där de säger k-ex och inte som merparten av göteborgarna tj-ex. Bara en liten OT-parantes.

  • memlan

    Säger ramlösa, men har hört av folk som bor där att det heter rammlösa.

  • sextiotalist

    En gammal tråd, jag vet, men dök på den när jag googlade.
    Det korrekta är Rammlösa, det är första stavelsen som bestämmer detta. Ramm är det som ordet härstammar ifrån. Inte Ram, sedan har ett m fallit bort. 
    Många ortsamn (och även egennamn) har uttal som kan se fel ut, om man utgår från stavningen, men det beror på namnets ursprung. 

  • Kia761 2

    Hur uttalar ni ?samlag? ? Fundera sen på hur Ramlösa ska uttalas. Just saying... Två konsonanter efter vokal ger kort vokalljud.

  • sextiotalist
    Kia761 2 skrev 2021-02-25 13:01:16 följande:

    Hur uttalar ni ?samlag? ? Fundera sen på hur Ramlösa ska uttalas. Just saying... Två konsonanter efter vokal ger kort vokalljud.


    Läste du vad jag skrev?

    Det är ordet ramm som bestämmer uttalet. Har inget att det är två konsonanter. Både samlag och ramlösa består av två sammansatta ord.

    Sam i samlag/sambo kommer från ordet samman, därav uttalet med kort a.

    Andra ord, där a:et är långt är t.ex avdrag, avtal, avvisa, eller mjukstart, här uttalas det med lång vokal pga av och mjuk uttalas med lång vokal, trots dubbla konsonanter efteråt
  • skrutto

    Jag uttalar det raamlösa med kort a och rikssvenskt r-ljud. Om jag kunde tala skånska skulle jag förmodligen när jag pratade skånska säga rammlösa med kort a och rullande r. 

Svar på tråden Ramlösa eller Rammlösa?