• Juliettans

Orkidéer

Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
    Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...

• Svar på tråden Orkidéer
  • Juliettans

Minimii
    I blomsteraffärer har de ofta olika medel för att ta bort ohyra på orkideér... Testa först med att ta en tuss med vatten bandat med grönsåpa och torka bort djuren med. Jag är själv rädd för att använda för mkt kemikalier på växter (och djur)... men om inget funkar så..

• MiniMii

Tokiga Julia

Oki,jag sökte lite på google och kom fram till att det antagligen är ullöss som min stackare råkat ut för

men jag kan börja med att prova ikväll då med att blöta en bomullstuss med grönsåpa och ljummet (?) vatten och ta bort alla äcklena.

Jag läste om Pyrex? Vad är det? Var finns det att köpa?

• Juliettans

Minimii
    Har själv inte använt några medel för att ta bort ohyra, men tror jag sett Pyrex på blomsterlandet.
    Tror inte det spelar ngn roll om vattnet e varmt lr kallt...

• mammatotoo

Jag har fått en djungelorkide och det står att man ska ge näring en gång i månaden. Betyder det att den ska vattnas en gång i månaden?

• MiniMii

Oki,tack för dina svar! Ska prova att bemästra det där jäklarna ikväll

• mammatotoo

*PUFF*
    Ska man vattna orkideér 1 gång i månaden?

• TisseTiger

Jag har alltid lecakulor i botten på mina krukor som jag har phalaenopsisorkideerna i. Eller sjösten om jag har glaskruka/vas. Det älskar dem, de blommar nästan jämt. Både om och om igen på ursprungsstängeln och på nya stänglar. Om jag klipper av något av stängeln så sparar jag minst 5 st noder/ögon på stängeln såvida den inte har torkat alldeles. Man kan även duscha med en duschflaska på blad och stängel men ej på blommorna naturligtvis. 

• NK80

Hmmm, har ni frammer era orkidéer när det inte finns några blommor på dem? Jag tycker då inte att de är fina utan blommor. Vill så gärna ha orkidéer i köksfönstret nu när vi flyttar men de för ju efter några månader...

Mamma till Colin ♥
  • pattisza

Minimii: Det är inte ovanligt att orkidéer får ullöss. Såpa brukar sällan hjälpa. Plocka bort dem och tvätta med alkohol, sådan som man kan dricka inte sån du har till bilen. Pyrex är väldigt bra till många växter men just orkidéer skall man vara lite försiktig med. Lycka till.

• pattisza

Tissetiger: Man skall vara lite försiktig när man duschar bladen och akta så att det inte kommer vatten i bladrosetten, då
    kan det lätt bli svampangrepp.

Svar på tråden Orkidéer