Orkidéer
Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...
Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...
Införskaffade boken "Hur man lyckas med orkideer" idag, så jag hoppas att man kan få några bra tips i alla fall. Ska till blomsterlandet senare idag också och kika på deras orkideeutställning, och givetvis blir det en orkidee också har inte riktigt bestämmt vilken sort än. Vill ha en som man kan ta ut på sommaren och så vill jag ha en som "ynglar av sig" lätt och en som får nya stänglar lätt. men det blir nog inte att jag köper alla idag, det kostar ju en hel del också.
Glömmde skriva, Någon som har några bra förslag på de olika typer av orkideer jag söker?
pattisza:
Oh ja, absolut. Duscha bara lätt med en duschflaska så det blir en lätt spray. Mer för att höja luftfuktigheten helt enkelt. De flesta hem får ju ganska torr luft, speciellt nu på vintern med alla element. Eller som vi som eldar en massa.
Hur går det med era orkidéer? Som vanligt har det inte hänt något med mina...
Någon som lyckats och vill lägga in lite bilder? I så fall är det nog fler än jag som är intresserade!
Var för några veckor sedan på en 1 timmes Orkidee föreläsning på en plantskola i närheten. Det var en man från Orkidéesällskapet som föreläste. Hur intressant som helst fick en massa skötselråd. Köpte en underbar blå wanda. Han tog bl.a hål på en massa myter som det stått om i veckotidningar typ att orkideer vill ha ett snappsglas med vatten 1gång i veckan. Orkidéer vill ha vatten när de behöver det, varken mer eller mindre
. Om bladen på brudorkidéen blir mjuka, då har man troligtvis övervattnat den. Min blå Wanda bor i en hög vas, på botten ligger det stenar och så ca 5 cm vatten. Luftrötterna hänger fritt, dock inte ner i vattnet (då får den all fukt den behöver) och riktigt snyggt i fönstret är det oxå! Lycka till med alla era orkidéer!
Hej alla proffs! Jag har 3 orkidéer som älskar mitt nordvästliga fönster och min snåla var 14 dag-bevattning. De har fullständigt växt ur krukorna och rötterna sprutar åt alla håll och kanter
, dessutom blommar de om samtidigt. Kul, för jag har INTE gröna fingrar.
Iallafall, nu har en orkidée som är över 7 år gammal fått ett litet blad på en av stänglarna, där stängeln har börjat dela sig. Så jag tror att den håller på att yngla av sig... stämmer det? Om det är så, när kan jag nypa av den och låta den bli sin egen?
Japp, vissa exemplar skjuter ut ett skott på stängeln. När min gjorde det så tog jag bara skottet och satte ner det i orkidée jord. Men vänta tills det kommer några luftrötter!
Kul att du lyckats med din orkidéer, tror inte de bryr sig om de har för små krukor, orkidéer i det "vilda" lever i träden och där finns ingen orkidéejord
.
Tack för svaret! Då ska jag låta det lilla skottet frå gro sig ett tag till då. Ska bli kul att se hur det utvecklas.
*Snyft* Min fina orkidé som höll på att få en så fin stängel som förhoppningsvis hade blommat om har blivit förstörd
jag skulle vattna den och tog fatet som krukan stod på och då välte hela krukan och föll i golvet och min kära stängel gick av
jag är så ledsen och arg, j*vla skit!!! inte min dag idag känner jag. ååååååååååååh vad irriterande!! det kommer ju dröja skitlänge om ens alls, innan det kommer en ny stängel. nu måste jag nog gå och tröst köpa mig en ny imorgon
Hur enkelt som helst med orkideér ju. Kolla min i bildgalleriet!!
Jag sänker ner den i vatten en gång i veckan ungefär så den får stå och dra...Sen sägs det ju att de trivs bäst i fönster som är mot norr. Min är mot norr och är hur fin som helst!!!!
Jag har lite vildvuxna orkideer i mitt vardagsrumsfönster. Bilderna är tagna någon vecka innan de flesta knoppar brast ut. Sen var jag dum nog att inte ta någon bild när alla blommade...
här har vi en florist :d