Orkidéer
Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...
Hittade ingen som har fortsatt på orkidétråden " Allt om orkidéer" så jag tar upp den igen!
Fortsätt fråga, ge råd, tipsa, visa bilder...
det med vattning har jag hört en gång i veckan..
sen har jag samtidigt hört.. Mycket sällan ska de ha vatten o väldigt oregelbundet..
men de trivs bäst där de inte utsätts för kraftig sol. o där man inte e så mycket o pillar.. tex sovrummet e dåligt så man rullar upp o ner så att säga.
Japp nu har jag planterat om 2 orkidéer!
Jag var på blomsterlandet och köpte en Cambria Abenglud. Den håller på att blomma över så den var på extra pris. Den planterade jag om och tog bort lite mossa som börjat växa.
Sedan hade jag en planta som höll på att växa ur sin kruka.
Köpte orkidekompost där men tyckte att den var lite väl smulig. Jag rådfrågade en av personalen då jag själv upplever att de orkidéer jag har sedan innan (vanlig phanaelopsis/brudorkide) trivs bäst då barken är grov. Det konstiga var att personalen jag frågade sa att till brudorkide kan man blanda upp med vanlig utomhusbark. Men asså brudorkiden är ju den vanligaste, bör man då inte ha anpassad kompost att sälja just till den? När jag sedan planterade om orkidéerna var komposten till 50% bara smulor. Det är ju trist att behöva betala för sådant som inte håller måttet...
Expediten menade på att man då inte behöver vattna lika ofta... Men barken låter ju även ljus och luft komma fram till rötterna, men det fungerar ju inte om den är smulor i all kompost.
Nä, blä för blomsterlandets orkidekompost.
Måste dock tillägga att jag tycker att alla orkidéer jag köpt därifrån har hållt god standard och att de faktiskt i november ska hålla "föreläsning" om orkidéer! Kul va!!?
Har någon annan planterat om, och vart har ni då köpt kompost?
Ja just ja!
En fin orkide sida:
www.sonatural.nl
Tokiga Julia
jag har planterat om två utav mina orkideer direkt i en glaskruka. Den ena dog som jag skrivit om i ett tidigare inlägg, och vad det beror på vet jag inte. Men den andra mår ypperligt, den börjar få nya blad
Jag köpte orkideekompost på blomsterlandet tror jag, eller möjligtvis på Bauhaus. Den var lite som du beskriver men jag tyckte det blev bra. Du får väl sila ut de större bitarna annars.
Jag såg idag att en orkidee håller på att få en ny stängel
jag är helt lyrisk
hoppas att den börjar blomma också.
Åh Cashew, jag bara letar febrilt efter nya stängler, men ingenting hittils. Min mamma som inte är speciellt intresserad men ändå har några orkidéer som hon över huvud taget inte sköter efter några regler, har fått flera stänglar o t.om ett skott. Hmm.. Man kanske inte ska vara så noga?!
Här är en sida för dig med tror jag!
www.neovita.com
puff
Vattna inte för mycket, tjejer!!!! orkideér vill ha jättelite vatten,..... mina är flera år och blommar varje år, men när jag haft hjälp med blomvattning ( när vi varit på semester) så har dom fått för mycket och mått superdåligt.....
Fick tips av Mamma (som glömmer av sina orkideér emellanåt) att då hon missat att vattna under 3 veckor, då kom det stänglar på alla hennes orkideér!
Min värsta orkide känner sig nog lite bättre. Den lever med 5 korta rötter, men kämpar på!
Min Camria har tappat alla blommor utan 1. Det är dumt nog fukt i krukan som inte går att få ur, men jag hoppas på att det torkar upp snart.
En av mina orkideer har fått några äckliga vita djur på sej. Både så bladen,stjälken och i blomman. Vad är det för kryp? Hur får jag bort dem?
Tacksam för svar