• Anonym ((sömn))

Min sambo går i sömnen!

Jag har ett problem och skulle gärna vilja höra någon annans åsikt. Det är så att min sambo går i sömnen ganska ofta, och särskilt när han har druckit sprit. Öl går bra för det mesta, men inte sprit! Då kommer han hem dyngrak och får ibland typiska fylleutbrott - skriker och gapar och går på, och det är ju inte så kul det heller. Men värst är att han stiger upp igen när man väl fått honom i säng, och går i sömnen! Det händer typ två gånger i månaden...

När han går i sömnen letar han oftast efter toaletten, men hittar han den inte gör han gärna sina behov var som helst - på golvet i något hörn, i soffor, över bord, i krukväxter... Och han försöker ta sig ut genom balkongdörren för att, som han tror, gå ut och göra sitt på gräsmattan - men i stan bor vi på tredje våningen! Det är ett sjå att hindra honom...

Ibland i sömnen tror han att han är på jobbet (jobbar med bilar), och pratar om svetsning, att flytta bilar m.m. Om man inte fattar direkt att han sover och säger emot så blir han aggressiv! Numera vet jag hur jag ska göra för att få honom i säng, men det är ju inte alltid jag är vaken och kan hindra tokenskapen. Och ibland börjar han prata i sömen så att han väcker mig och när jag säger sådär halvvaken "att vad är det nu då, kan du inte ta det imorgon", då blir han skitarg och säger att "det var ju du som frågade!", för han TROR att jag har sagt något... Som om jag skulle fråga honom mitt i natten om nån j*a bil på hans jobb!!

Det händer också att han gör helt konstiga saker i sömnen - en gång hade han kopplat ur videon och dragit fram den på golvet - en annan gång när vi var på landet gick han ut till en hög unga träd som nyss sågats ner och släpade upp ett till andra sidan om huset! Naken, kan tilläggas, för han sover så och i sömnen tar han inte på sig några kläder...

Nu när vi väntar barn är jag mkt orolig för att det här ska fortsätta - tänk om han tar upp barnet i sömen och tappar det? Eller pissar på det... Jag kan ju inte vara vaken jämt! Fast det verkar min sambo tycka. Han vill inte ta något av mina förslag eller göra något åt det.

Jag har föreslagit
    1) att han ska sluta dricka sprit när han går ut - det funkade i en månad, sedan var det igång igen.
    2) att han ska sova över hos sina kompisar när han dricker, men det vill han inte.
    3) att han ska söka hjälp, men han tycker inte att HAN har något problem!

Min sambo säger att jag bara gnäller och klagar på honom, men det går inte att tala med honom ALLS om detta. Han säger att han kan sova i soffan - men jag vill inte ha honom där, för han blir ännu mer förvirrad i sömnen om han inte vet var han är. VILL man vakna på morgonen och hitta honom nere på gatan med brutna ben efter att ha klivit ut över balkongräcket, eller? dessutom gåt han upp ibland och röker i sömen - anta att han lägger en brinnande cigg någonstans..?

Vad ska jag göra? Vågar jag bo kvar med honom när barnet väl är fött? Jag har funderat på om han bara inte FATTAR allvaret, men varför vill han inte ens försöka? Han vill inte ens att jag ska berätta det för någon!! Jag frågade i morse varför han tycker det är helt OK att utsätta MIG för det här (och vårt framtida barn!), men inte sina kompisar eller föräldrar eller någon, men då sade han att "Nu går jag!" och så gick han till jobbet...

Usch, vad långt det blev. Hoppas någon orkar läsa... Tacksam för alla råd!

• Svar på tråden Min sambo går i sömnen!
  • Anonym (en till)

Hej känner igen det där men absolut inte på samma nivå . Min sambo har gått i sömnen två ggr. Kommit hem full, somnat o sen har jag vaknat av att han dragit ner kallingarna, satt sig i soffan och bara suttit där. Jag har lyckats "väcka" honom och fått honom till toan eller tillbaka till sängen. Han har aldrig pissat på golvet eller gjort något annat. Han flinade lite men skämdes när jag berätta sen dagen efter. Det väsrat var ju när han gjorde det när vi bodde hos min syster. Det är ju då det blir ett problem (eller iofs innan det också).

Men det som du lever med är en annan sak. Han är en fara för dig, honom själv och ert ofödda barn. Han MÅSTE förstå vad detta innebär.

Hur vet jag inte tyvärr! Men det är ju väldigt tråkigt att ni inte verkar kunna diskutera detta!

Hoppas andra kan ge dig mer konkreta lösningar

kram

• Anonym

Filma honom, så att han får se hur aggresiv och konstig han blir. Kanske kan få honom förstå hur rädd du blir.

Sedan kan jag inte fatta hur man inte tycker att man har problem om man som vuxen går upp och pissar på möblerna. Det är ju helt vansinnigt!!!

Har tyvärr inga bra tips, men hoppas någon har för jag skulle också vara orolig för mitt barn om det var jag.

• Lilanthe

Ja, filma honom, inser han inte då att han har problem, så får du flytta ifrån honom.

• Blåkråka

Om man gör det utan alkohol så får man inse att det är något man får leva med, kankse kan avhjälpas på något sätt söka hjälp hos läkare mm..

Om man gör det pga alkohol så kan man ju räkna ut att inte dricka! Och om man envisas med att dricka ändå, då bör man nog fundera på om man har problem med alkohol eller ej..

• Anonym (L)

för mig låter det som att han har problem, normalt beter sig man inte så, kanske är att filma honom ett sätt att få honom att tänka till

• Anonym (Syrran)

Min syster går åxo i sömnen när hon har druckit alkohol, eller i samband att hon är stressad. Hon kan oxå göra det mest märkliga saker i sömnen som inte har med hennes personlighet att göra. Hennes tips är att (naturligtvis) dricka mindre men också se till att ta hand om sig själv bättre. Hon går mkt mindre i sömnen när hon är i balans med sig själv! Kanske inte mkt till hjälp men... Lycka till iaf!

• Anonym ((sömn))

Tack jättemycket till alla som svarat!

Film vore nog faktiskt inte så dumt... Fattar inte varför jag inte tänkt på det själv!! Det kan ju vara att han inte FATTAR just för att han inte ser själv hur han bär sig åt. För han vaknar ju bara som vanligt och minns inte ett dugg av vad man hållit på med! Får väl skaffa en filmkamera och ha till hands...

Nu ringde min sambo faktiskt nyss och bad om ursäkt för det han hade sagt i morse och sade att han hade TÄNKT. Nu skulle det vara slut med det här sade han, han skulle sluta helt med spriten! Och det vore ju gott och väl om man nu kunde lita på det bara. Men han har alltså lovat så innan och ÄNDÅ börjat ta en snaps då och då igen på helgerna trots vad vi kommit överens om. Nej, jag får nog ta till film och hoppas på skrämseleffekten...

En enda gång har han själv blivit riktigt rädd (det var efter det han slutade med snaps förra gången). Då låg han och pratade för sig själv i sängen medan jag satt i vardagsrummmet och såg på TV, när jag hörde honom gick jag in och ställde mig i sovrumsdörren och frågade vad han ville. JUST DÅ vaknade han och fick en riktig chock för han trodde ju att jag låg i sängen bredvid honom, och det var tydligen HEMSKT otäckt att jag då samtidigt stod i dörren och pratade med honom! Det var första och enda gången han själv riktigt fattade att han verkligen gjorde saker i sömnen.

Men det är enda gången han själv "varit med" så att säga, för i vanliga fall går det inte att väcka honom när han håller på med sömngåendet. Och då får han ju bara min version på morgonen, och det är förstås inte alls lika hemskt som det är för mig!

• Anonym (en till)

TS: ja men det var ju bra att han vill sluta! Det är iaf ett steg på vägen (även om han sagt det förrut).

Prata om det ikväll och bestäm något och ge honom cred för att han verkligen vill hjälpa både honom själv och dig!

Lycka till och skriv tillbaka när du pratat med honom!

kram

• Anonym

Min pojkvän har oxå gått i sömnen en del gånger nu om han druckit...vilket han inte gjorde innan vi vart med barn...
    Vi har förstått att det är nån slags nervositet som gör att han är så, för det händer oftast bra precis 3 timamr eftre han somnat, dvs när han börjar nyktra till!!
    Men han e väl nervös inför barnet som ska komma osv...

Vi har löst det helt enkelt genom att han får behärska sitt drickande helt enkelt...
    Jag är ju helt nykter som gravid så det är inte mer än rätt att han får dra ner på mängden när han är ute... Han väntar oxå barn även om det är jag som bär barnet!

Detta har vart psykiskt jobbigt för mig eftersom det inte går att väcka honom då han gått i sömnen, och det i sin tur är inte bra för barnet om jag stressar upp mig...

TS: ta ett snack med honom så han förstår attd et är jobbigt för dig!!

• Klara12345678910

Hej! Jag har samma problem!!
    När min sambo har druckit i samband med att till exempel jobbat natt eller tidig förmiddag och sedan druckit. Så kan han vakna efter att ha somnat och vara helt i fablernas värld. Ibland beter han sig helt som vanligt och så börjar jag prata med honom och då blir han arg och tycker att jag är dum i huvudet som inte förstår vad han menar när han börjar pratar om helt random saker. Han har även satt sig på en stol i köket och kissat och jag har jagat efter honom på ett hotell utomlands när han fick för sig att ytterdörren var toadörren. En annan gång så blev han arg på mig för att jag var tråkig som sov (vi hade både gått och lagt oss) och så drog han ut och drack öl i baren på en färja helt själv. En annan gång sov vi på ett spahotell och mitt i natten vaknade han och tyckte att hotellet var skit och kastade ut alla handdukar i korridoren. Det är så sjukt för han verkar vaken men beter sig helt knäppt. När han är vaken annars är han världens snällaste kille och skulle aldrig göra något sådant. Jag har bett honom sluta dricka och han har lovat flera gånger att ta det lugnt och inte bli "knäpp" som vi kallar det, men ibland räcker det med bara någon öl. I efterhand så har vi kunnat skatta åt det men där och då är jag helt förstörd och kan inte sova, vaknar av minsta lilla för att jag är livrädd att det ska hända honom något eller att han pissar någonstans. Har du hittat någon lösning eller hur ska vi göra med dessa grabbar? 
    Mvh

Min sambo är lika, vad ska vi göra?
  • Anonym (Fia)

En balja vatten bredvid sängen väcker de flesta sömngångare redan på väg ut ur sängen.

Dock tycker jag att du, eftersom ni väntar barn, att du bör dra till med ett ultimatum. Han måste sluta dricka sig så full om han vill bo och sova tillsammans med dig och bebisen. Det kommer också att vara lättare för dig att flytta nu, innan bebisen är här, så hade det varit jag hade jag inte förhalat den här konversationen. Ni kan ju alltid vara särbos ...

Svar på tråden Min sambo går i sömnen!