Inlägg från: after eight |Visa alla inlägg
  • after eight

Fler som bygger hus?

Här är en till som ska bygga. Vi har valt Mjöbäcksvillan, men vi har inte skrivit kontrakt än. Är det någon som har byggt med dem? Eller som håller på nu?

Jobbar på syskon till ♥Isabel♥
  • after eight

Ellynil, jag vill veta allt. Har de bra kvalitet på sina hus? Håller de tidplaner? Är de smidiga att jobba med? Har de fått många klagomål?

• after eight

Min man är inne på byggahus.se. Han skojade häromdagen och sa att den sajten troligtvis kommer att bli "hans egna FL".

• after eight

Oj! Det var snabbt Mrs Williams! Vad har ni valt för husfirma?

Vi har skickat en begäran om nybyggnadskarta, men den lär dröja en månad. Vi har i alla fall fått ett pris för sprängningen nu och ska träffa Mjöbäcksvillan på onsdag för ett formellt okej. Och i dag har vi betalat handpenningen på tomten. Det rullar på men lååååångsamt. Suck! Helst skulle man ju vilja flytta i morgon.

• after eight

Ellynil, känns bra att höra att Mjöbäcksvillan inte har strulat för din sambos familj. Det är ju aldrig någon garanti för att de inte kommer strula när vi bygger, men det känns ju bra att ha referenser.

• after eight

Madde, jag var inne och tittade på dina bilder! Det ser jättefint ut. Vad spännande det måste vara!

Cacao, vi hade inte parkett som standard i hela huset, men vi valde till det. Jag vill inte ha laminat.

• after eight
    Bisquit: Vi kommer att låna 3 mille (sjukt mycket), men vi bygger i Göteborg.

Vi kommer nog att ha en kontantinsats på 450-500 000 och vi har löner på 37-39 000 tillsammans, netto.
    Ingen ÄL på länge... tänk att man kan längta efter SLEM
  • after eight

Grrrr! Jäklar i mig vad jag är arg i dag. Min man ringde kommunens konsult i dag ang. vår nybyggnadskarta som verkar dröja. Jag fick mail från min man nyss där han skriver:

"Nybyggnadskartan har varit färdig i en vecka men kan inte skrivas ut på grund av att mjukvaran inte gillar skrivaren. Det fungerar inte på hela kommunen.

Först ska xx konsult skriva ut kartan, lämna den till kommunen som ska godkänna den/införa ändringar sedan ska XX konsult göra ändringarna om det blev några, skriva ut den på nytt och skicka den till oss. Vi kommer inte att kunna få in bygglovet i år tyvärr."

Vad sjutton betalar vi 6000 spänn för?! En förbannad karta som tar dem två månader att fixa?!

• after eight

Adelianea, vi var på gång att bygga ett villa Nybro, men vi valde Mjöbäcksvillan istället. Men jag gillar verkligen Nybros planlösning! Var ska ni bygga? Vi hade mycket kontakt med Smålandsvillans ena säljare här i Göteborg och hon var jättetrevlig och hemskt hjälpsam.

• after eight
    Johannah: Vi valde Mjöbäcksvillan för att vi alltid har drömt om att bygga ett av deras hus. Vi trodde att det skulle vara dyrare att bygga med dem, men Smålandsvillan var samma pris, utan alla de tillval som vi nu har fått med Mjöbäcksvillan. Dessutom var Smålandsvillan så förbannat låsta, det gick inte att ta bort en vägg, som vi inte ville ha. Alltså, bara be dem att inte sätta upp den väggen, trots att den inte var bärande. Med Mjöbäcksvillan var värme i golvet standard, med Smålandsvillan gick det inte att få.

Vi insåg helt enkelt att när priset är detsamma, väljer vi hellre en leverantör som är lite flexibel. Nu har vi ritat om delar av huset vi ska bygga med Mjöbäck och det har inte kostat oss något extra.

Men, gillar man Smålandsvillans planlösning och standardval, verkar de ju jättebra också. Som sagt, jag fick jättebra intryck av deras säljare i Gbg, hon ringde till och med och jagade kommunen för vår räkning.
Svar på tråden Fler som bygger hus?