Fler som bygger hus?
Va, lindansare? Det låter ju inte klokt!! Usch, nu blev jag orolig över att även det ska strula, när vi väl har fått in alla papper. ![]()
Va, lindansare? Det låter ju inte klokt!! Usch, nu blev jag orolig över att även det ska strula, när vi väl har fått in alla papper. ![]()
Lindansare, har du inga bilder på huset? Vore kul att se.
Johannah, jag vet inte riktigt hur mycket det blir. Eller jo, det blir 1,935 000, men då ingår markarbeten för närmare 300'. Grunden ingår i priset, men det gjorde det inte hos Smålandsvillan. Men nu har vi valt till en massa saker hos Mjöbäck; centraldammsugare, finare vitvaror och fläkt, förhöjt väggliv, braskamin, osv, osv. Med Smålandvillan fick vi ett totalpris på 3,3 mille, men hos Mjöbäck ligger det på 3,335 mille. Då ska vi göra övervåningen själva, men det skulle vi ju även hos Smålandsvillan. Vi bor ju i Götet och tomten kostar en hel del plus att den kräver en hel del markarbeten.
Johannah, det blir säkert jättbra. Ni ska ju göra mycket själva och då är man ju inte så låst. Men vi kände att vi ville ha nyckelfärdigt i bottenvåningen och därför blev vi ju låsta av Smålandsvillans upplägg.
Vi ska bygga Mjöbäcksvillans Sörgården, med förhöjt väggliv, som sagt. Sedan har vi ändrat om planlösningen, flyttat en del rum, flyttat ett par väggar, tagit bort en halv vägg mellan kök och v-rum, flyttat fönster osv.
Vad roligt att se era bilder, lindansaren! Vilket fint kök! En sådan fläktkåpa som ni har, har vi också valt. Visst är det modellen Cupol från Fjäråskupan? Är den bra? Den kostar ju en slant, så man vill ju att den ska vara bra.
Adelianea, det var precis den väggen som vi ville ta bort på Nybro också, men det var helt omöjligt enligt säljaren på Smålandsvillan. Det var en av anledningarna till att vi valde annan husleverantör!
Orsaken till att det är omöjligt är att huset byggs som en legosats på fabriken. Det finns inget utrymme till specifika avvikelser, har jag fått förklarat för mig.
Det är just detta som är problemet med Smålandsvillan, tyvärr. På många sätt är de säkert bra, men så fort man vill gå utanför standard möter man motstånd.
Är det nån som vet vilka tapeter som ingår i Boråstapeter, prisgrupp 7? Vi har ju långt kvar innan vi kan börja titta på tapeter på allvar, det görs väl först på slutet, men jag känner för att drömma mig bort en stund. ![]()
Adelianea: det beror nog på vilken husfirma ni har. Vi har också valt att inreda själva och vårt kommer att vara helt oisolerat, förutom isoleringen i övervåningens golv. Jag tror att det kallas kallvind.
Missboss, jag fick ett tips från Smålandsvillan att man kunde använda sig av Glocalnet istället. Jag har hört att Telia tar 7000 kronor, men att Glocalnet tar 700 kr. Då är man i och för sig bunden till Glocalnet ett år, men det kan man ju stå ut med. Jag vet inte om detta stämmer, för jag har inte undersökt det själv, men ni kan ju kolla på det. Eller bor ni långt ute på landet, så det inte funkar?
TJOHOO! I dag är bygglovshandlingarna inlämnade! Nybyggnadskartan kom i går. Nu återstår bara ett par månaders väntan innan vi vet om vi får bygglov...
Oj! Det gick snabbt Johje! Hoppas kan man ju alltid, men jag ställer in mig på två månader, så att jag inte blir alltför besviken!