Inlägg från: catwoman |Visa alla inlägg
  • catwoman

Fler som bygger hus?

Hej, här har ni en till som ska bygga hus. Har precis fått vår nybyggnadskarta och beställt huset. Markarbetet börjar till våren och inflyttning blir i början av sommaren. Längtar till den dagen vi låser upp dörren och går in i VÅRAT hus för första gången!

Plankis: Villamässan är 19-22 oktober.

• catwoman

Missboss: Vi ska bygga villa Lammhult från Smålandsvillan. Hade helst velat ha Nybro men har inte råd med det, skiljer 160.000:-

• catwoman

Var ute igår och visade min mamma tomten. Guuud vad jag längtar till våren då markarbetet börjar och man ser att det börjar ta form!

• catwoman

Madde B: Vi har inget val i uppvärmning så vi kommer få en frånluftsvärmepump.

linodin: Är inte så duktig på markarbete men min pappa jobbar med byggen och vi ska anlita hans företag och han har sagt att om vi ville göra det i vinter så går det. Dock så kostar det lite mer (krävs mer arbete) och sen kostar det mer om man behöver material från sandtagen (dyrare under vinter då de måste ha uppvämning på dem). Har därför valt att börja i mitten av april då tjälen har släppt i marken, förhoppningsvis Hoppas på en mild vinter i år

• catwoman

Mrs Williams: Jag ska också bygga med Smålandsvillan, blir villa Lammhult. Hade också gärna haft villa Nybro men det skiljer ju lite i pris så Lammhult fick det bli.

Markarbetet kommer min pappas företag göra och troligtvis kommer de få göra garaget också. Vi vill ha dubbelgarage men det Smålandsvilan erbjuder är 48 kvm och vi får max ha ett på 40 kvm. Kommer nog undan lite billigare när hans företag gör det och sen kan vi ju planera det precis som vi vill

Vi har inte gjort den slutliga beställningen än. Är lite blandade känslor kring det. Dels ska det bli kul att kolla på prover och diskutera fram och tillbaka hur vi vill ha det och bolla idéer. Sen bävar jag för att bestämma vad vi ska ha. Har ofta beslutsångest även om jag vet vad jag gillar. Blir ofta när jag ska bestämma att jag kan skära ner till 2 alternativ men sen tar det liksom stop. Nåja, tur att sambon är med på detta så man inte sitter med hela beslutet själv.

Har även funderat på köket och jag ville från början ha ett kök i ek men sen funderade jag precis som ni har gjort om det inte blir för mycket när även golven är i ek. Har nu istället gått över till att ha vita luckor, vet dock inte än. Lovade mig själv förut att inte ha vitt kök för att det ser så tråkigt ut och allt kladd sysns på en gång men det blir väl som man gör det

Oj, vart lite långt, hoppas någon orkar läsa iaf

• catwoman

Fördelar med att måla själv är ju att man sparar endel pengar och sen kan det vara ett kul projekt ihop.

Nackdelar är ju att det tar lite tid och när huset väl har kommit och allt annat är klart så kan det vara skönt att bara kunna flytta in utan att ha husmålning kvar på listan.

Vi har valt helt inflyttningsklart. Räcker med att man har så mycket annat att stå med i detta projektet att det kan va skönt att något är klart från början. Ska dock bli kul att fixa övervåningen och tomten. Skulle gärna vilja anlita en trädgårdsarkitekt men det kostar ju en slant. Ska höra med pappa om han kanske kan få ett bra pris på någon av dem som deras företag använder sig av. Gäller ju att använda kontakter

• catwoman

Mrs Williams: Vi har fått lånelöfte på 3 miljoner men räknar på att hamna under det. Beror också på vad man räknar med om det bara är tomt och hus eller även finplanering av tomt och inredning av övervåning. Vad har ni betalat för tomten? Brukar ju vara det som skiljer mest i pris. Har faktist kikat på ramsö i både ek, björk och vit. Vilken av dem var det du tänkte på?

• catwoman

Mrs Williams: Tänk om tomterna här kunde vara så billiga. Vår tomt var iof ett riktigt kap men kostade dock 915.000:- Längtar såååå mycket till våren när det börjar hända lite.

• catwoman

Missboss: Välkommen till Stockholm! Får dock en stor tomt som är 2500 kvm. Mycket plats för katten att springa på och framtida barn

• catwoman

MaddeB: Det är så roligt. Förut ville jag ha träkök och smabon vitt. Har funderat på det och vill nog hellre ha vita luckor med bred ram nu. Vad säger smabon då? "Jag har funderat och jag vill nog också ha ekkök" Jag blir galen!!! Tänk om man inte velade utan bara bestämde sig och kunde släppa det sen, men sån är jag *velpelle*

Svar på tråden Fler som bygger hus?