Inlägg från: ÄngelBängel |Visa alla inlägg
  • ÄngelBängel

Fler som bygger hus?

Haha.

Vilken perfekt tråd att ramla in på dagen efter vår platta är gjuten

Vi håller på att bygga ett VillaVarm hus i Umeåtrakten. Skalet kommer färdigt men vi ska göra allt på insidan själva. Grunden har Älsklingen och min pappa också gjort själv. Vi planerar att flytta in 1/8 men jag börjar redan längta...

Ang. målade väggar så ser det bra ut om man väljer en lite mattare färg och är urnoga med underlaget. Ett par kompisar till mig satte först upp en glasfiberväv och målade flera varv, tills den slutade stickas, och det ser mycket fint och jämt ut. Prismässigt blev det väl inte så mycket billigare än tapet men det blev helt jämt.

• ÄngelBängel

När de satte upp den var den jättestickig. Jag tror att de målade tre varv. Tillräckligt mycket för att inte sticka sig vid närkontakt men fortfarande lite struktur kvar Väggen ser lite ojämn? ut. Ojämn är nog fel ord men det bästa jag kommer på, Ernst skulle nog sagt något om textur och struktur

• ÄngelBängel

Madde: Jag är lite blyg så jag vill helst inte avslöja, än i alla fall Vilket fint hus ni bygger. Vem är leverantör?

76Sanna: Jag tänker också huset med ljusa väggar, lite beige och kanske lite brunt på någon vågad fondvägg. Men när jag ser min omkring så gillar jag egentligen lite färg och kraft. Helt vita hem gör mig snöblind så vi får se vad som händer. Beiga väggar och bruna gardiner kanske? Håller med om tapeter. Jag har konsekvent undvikit tapeter för att det finns så mycket fult. Förra sommaren tapetserade vi om i vardagsrummet och höll aldrig på att ta oss ut från färghandlaren. Det fanns ju så mycket snygga tapeter att välja mellan I och med att vi bygger själva finns det GOTT om tid att hinna välja golv, tapeter, kakel osv. Vi har en del kompisar som till slut bara pekade i vild panik när Myresjösäljaren på samma dag var tvungen att veta vad de hade valt i alla husets rum. inkl. kökshandtag

• ÄngelBängel

76Sanna: Visst käns det ganska skönt att kunna stå inne i huset och försöka känna vad som passar vilka färger som funkar osv. Även om man kan titta på visningshus kan ju ljuset och känslan bli helt annorlunda i ett annat hus.

mimmi006: Jag funderade också på att rolla allt stockholmsvitt men min bästis har redan ett helt stockholmsvitt hus, nu snackar jag alla väggar i alla rum, så det käns lite härmigt. Fast nere blir det mycket vitt och vi kommer bara att ha vitt kakel i badrummen. Det får bli lite instutitionsvarning men då slipper man kakla om när man är less på den turkosa mosaiken.

• ÄngelBängel

mimmi006: Aha, heminredning för småbarnsföräldrar: köpa ny färg på Legot

Dimgrönt... det är stor chans att det blir dimgröna väggar i vårt sovrum. Jag tycker att det är en så behaglig färg.

I badrumet har jag funderat på trä för att dämpa ner det vita. Jag har dett en del inredningstidningar där de i badrummet har träbänkskiva vid handfatet och samma träslag på väggen bakom som en fondremsa (?eller vad det kan kallas?) Funderar på något liknande.

• ÄngelBängel

mimmi006: Jepp jag har sett sånt klinkers, jättefint. Problemet är att det jag har sett har varit svindyrt men jag har läst att det ska bli modernt så innan vi lägger golvet i stora badrummet (i den här takten blir det 2010) så kanske det finns på ByggMax Trämönster är ju bra eftersom det är lite förlåtande för fläckar jmf. med ganska enfärgade plattor.

• ÄngelBängel

linodin: I min förra lägenhet hade jag parkett i köket och det vill jag inte ha igen. Jag tappade en ungsplåt och det blev ett jättefult hål i parketten, när man spillde vatten blev det fuktfläckar. Hela tiden jag lagade mat var jag rädd för att förstöra golvet. Vi kommer att ha klinkers i nya huset. Just nu sitter vår kille och viftar med pipmuggen som en sprinkler så jag undrar om vi ska ta klinkers även i matdelen av köket Nackdelen jag ser är att det kanske blir ett bullrigt och vasst ljud med ett så hårt golv? Vi har kompisar som lagt linoleum golv och är jättenöjda, mjukt och tåligt bra för barn som går dåligt . Kanske kan ni hitta något sådant. Jag har inte sett så mycket sådant själv men plastmattorna börjar visst bli moderna och trendiga igen. Kanske kan något sådant passa?

• ÄngelBängel

76Sanna: Det är nog inte alla som har likadana sjöslag som jag har när de diskar, hos dem passar parkett bätte

• ÄngelBängel

Vår grävning av VVS blev tokmycket dyrare än planerat eftersom det spöregnade dygnet runt de veckor de var hos oss= de grävde upp samma lera ur gropen hela tiden, den rann ju bara ner igen när de lyft upp den, de kunde inte använda det de grävt upp som fyllnadsmatrial så vi fick betala för att få leran bortkörd och för att få nytt fyllnadsmatrial. Känns surt eftersom det blev ett hel del 10.000:- lappar dyrare och de hade varit roligare att lägga på något som man hade sett eller något som hade gett en standardförbättring. Vi hade inte räknat fel utan hade maximal otur med vädret

• ÄngelBängel

Ella79: Kalla fötter? Mest varje dag tror jag Självklart svindlar tanken på projektets uppfattning ibland. Ibland drabbas man av panik när en räkning på 150.000:- mer än man budgeterat för dimper ner men så är det.

Tanken med bygglov är att en oberoende människa ska granska husen så att de ska gå att bo i. Jag vet att det inte riktigt fungerar så på många håll men det är en av funktionerna granskningen ska ha. Man kommer säkert att upptäcka att saker man trodde skulle förenkla inte alls gör det och saker som man inte tänkt på. Om man skulle köpa ett färdigt hus skulle man ju ha ännu mindre chans att påverka och förmodligen fått stå ut med mer. Men då kanske man skulle ha mindre krav? Vi har ett korridorkök där vi bor nu, inte så praktiskt men inget man tänker på ofta, kanske skulle man irritera ihjäl sig på det om man hade ritat det själv?

• ÄngelBängel

Jag har känt mig som en pappegoja och har försökt att få det här första huset till att bli lika bra som hus nummer två genom att fråga alla jag känner och några till "vad är bäst i ditt hus" och "vad är sämst i ditt hus" och hoppas att vi missat de värsta fällorna.

Tänk om vi flyttar och någon använder mitt syrum som något annat *rasslar med spökkedjorna*

• ÄngelBängel

Mrs Williams: Jag röstar också på Wilma, i vardags-/matrummet. EM möbeln var också fin men kändes enklare, mer som en köksbord. Men ett väldigt fint köksbord vill jag tillägga

Svar på tråden Fler som bygger hus?