• Ramunda

Svamp...

Nu e det så att jag har plockat svamp å vill frysa in detta, men min kille sa att mna måste göra saker med svampen innan... Har ingen aning om vad det eman ska göra, e det nån här som vet??

Tar emot alla förslag...

• Svar på tråden Svamp...
  • blondimom

snackar han om o förvälla dem..?

• Ung och Kär

du ska lägga de i en kastrull så att vattnet i svampen "kokar ur" men passa dig så att det inte tar eld. jag tror inte du ska lägga i någonting, obs svamparna kommer att krympa..

• Öyvind

Bara att förvälla svampen lite innan in fryser
    dom.

• Ramunda

Vad är förvälla dom då???

• Ung och Kär

det är de som jag beskrev. men googla förvälla svamp så hittar du säkert precis hur du ska göra..

• maudem

Om det är kantareller, Karl Johan och liknande soppar du plockat så brukar jag rensa dem och sedan ha lite fett i stekpannan och bryna dem och krydda lite om man vill. Sen kan man ju frysa.
    Jag plockar bara svamp som jag är säker på och som kan tilllagas på en gång. Så mina favoriter är just Kantareller, Karl Johan; björksopp, aspsopp, och alla andra soppar som jag har lärt mig känna igen. Jag brukar inte frysa in dem, för jag brukar göra svamp omelett direkt. Och det är ju så gott!!

• Ramunda

Okej, jo jag vill kunna frysa in för att ha till senare tillfällen.. Det e trumpetsvamp tror jag den hette... Då gör jag nog som maudem skrev...

• isisisis

Du steker svampen i en stekpanna! När vattnet dunstat bort,kan du antingen ha lite smör i eller låta bli! Det håller längre utan smör!
    Ett annat alternativ är att torka svampen! Dela den i tunna skivor ,lägg på en tidning och ställ en fläkt intill!
    Svampen har krympt till nästa dag! Låt torka ett par dagar till innan du förpackar den!

• isisisis

Trattkantareller och trumpetsvamp är utmärkta att torka!
    Då håller de i mer än 5 år!

• Ramunda

isisisis

Tack så mkt!

Kan man frysa in deom då efteråt???

Känner att jag e helt oerfaren med svamp-köket...

• isisisis

Nä! Du behöver inte göra nånting med dem när de torkat!
    Det är jättepraktiskt! När du vill använda svampen igen,tar du fram din burk,tar en näve och lägger i blöt i en bunke vatten!
    Nån halvtimme,sen är det bara att steka upp eler göra en sås eller vad du vill!
    Om du inte har en fläkt,går det långsammare,se till att dela på svampen på tidningen,så de inte ligger ihop eller att det är för tjocka biter! Om det blir väldigt blött,får du flytta svampen där det blir för blött! Det går det också! Lite pilligt,men det är oerhört praktiskt.Håller länge,och tar ingen plats!
    Ofta har man ju trångt i frysen! (jag iaf! )

• isisisis

Altså....du torkar dem étt dygn minst på tjocka tidningar...lämpligt på ett stort bord el dyl....när de torkat så lägger du dem i en burk eller dyl...och bara ställer undan i skafferiet!

• Ramunda

isisisis

Tack, verkligen tack... Det ska jag nog göra....

Tack så mkt alla ni andra som kommit med råd....

Svar på tråden Svamp...