• sweet p

Spoiler/tips för Cluedo.com

som rubriken säger här kan vi ventilera tips, ledtrådar eller våra oerhört genomtänkta teorier om vem som mördade Dr. Swart på
    www.cluedo.com
    jag har två misstänkta; fru påfågel eller fru vit(är i spel 4)
    vem/vilka har ni?

• Svar på tråden Spoiler/tips för Cluedo.com
  • sweet p

bengtsson:
    var hittade du listan på mobilspelet??

• mamma till j

Jag har också gissat på Professor Plommon, ljusstaken och arbetsrummet! Jag tror Professor Plommon skickade meddelandet till fröken S. Motivet var svartsjuka, han var själv kär i fröken S.

sweet p: Om du sätter mobilen i laddaren i arbetsrummet och spelar spelet kommer resultatlistan fram.

• mamma till j

Jag skall ännu tillägga att jag tror det är Plommon som skrivit dagbokssidan där det står att Swart är rädd för fröken S och vill göra slut med henne. Innehållsförteckningen och ringen man hittar i kasssaskåpet bevisar ju att dr Swart inte tänkte göra slut med henne utan istället gifta sig med henne.

• sweet p

mamma till j:
    jag spelade spelet och fick 2000p då stod det "grattis nånting..." men det kom ingen lista? mobilen är inte kvar heller, fler som haft så?

• mamma till j

sweet p
    det borde stå i dina anteckningar också, att "bästa resultatet har PP, vid alla andra står det DB."

• Scrapmom

Finns det nånstans man kan spela gamla spel? Hade varit kul

• Henriks wife

Jag anklagade fru påfågel, med blyröret och i arbetsrummet...

Vi har börjat försöka
  • Henriks wife

Ja just det kanske ska berätta varför För att hennes fingeravtryck fanns på blyröret och för att hon hade gjort inbrott i arbetsrummet, troligen hennes läppstift på glaset oxå.....
    SEn tror jag hon fick hjälp av han militärnissen att få ner herr Swart i källaren.....

Vi har börjat försöka
  • MsFjurr

LÄS INTE OM NI INTE VILL VETA MIN LÖSNING!!!!!

Här kommer jag med min teori:

Professor Plommon åt middag, gick sen och spelade schack med Dr Swart. Han gick sen till köket och bredde en smörgås medan han passade på att göra sig av med en kula för att få det att verka som skottet kom från en riktig pistol. På vägen tillbaka så tog han ljusstaken från matsalen, och gick raka vägen till arbetsrummet och slog ihjäl Dr Swart exakt klockan 23.00 (Dr Swart blev drogad vid fel tillfälle av Fru Vit så han var försvagad), tog hans mobil, raderade allt på datorn och skrev sen ett flaskt dagboksblad "Kapitel 5 -Röd av ilska!" där det stod at Dr Swart var rädd för Fröken Scharlakan. En sak Professor Plommon inte visste om, var att en innehållssida som låg i kassaskåpet där det bl.a stod "Kapitel 5 - Fröken Scharlakan/Fru Swart!". Överste Senap spelade biljard med Pastor Grön men han gick till galleriet kl 23.15 för att möta Fru Påfågel. Professor Plommon hade alltså hela 15 minuter på sig att göra allt han skulle göra bl.a göra sig av med liket i källaren. Han hann göra det precis innan Fru Påfågel bröt sig in i arbetsrummet. Professor Plommon gick sen till biljardrummet och spelade med Pastor Grön när han gick ut för att "röka" skickade Professor Plommon ett SMS till Fröken Scharlakan klockan 23.25 för att han inte ville hon skulle bli misstänkt för mordet och slängde mobilen i biljardbordet samtidigt då Fröken Scharlakan in men hon gick iväg så fort hon fick ett SMS. Klockan 23.30 hördes det ett starkt skott från samma rum.

MOTIV - Professor Plommon var kär i Fröken Scharlakan och var svartsjuk på Dr Swart och bestämde sig att göra sig av med honom.
    Alla andra har inget motiv att mörda Dr Swart...

Har jag löst mordet nu tycker ni? Eller har jag fel?

• MsFjurr

Professor Plommon åt middag, gick sen och spelade schack med Dr Swart. Han gick sen till köket och bredde en smörgås medan han passade på att göra sig av med en kula för att få det att verka som skottet kom från en riktig pistol. På vägen tillbaka så tog han ljusstaken från matsalen, och gick raka vägen till arbetsrummet och slog ihjäl Dr Swart exakt klockan 23.00 (Dr Swart blev drogad vid fel tillfälle av Fru Vit så han var försvagad), tog hans mobil, raderade allt på datorn och skrev sen ett flaskt dagboksblad "Kapitel 5 -Röd av ilska!" där det stod at Dr Swart var rädd för Fröken Scharlakan. En sak Professor Plommon inte visste om, var att en innehållssida som låg i kassaskåpet där det bl.a stod "Kapitel 5 - Fröken Scharlakan/Fru Swart!". Överste Senap spelade biljard med Pastor Grön men han gick till galleriet kl 23.15 för att möta Fru Påfågel. Professor Plommon hade alltså hela 15 minuter på sig att göra allt han skulle göra bl.a göra sig av med liket i källaren. Han hann göra det precis innan Fru Påfågel bröt sig in i arbetsrummet. Professor Plommon gick sen till biljardrummet och spelade med Pastor Grön när han gick ut för att "röka" skickade Professor Plommon ett SMS till Fröken Scharlakan klockan 23.25 för att han inte ville hon skulle bli misstänkt för mordet och slängde mobilen i biljardbordet samtidigt då Fröken Scharlakan in men hon gick iväg så fort hon fick ett SMS. Klockan 23.30 hördes det ett starkt skott från samma rum.

MOTIV - Professor Plommon var kär i Fröken Scharlakan och var svartsjuk på Dr Swart och bestämde sig att göra sig av med honom.

• MsFjurr

• MsFjurr

Sorry för två gånger, min dotter kom åt datorn

• sarabengtsson
    MsFjurr skrev 2006-10-17 15:30:32 följande:
    LÄS INTE OM NI INTE VILL VETA MIN LÖSNING!!!!! Här kommer jag med min teori:Professor Plommon åt middag, gick sen och spelade schack med Dr Swart. Han gick sen till köket och bredde en smörgås medan han passade på att göra sig av med en kula för att få det att verka som skottet kom från en riktig pistol. På vägen tillbaka så tog han ljusstaken från matsalen, och gick raka vägen till arbetsrummet och slog ihjäl Dr Swart exakt klockan 23.00 (Dr Swart blev drogad vid fel tillfälle av Fru Vit så han var försvagad), tog hans mobil, raderade allt på datorn och skrev sen ett flaskt dagboksblad "Kapitel 5 -Röd av ilska!" där det stod at Dr Swart var rädd för Fröken Scharlakan. En sak Professor Plommon inte visste om, var att en innehållssida som låg i kassaskåpet där det bl.a stod "Kapitel 5 - Fröken Scharlakan/Fru Swart!". Överste Senap spelade biljard med Pastor Grön men han gick till galleriet kl 23.15 för att möta Fru Påfågel. Professor Plommon hade alltså hela 15 minuter på sig att göra allt han skulle göra bl.a göra sig av med liket i källaren. Han hann göra det precis innan Fru Påfågel bröt sig in i arbetsrummet. Professor Plommon gick sen till biljardrummet och spelade med Pastor Grön när han gick ut för att "röka" skickade Professor Plommon ett SMS till Fröken Scharlakan klockan 23.25 för att han inte ville hon skulle bli misstänkt för mordet och slängde mobilen i biljardbordet samtidigt då Fröken Scharlakan in men hon gick iväg så fort hon fick ett SMS. Klockan 23.30 hördes det ett starkt skott från samma rum.MOTIV - Professor Plommon var kär i Fröken Scharlakan och var svartsjuk på Dr Swart och bestämde sig att göra sig av med honom.Alla andra har inget motiv att mörda Dr Swart...Har jag löst mordet nu tycker ni? Eller har jag fel?
    Håller med
  • sweet p

Msfjurr:
    intressant teori!
    men jag har några frågetecken

jag kan tyvärr inte läsa ledtrådarna längre eftersom jag anklagat en sista gång, så jag kanske inte kommer ihåg allt exakt!

- när plommon gick till köket och bredde en smörgås borde inte fru vit ha sagt det, ifall hon var där som hon påstår?
    - det fanns fingeravtryck från p.plommon på en schackpjäs så då borde han ju ha spelat med dr swart efter middagen?
    - hur fick han tag på pistolen (som patronen i köket kom från)som tillhörde senap?
    -hur kände han till lönngången i köket där ljusstaken låg?

jag hade plommon som misstänkt en gång (kanske inte skulle ändrat? )

min teori är att det är fru vit:
    - hade tillgång till köket och lönngången
    - var svartsjuk på scharlakan
    - den enda som inte har ett "alibi" ingen hade sett fru vit efter middagen
    - drogade swart så att det skulle bli lättare
    - använde sig av gardinrepet för att dra kroppen ner till källaren
    - triggade startpistolen i det låsta skåpet (hade nyckel)
    - skrev de falska dagboksbladet
    - fast jag har svårt att förklara mobilen...då verkar faktiskt plommon mer misstänkt...hmmm

• MsFjurr

hihi, ska försöka svara på dina frågor om jag minns, sweet p..

smörgås - Fru Vit visste kanske inget då hon var inne hos Dr Swart med chokladen?
    schack - läs min första mening i mitt förra inlägg
    pistol - vi vet ingenting vad som hände FÖRE middagen då det var då den försvann, med andra ord hade ju vem som helst kunnat...
    lönngång - var det inte via vardagsrummet och galleriet den låg?

nu har jag en fråga till dig:
    okej, Fru Vit var svartsjuk på Fröken Scharlakan men varför döda Dr Swart istället för henne då?

• sweet p

msfjurr:
    grr... nu har du fått mig på andra tankar, och jag som redan anklagat , nåväl nån vinstresa hade jag väl inte väntat mig ändå! (min placering just nu 249... i sverige hihi)

-det fanns en lönngång mellan köket och arbetsrummet där ljusstaken hittades(om jag minns rätt, från köket var det iallafall) men det fanns en mellan v-rum och galleri också, som fru påfågel använde och där hennes sjal hittades.

• MsFjurr

nämen, då har ja missat det!!
    men hursomhelst så stämmer ju min teori iaf.. asså att Plommon gick direkt från köket till arbetsrummet..

nää.. en vinstresa kan man ju glömma.. men kul att lösa spelet innan man fått veta lösningen iaf, det nöjer jag mig med!

• Barba Söt

Jag spelade det i efterhand...fick man reda på vem det var??

Svar på tråden Spoiler/tips för Cluedo.com