LÄS INTE OM NI INTE VILL VETA MIN LÖSNING!!!!!
Här kommer jag med min teori:
Professor Plommon åt middag, gick sen och spelade schack med Dr Swart. Han gick sen till köket och bredde en smörgås medan han passade på att göra sig av med en kula för att få det att verka som skottet kom från en riktig pistol. På vägen tillbaka så tog han ljusstaken från matsalen, och gick raka vägen till arbetsrummet och slog ihjäl Dr Swart exakt klockan 23.00 (Dr Swart blev drogad vid fel tillfälle av Fru Vit så han var försvagad), tog hans mobil, raderade allt på datorn och skrev sen ett flaskt dagboksblad "Kapitel 5 -Röd av ilska!" där det stod at Dr Swart var rädd för Fröken Scharlakan. En sak Professor Plommon inte visste om, var att en innehållssida som låg i kassaskåpet där det bl.a stod "Kapitel 5 - Fröken Scharlakan/Fru Swart!". Överste Senap spelade biljard med Pastor Grön men han gick till galleriet kl 23.15 för att möta Fru Påfågel. Professor Plommon hade alltså hela 15 minuter på sig att göra allt han skulle göra bl.a göra sig av med liket i källaren. Han hann göra det precis innan Fru Påfågel bröt sig in i arbetsrummet. Professor Plommon gick sen till biljardrummet och spelade med Pastor Grön när han gick ut för att "röka" skickade Professor Plommon ett SMS till Fröken Scharlakan klockan 23.25 för att han inte ville hon skulle bli misstänkt för mordet och slängde mobilen i biljardbordet samtidigt då Fröken Scharlakan in men hon gick iväg så fort hon fick ett SMS. Klockan 23.30 hördes det ett starkt skott från samma rum.
MOTIV - Professor Plommon var kär i Fröken Scharlakan och var svartsjuk på Dr Swart och bestämde sig att göra sig av med honom.
Alla andra har inget motiv att mörda Dr Swart...
Har jag löst mordet nu tycker ni? Eller har jag fel?