ALS
ALS. Smaka på den. Tänkte själv på en ö i Danmark när jag hörde det första gången, men efter att min far drabbats av denna fruktansvärda typ av skleros-sjukdom så har jag stiftat betydligt närmare bekanskap med den. För er som inte vet vad det är så kan man kort beskriva den som en långsam muskelförtvining, men med det förbehåll att den enbart drabbar de muskler som vi själva kan kontrollera (armar, ben, nacke, tunga etc). Som anhörig innebär det att du får följa ett mänskligt förfall under de 2-5 år som det normalt tar innan den drabbade dör. För min fars del är det bara "slutspurten" kvar nu. Gick från att vara en fullt frisk och funktionsduglig man till att långsamt förvandlas till ett kolli som numera varken kan röra sig, prata eller äta och andningskapaciteten är väl nere på 5% av normal förmåga. Är med andra ord 100& i behov av hjälp.
Är ju inte direkt en vanlig sjukdom (ca 200 nya fall per år), men det skulle vara intressant att höra om det finns några fler anhöriga till ALS-sjuka här på familjeliv.