• Mammas gossar

Våran kattunge blir inte rumsren....

Vi fick en kattunge av min sambos sytser för några veckor sedan, Då sa att hon var rumsren men att hon ställt kattlådan och lagt tidningar bakom soffan för att det var jämt där som hon kissade, vilket jag tycke var dumt för då lärde hon ju sig satt man kan kissa vart man vill ändå. Nu försöker vi få henne att göra sina behov i lådan men hon kissar nästan alltid i sängen eller på dörr mattan eller utanför lådan. Vi har den alltid ren + försökt med kattmynta men inget hjälper. Det kan hända iblöand att hon bajsar i lådan men aldrig kissar.... Finns här någon "kattexpewrt" som har något tips om hur vi kan göra?

Älskar min son!
  • Svar på tråden Våran kattunge blir inte rumsren....
  • Houston Dogg

Det där med vattensprutan var kanske en bra idé? Har hört folk göra det förr om man ska försöka lära av katter med något. Men det gäller ju att göra det vid rätt tillfälle...

• Skärgårdsfru

Börja om från början med lådträningen. Det låter inte som om den blev ordentligt lådtränad i förra hemmet. Det är mer regel än undantag att man får hjälpa mamman att hålla koll på kattungarna så att dom verkligen går till lådan.

Byt inte strösort för ofta för bara det kan göra ungen förvirrad. Använd helst den sort ungen hade i ursprungshemmet.

Det ni ska göra är att välja en plats där ni tror att lådan kommer att stå för en lång tid framöver. När ni har valt den platsen så gäller det att avgränsa så att inte kattungen får gå överallt. Har ni t.ex. kattlådan i hallen så får ungen vistas i hallen och kanske något rum i nära anslutning om hallen är jätteliten. Katten ska inte ha för stort område att ströva på och detta gäller tills den är rumsren. Olyckor kan dock ändå hända lite då och då med rumsrena katter eftersom det t.ex. med kattungar är att dom busar och sen hinner dom inte till lådan.

Ta bort mattor och dylikt som den kan kissa på. Tvätta med ättika på de ställen hon har kissat fel på och spraya sedan med fyspray. Man kan också ställa mat på de ställen där den olovligen har gått för katter vill inte äta och göra behov på samma ställe.

Så fort katten har ätit, så fort den har lekt, så fort den har sovit ska den sättas på lådan. Ni måste med andra ord påminna den hela tiden om att det är lådan den ska till. Beröm med glada och uppmuntrande röster när den går på lådan så att den känner att det är positivt att gå på den.

Sedan är det viktigt nu i början att hålla lådan ren men inte för ren! Ungen måste fortfarande känna att det luktar hon i lådan för att förstå att det är hennes låda.

Och knäpp ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG en katt på nosen när den gör fel. Det finns inget vidrigare än en ägare som kränker sitt djur på det viset och man kommer inte tillrätta med problemet på det sättet. Utan det är _beröm_ och _uppmuntran_ som gäller. Jag kan på en gång säga också att ni inte ska trycka ner kissens nos i dess egen avföring. (Ett annat vidrigt sätt att skrämma sitt djur med som en del rekommenderar)

Om ni inte kommer tillrätta med problemet inom ett par veckor så tycker jag ni ska boka veterinärtid för att undersöka om det kan vara en urinvägsinfektion. Håll koll så att katten äter, dricker och leker som den "ska" under denna tid och kom ihåg att försöka ha tålamod! Det är jobbigt med katter som gör sina behov på fel ställen men genom att vara konsekvent med uppfostran så brukar det gå väldigt bra inom ett par veckors tid.

• Skärgårdsfru

Jag tycker verkligen inte att man ska använda vattensprutan när det gäller att lådträna katten. Vattensprutan kan man använda till annat, som t.ex. att den trots upprepade bestämda och tydliga nej ändå fortsätter att hoppa upp på köksbordet eller diskbänken osv.

• turia

o sen ska man inte ha kattens mat i närheten avlådan---

• Skärgårdsfru

Nej det det har du rätt i turia. Det ska man absolut inte ha. Dock kan man som jag skrev tidigare, ställa mat där dom kissar fel för då vill dom oftast inte kissa där igen.

• Skärgårdsfru

Ja det finns en massa tips och tricks angående det där Peppar, vitlökspulver, lökpulver, rivna citronskal eller citronvatten, ättika, fyspray, aluminiumfolie osv.

• misspriz83

ja hade en katt i brasilien som inte ville bli rumsren den bajsade under sängen. så jag lade hans bajs i hans låda och och visade han det. och då var det som om d klickade till. och den gick i lådan. lycka till

• Mammas gossar

ok mycke råd.. Visste inte att man inte får knäppa dem på nosen, har jag alltid fått lära mig sen jag var ung men ok..... vatten skprutan har vi bara haft när hon ex biter på blommorna.

Älskar min son!
  • turia

tänk dig själv o få en snyting på näsan?...det gör rätt ont va? o så en liiten kattnäsa som får en smäll, nä fy, det är kriminellt..

Nej! är ett ord som är bra oxå--o håll samtidigt i katten ..

• El bicho

Jag vet inte hur stor er kattunge är, men när de är små så piper de innan de uträttar sina behov och då kan man sätta dem på lådan för att lära dem. Er katt låter lite större, kanske redan har växt ur den fasen?

Sen håller jag också med om att man inte ska knäppa på nosen.

• Skärgårdsfru

Djur är precis lika mycket värda som människor och man ska inte underskatta dom vad gäller deras intelligens. Hur skulle våra barn ta det om vi knäppte dom på näsan för att dom inte gick på pottan som dom skulle? Nej, uppmuntran, inte kränkningar. Det ska råda respekt mellan ägare och husdjur inte rädsla för att bli förnedrad så fort den gör något fel. Det skapar en osäker och otrygg individ.

Jag riktar givetvis inte detta bara till dig TS så känns dig inte attackerad. Utan det finns tyvärr fler människor som fått lära sig att göra så mot djur.

• Mammas gossar

Klart jag håller med er om det. Sen så är det ju inte så att jag knäppt henne på nosen hårt så hårt så att hon skulle kunnat fått ont av det och långt ifrån vartje gång heller utan vi har gjort de någon gång bara, lite hjärna har jag allt men det är väl klart att hon kan ha blivit kränkt av de så vi ska inte göra de något mer. Eftersom hon bajsar på lådan så förmodar jag att hon veta att man gör sina behov på den. Vi hoppas nu på att hon ska lära sig att kissa ute när vi flyttar till hus för innan hon flyttade till oss så bodde hon i hus på landet och var ute med sin mamma.

Älskar min son!
  • Mammas gossar
    El bicho skrev 2006-10-26 10:39:15 följande:
    Jag vet inte hur stor er kattunge är, men när de är små så piper de innan de uträttar sina behov och då kan man sätta dem på lådan för att lära dem. Er katt låter lite större, kanske redan har växt ur den fasen? Sen håller jag också med om att man inte ska knäppa på nosen.
    Det händer att hon piper när hon ska kissa och då brukar vi sätta henne poå lådan men det är inte alltid hon gör det och då kan vi hitta blöta fläckar i sängen. vet någon förretsen varför det just är sängen som lockar mest?
    Älskar min son!
  • b och a

våran kattunge var likadan kissade alltid på soffan i början men det går ju inte så jag hade hand sandlåda i badrummet och la honom med där och stängde dörren, efter andra gången så började det att fungera, en gång när jag var i badrummet o kattungen med så var hans sandlåda tom jag höll på att göra rent, så ser jag att han står o kissar i min sons potta, smart katt

• bettzen

Hur gammal är kattungen? Katter som tas för tidigt från sina mammor får nästan alltid problem med att bli rumsrena. De får ett stört beteende eftersom de tas för tidigt. Jag har tyvärr själv dålig erfarenhet av en katt som jag tog över som hade detta beteende. De kissar inte inne för att vara elak eller för att de vantrivs utan de gör det för att de inte har lärt sig av sin mamma. De kissar inne och kan tyvärr heller inte lära sig att bli helt rumsrena. Tråkigt men sant. Katter ska inte tas från sina mammor förrän de är 12 veckor, många tar dem tidigt, redan vid 8 och 10 veckor och detta är ju beklagligt.

• Mammas gossar

Hon var 12 veckor.

Älskar min son!
  • Skärgårdsfru

Okej men om hon är van vid att kissa ute så är det inget konstigt att hon har problem att hålla sig till lådan inne. Katter bajsar ofta på ganska så samma ställe men kissar gör dom lite överallt. Jag tycker ändå du ska prova de instruktioner jag delade med mig av. Jag har haft många kullar kattungar och tagit hand om många förvildade tamkatter. unga som gamla, som aldrig ens sett en kattlåda och jag har alltid lyckats när jag gjort sådär.

• Mammas gossar
    Skärgårdsfru skrev 2006-10-26 11:52:39 följande:
    Okej men om hon är van vid att kissa ute så är det inget konstigt att hon har problem att hålla sig till lådan inne. Katter bajsar ofta på ganska så samma ställe men kissar gör dom lite överallt. Jag tycker ändå du ska prova de instruktioner jag delade med mig av. Jag har haft många kullar kattungar och tagit hand om många förvildade tamkatter. unga som gamla, som aldrig ens sett en kattlåda och jag har alltid lyckats när jag gjort sådär.
    Japp vi ska testa. tack för råden!
    Älskar min son!
Svar på tråden Våran kattunge blir inte rumsren....