• AnnaP82

ta av er skorna!!!!!

Varför går folk in med skorna???
    Jag har tjatat sen jag och min man flyttade ihop för fem år sedan att ALLA ska ta av sig skorna i vårt hem. Men svärmor, min bror,m.fl FATTAR det inte!! Bli tokig snart!
    När min förstfödde var liten satt jag upp en liten "var vänlig ta av er skorna-skylt": Funkade inte!

Vi en hall sedan en innerhall i vårt hus som leder till ett sovrum,kök och en trapp, några av dem som tar av sig skorna går först till dörröppningen i köket och säger hej innan de går tillbaka och tar av sig. Jag fräste i åt min pappa senast då fick jag te svar: "Lugn, jag har inte kommit in än!" Då stod han vid köksdörren! Jag har en fyraåring å en ett åring, jag vill ha så pass rena golv som jag bara kan då de ska leka där!

Min svärmor brukar säga: Mina skor är rena.
    SKULLE INTE TRO DET DÅ HON BOR PÅ EN BONDGÅRD!!!

Hjälp mig snälla innan jag får ett vansinnighets-utbrott på någon/några!!!
    TAAAAAAAAAAACK!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-31 23:16:18:

Vart alldeles chockad över vilken disskusion det vart över mitt inlägg! Jättekul att läsa dem!
    Igår då jag skrev var jag riktigt irreterad, har sjunkit idag men är dock fortfarande ett problem.

Förstår hur ni menar att man kanske inte behöver ta av sig då det är fest men jag menade inte vid sådans tillfällen utan en vanlig vardag som ex.
    Om det var fest skulle jag nog inte bli lika störd av det.

Hoppas ni får sova gott inatt!

• Svar på tråden ta av er skorna!!!!!
  • Smajla

AnnaP82 - du kanske behöver en sån här;

Bilden “http://www.familjeliv.se/krypin/smajla/gallery/phpgrj2di.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

//Smajla
  • hib58

Tycker det är självklart att man tar av sig skorna.
    Vill man ha skor på sig inne , får man väl ta med ett par man har innomhus. Det går förresten att lära gamla hundar sitta.
    Både pappa och mamma och svärmor och svärfar tar av sig skorna.
    Ibland har svärmor med ett par inneskor.
    Det var bara så att hos oss tar man av skorna.

• Chantelle

om de vore så .. men om ens svärmor menar att hennes skor å hans inte är sktiga men menar att de är skitigt hos oss .. ( nystädat) så blir man förbannad .. men jag sa inget utan gick till köket . som de har verkat så har hon inte så mycket respekt på vad jag tycker å tänker .

• Bettangarbo

Självklart tar man av skorna! Inneskor tar man med vid fest, annars strumpläst - men har vi fest skulle jag inte säga till å andra sidan.. Då är det ju oftast inga små som kryper på golvet och man kommer ju städa ordentligt efteråt.

Det jag kan känna är lite obehagligt är på sommaren när det är jättevarmt och man är barfota i sommarskor, då brukar jag tycka att det är lite pinsamt och ursäkta mig att jag är varm om fötterna och fråga om de hellre föredrar att jag behåller skorna på.. Fånigt egentligen, men jag skulle tycka att det vore lite pinsamt att lämna fotavtryck eller mysa ner tårna i deras fina matta - å då är jag ändå inte såå svettig av mig.

• septbebis

Hos mig måste man ta av skorna oavsett om det är fest eller vardag.

• Elyelle

Lilanthe: Om de ska sova under tacket, tar de av sig skorna. Om de ska bara vila 5min pa soffan, aker de inte alltid av.

• Maijlo

Jag har hört att det är olika beroende på vilken samhällsklass man är i. Det är vanligare bland människor som är rika att ha skor inomhus och tvärtom i medelklass/arbetarklass. Jag vet inte om det stämmer, men det har jag åtminstone läst och hört. Någon som är insatt?

Personligen går jag inte in med skor som är skitiga även om det är fest, däremot har jag med mig inneskor emellanåt.

• jennyfannyemil

Joonas - blir det inte hårt för barnen att leka på klinkers? Ni har alltså klinkers i hall, kök, vardagsrum?
    Men ni själva tar av er skorna när ni är ensamma?

*blev så nyfiken hur man löser det praktiskt*

• Barba Söt

Kommer någon privat till mig och ska stanna hos mig så brukar de ta av sig skorna. Folk i tjänst (typ reparatörer och liknande) eller bekanta som bara tittar förbi som snabbast gör det inte, eller rättare sagt där kanske jag uppmanar dem att de inte behöver ta av sig skorna...

Att bli kränkt av att inte ta av sig skorna, nja det krävs nog mer för att jag ska känna mig kränkt. Men jag har aldrig varit med om att någon klampat in med gyttjiga dojjor utan att ta av sig dem...

Svar på tråden ta av er skorna!!!!!