• AnnaP82

ta av er skorna!!!!!

Varför går folk in med skorna???
    Jag har tjatat sen jag och min man flyttade ihop för fem år sedan att ALLA ska ta av sig skorna i vårt hem. Men svärmor, min bror,m.fl FATTAR det inte!! Bli tokig snart!
    När min förstfödde var liten satt jag upp en liten "var vänlig ta av er skorna-skylt": Funkade inte!

Vi en hall sedan en innerhall i vårt hus som leder till ett sovrum,kök och en trapp, några av dem som tar av sig skorna går först till dörröppningen i köket och säger hej innan de går tillbaka och tar av sig. Jag fräste i åt min pappa senast då fick jag te svar: "Lugn, jag har inte kommit in än!" Då stod han vid köksdörren! Jag har en fyraåring å en ett åring, jag vill ha så pass rena golv som jag bara kan då de ska leka där!

Min svärmor brukar säga: Mina skor är rena.
    SKULLE INTE TRO DET DÅ HON BOR PÅ EN BONDGÅRD!!!

Hjälp mig snälla innan jag får ett vansinnighets-utbrott på någon/några!!!
    TAAAAAAAAAAACK!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-31 23:16:18:

Vart alldeles chockad över vilken disskusion det vart över mitt inlägg! Jättekul att läsa dem!
    Igår då jag skrev var jag riktigt irreterad, har sjunkit idag men är dock fortfarande ett problem.

Förstår hur ni menar att man kanske inte behöver ta av sig då det är fest men jag menade inte vid sådans tillfällen utan en vanlig vardag som ex.
    Om det var fest skulle jag nog inte bli lika störd av det.

Hoppas ni får sova gott inatt!

• Svar på tråden ta av er skorna!!!!!
  • Joonas

Ja, vi har klinkers i hall, kök, vardagsrum, allrum, badrum. Jag har alltid skor på. Inneskor eller inte. Är det lerigt tar jag naturligtvis av mig skorna när jag kommer in. Vi är ju inte grisar bara för att vi kan tänka oss att gå med skor på inne! Men ska jag bara gå ut och hämta posten, eller ta ut sopor så byter jag sällan skor. Torkar av skorna nogsamt!

Den som städar får bestämma om han/hon tar av sig skorna eller inte. Barnen tar av sig alltid, om de inte också kan tänka sig att börja städa Vissa vuxenprivilegier får man ha!

På golven har vi i allrummet en stor ryamatta, där sitter änsålänge minstingen oftast och leker. Hon börjar snart krypa! På sitt rum har hon skeppsgolv i oljad ek. Fast då har vi ingen golvvärme där. Gissa vilket som är mysigast att sitta på Klinkers med golvvärme eller trägolv utan?

• LovisaHugo

Självklart ska man ta av sig skorna inomhus. Detta skitsnack som vissa kör med att skorna inte är skitiga......... Nä men det är dock uteskor!

När vi ska ha gäster städar jag(gör det annars med), och då uppskattar jag ännu mer i fall mina gäster inte går in med skorna.

Likaså när man har småbarn som kryper och leker på golvet känns det ganska äckligt att folk inte respekterar detta utan bara kliver rätt in med skorna på! Jag säger faktiskt i från. Det är mitt hus. Jag håller med dig TS!

• thefrog

tar alltid av mig skorna och det gör alla jag känner med. några enstaka har skorna på sig på kalas men det är oftast inte samma de kom i utan har med sig ett annat par. tycker det är helt självklart attm an ska ta av sig skorna.

• Joonas

Om folk har med sig skor i en kasse, kollar ni då så att de inte haft de på ute innan då? Jag menar spelar det roll om du torkar av dig och det inte är vått ute förstås? Även om skorna idag ligger i en påse så vandrade de troligtvis stadens gator igår?

fet, ful och fyrtio!
  • Trynträ

Jag kan förstå om man går med skor inne hemma men då kan man ju helt plötsligt inte gå utan skor för då blir man ju smutsig om fötterna. Endera har man väl skor jämt eller så har man det aldrig. Jag förstår inte hur man öht kan göra på olika sätt. Tänk bara vad mycket äckligt skor drar in. Att kliva i grus barfota är så läbbigt.

• Trynträ

Joonas: Klart man inte kollar vad folk har för inneskor med sig. Man förutsätter ju att folk inte är så korkade så de tar uteskor med sig som inneskor, såvida de inte tvättat av dem under först.

• Mar ia

Känner ingen som inte tar av sig skorna varken i sitt eget hem eller som gäst. Om det stämmer med klassen så är jag verkligen arbetar/medelklass då.

Jag älskar min lilla Teo
  • Tjiklex

Jag får frispel på folk som går in hos mig med skorna.. Funderar på å sätta upp en grind i hallen och skriva nåt i stil med; "hit men inte längre med skor". För folk fattar tydligen inte hur många gånger man än säger till.

• polly79

Fasiken, jag får också krupp på människor som traskar in med skorna!!! Bland det oartigaste man kan göra, enligt mig! I förra lägenheten hade jag en vit matta man var tvungen att passera, och det gjorde hantverkarna gladeligen med sina skitiga dojor. Man kan ju inte skylla på att det är torrt ute, man kan ju ändå ha hundskit och gud vet allt, under skorna.

• enny signatur

Felicia6: beror helt på yrkesgrupp. kollar man på de fastighetsskötare ajg stött på så är det inte viadarae oftam några gånger per dag. för de förslittningsakdor pgadet så har de nog större problem...

har alltid tagit av min skorna ink finskor om mman varit inomhus och personen som bott där inte utryckligen sagt något annat.

men kom coh tänka på en sak. vad gäller nrä amn är barfota hos er?
    vet att de tinte varkar vara det vanligaste problemet dock, men hur löser ni det?
    här har det aldirg varit et problem så länge amn inte går i badrummet för då blir golvet blött vilekt sjävlklart innebär att man spolar av fötterna... men i övrigt bruakr det aldrig kleta av sig.. aknske är för att man sällan går i lera?

• 5 barn Waldenryd

Klart att man ska ta avsig ytterskorna inomhus. Närdet är kalt så tar min mormor alltid med sig inneskor och det kan jag med göra ibland om det är kallt ute och jag har ont i kroppen men det är inga klackar eller så utan enkla skor

• Jessica24

Jag tycker att man alltid ska ta av sig skorna då man kommer hem till folk, oavsett om det är fest eller till vardags.
    Skor är inte rena, man trampar i spott, jord, hundkiss osv utan man vet om det och då släpa in det på golv och i värsta fall på mattor, är ingen höjdare.

Det hör till vanligt hyffs att ta av sig sina ytterskor.
    Vill man vara fin till fest, så får man ta med sig ett par fina inneskor som är anpassade för just inomhusbruk. Flört

♥ Victor 14/3-2006 ♥
  • Azucena

Ser det som en självklarhet att man tar av sig skorna då man kommer hem till någon. Jag skulle bli riktigt förbannad om någon klampade in i mitt hem med skorna på. Allra helst om man har små barn som kryper omkring på golvet. Skorna har man ju varit ute och trampat med och det finns en massa skit under sulorna. Att påstå att "mina skor är rena" är ju löjligt. Klart som fasen skorna inte är rena. Har du gått med dem ute har du massa skit under dem, oavsett om det syns eller inte. Å vad spelar det för roll om det är fest eller inte? Man har inte sina ytterskor på sig INNE hos någon. Det är en sak om det är fest i en lokal, då blir det nästan märkligt att inte ha skorna på sig. Men hemma hos någon.. nääe. Vill man ha sina skor på sig inne, då tycker jag att man tar med sig de skorna i en väska/påse brevid och när man kommer fram byter man skor. Förstår inte att det ska vara så svårt. En sån enkel sak som att ta av sig skorna borde väl alla klara av?

• Elyelle

Nar man gar hem till nagan och funderar pa att inte ta av sig skorna, bor man fraga, om det ar ok att ha skorna pa. Om man inte vill fraga, bor man se om de som bor i detta hem har sina skor pa sig eller inte, och sedan gora det samma.
    Jag kanner det som om man tar till sig friheter, som man inte har i ett frammande hem, som om man forsoker "satta standarden" dar. Det ar lite som om man skulle ga till kylskapet i letan efter mat, utan att ha fragat forst (och vissa kanner man inte val nog att fraga heller). Men det ar bara sa jag tycker...

Nu galler detta inte vissa serivceman (och kvinnor ). Det finns ju faktisk jobb dar detta inte funkar sa bra som t.ex. de som arbetar med att flytta mobler ut och in fran husen. Och jag komme inte heller att saga at mannen som kommer om ett par timmar for att fixa kabelTV:n att ta av sig skorna, eftersom jag vet att de har en tajt schema och inte har tid for vissa saker. Ar mest glad for att de kunde komma hit sa fort

Och, jo, uteskor ar valdigt smutsiga. Sag ett program dar de tog prover fran under kvinnors handvaskor och de var rent ut sagt ackliga - hur mycket smutsigare ar inte skor da?

• Babyloove

Tycker det e väldigt respektlöst att inte ta sig skorna. Folk klampar omkring i allt möjligt äckligt o jag skulle inte heller vilja ha det in i min lägenhet.
    Jag själv e väldigt pedantisk av mig så jag skulle bli gaaaaalen om någon klampade in med skorna.

• Fjuppan

Tar ni alla av er skorna när ni är på era barns förskolor? På mina barns förskola var de tvungna att sätta upp en skylt med texten: "Ta av er skorna, golvet är barnens lekplats" för att folk skulle tänka till. Ändå tar inte alla av sig skorna.....Fundersam 

• Sonic

Den ända jag känner som går in med skor ibland är min kära far,han kan vara lite disträ.
    Alla andra jag känner tar av sig skorna och om det är fest har de kanske med "inneskor"(högklckat eller så som ej anv. ute). Om det är golvkallt till vardags så har jag mina innetofflor på mig.
    Jag jobbar på en förskola där både presonal och föräldrar alltid tar av sig skorna.
    Det är bara en oskriven regel som sällan missupfattas i min värld.
    Tårna mår ju som bäst när de får vara fria, då minskar ju risken för svamp, fotsvett o sån otrevligheter.

• Pistou

Jag har inte läst hela tråden men skummat igenom de sista inläggen lite. Här nere i Europa häcklas svenskar ofta för sin vana att alltid ta av sig skorna inomhus. Min uppfattning är att inneskor/tofflor är mycket vanligt och det är sällan man ser folk gå omkring i strumplästen ens i sina egna hem.

När det är fest är det inte tal om att ta av sig skorna som en annan tomtenisse. Nej, strikt och beskodd ska man vara! När vi bodde i Spanien märkte jag bl.a. att man är mycket noggrann med renligheten. Våra grannar dammsög och skurade alla golv VARJE DAG, och när man är så noggrann tror jag inte att så mycket smuts ligger på golven särskilt länge.

• Elyelle

Pistou:De enda (utanfor norden) jag mott, som ocksa tar av sig skorna inomhus ar japanska och indiska folk. Det ar klart att det kan finnas fler, men det ar ganska ovanligt.

Ja, det ar sant att det blir rent om man dammsuger och skurar golven VARJE DAG, men jag ar nog inte ensam om att tycka att det finns roligare saker att gora an skura golv dagligen, sa da tar vi skorna av oss istallet

Svar på tråden ta av er skorna!!!!!