• AnnaP82

ta av er skorna!!!!!

Varför går folk in med skorna???
    Jag har tjatat sen jag och min man flyttade ihop för fem år sedan att ALLA ska ta av sig skorna i vårt hem. Men svärmor, min bror,m.fl FATTAR det inte!! Bli tokig snart!
    När min förstfödde var liten satt jag upp en liten "var vänlig ta av er skorna-skylt": Funkade inte!

Vi en hall sedan en innerhall i vårt hus som leder till ett sovrum,kök och en trapp, några av dem som tar av sig skorna går först till dörröppningen i köket och säger hej innan de går tillbaka och tar av sig. Jag fräste i åt min pappa senast då fick jag te svar: "Lugn, jag har inte kommit in än!" Då stod han vid köksdörren! Jag har en fyraåring å en ett åring, jag vill ha så pass rena golv som jag bara kan då de ska leka där!

Min svärmor brukar säga: Mina skor är rena.
    SKULLE INTE TRO DET DÅ HON BOR PÅ EN BONDGÅRD!!!

Hjälp mig snälla innan jag får ett vansinnighets-utbrott på någon/några!!!
    TAAAAAAAAAAACK!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-10-31 23:16:18:

Vart alldeles chockad över vilken disskusion det vart över mitt inlägg! Jättekul att läsa dem!
    Igår då jag skrev var jag riktigt irreterad, har sjunkit idag men är dock fortfarande ett problem.

Förstår hur ni menar att man kanske inte behöver ta av sig då det är fest men jag menade inte vid sådans tillfällen utan en vanlig vardag som ex.
    Om det var fest skulle jag nog inte bli lika störd av det.

Hoppas ni får sova gott inatt!

• Svar på tråden ta av er skorna!!!!!
  • inte

iseika:
    Anser du att du är en överklassmänniska? Varför?

• LaFontaine

inte: Vi skulle vara de ser jag nu. Man blir vimsig så här på kvällskvisten.

Däremot vet jag att människor i min omgivning ofta tar mig för "överklass" (personligen talar jag oftast inte om klass utan om människa). Varför vet jag inte, jag kan bara gissa mig till svaren.

• Blå blom

Ännu vanligare än att knalla in med skorna direkt från gatan: "överklassmänniskorna" tar med sig rena inneskor på fester för att slippa gå runt i strumplästen.

• Miss M

Klart man tar av sig skorna..gillar inte att folk tar med sig hårda så kallade finskor att ha på sig inomhus heller hur bra är det för trägolv och mattor????

• Omorfia

"Det beror lite på situationen tycker jag. Vid ett festligare tillfälle då folk är uppklädda så tar jag aldrig av mig skorna. Finns inget töntigare än folk i kostym/kjol som springer runt i strumplästen."

Om folk inte vill gå i strumplästen hemma hos andra så kan de ta med sig inneskor. Jag har aldrig upplevt att folk låter bli att ta av sig skorna när de kommer hem till mig, men jag stör mig på att de inte tar av sig skorna direkt utan klampar runt i hela hallen och skitar ner. :-/

• trötter22

jag trode vi svenskar altid tog av oss skorna...hehe

• Rigor

Vilken rolig tråd!
    Ska följa överklassens spår över tröskeln, jag är hack i häl!

• NINACRT

vet att poliser inte tar av sig skorna när de går hem t folk. snacka om ohövliga!! usch

• ailin66

Haha! Det var en av de forsta sakerna jag la marke till nar jag kom till Kanada, ALLA klampar rakt in med skorna, anda in pa heltackningsmattorna, och det ar inget konstigt med det.

• Elyelle

Det ar klart de ska ta av sig skorna nar de kommer in. Sag till med en gang - de far val respektera de regler du/ni har. Annars kan du ju tvinga dem ha plastpasar over deras skor - kanske kan det hjalpa dem att forsta att du menar allvar? Tja.. ..kanske inte sa bra losning, men det ar roligt att leka med tanken.

ailin:Jag bor i USA och har har alla pa sig skorna inomhus med. Det var darfor som jag absolut ville ha tragolv i huset som vi skulle kopa. Min mans slakt ar van vid att ta av sig skorna nu - de har borjat gora det hemma med sedan de tankte noggrannare pa saken , men vissa kompisar kommer fortfarande in med skorna pa. ....kanske har de for haliga strumpor eller svettiga fotter och darfor inte kan ta av sig skorna nar de kommer in?
    For mig kanns det forfarande konstigt att ha skorna pa inomhus nar man gar och besoker nagon, men nar man tittar pa golvet och ser vilket skick det ar i, kanns det plotsligt helt naturligt att ha skorna pa

Svar på tråden ta av er skorna!!!!!