• Miss Q

Kolhydrats"allergi"?

Hej!

Jag söker folk som precis som jag är överkänslig/allergisk mot kolhydrater (oftast snabba såsom vitt ris, pasta, vitt bröd, vitt mjöl osv).
    Jag har dock turen att än sålänge klara fullkornsmjöl samt att äta "vitt" kvällstid.

Överkänslighet mot kolhydrater kan visa sig på många sätt-
    trötthet, irritation, abstinens och säkert många många fler.

Du kanske inte ens vet om att du är det? (Jag har nyss kommit fram till att det är därför som jag mått skit rent ut sagt av viss typ av mat.)

Nu ska kolhydraterna bort och livskvaliteten fram

Fler???? Skulle vara roligt att prata med andra i samma sits och utbyta tips och råd

Trasig space-knapp!
  • Svar på tråden Kolhydrats"allergi"?
  • Bondjäntan

Miss Q, har du kollat om det är så att du är glutenallergiker??

Det som du räknat upp är fullt med gluten! Kolhydrater finns ju också i ris och potatis, därför blir ju det allt viktigare för dig att få i dig. Skippa vetemjölet, prova dinkelmjöl om det funkar bättre för dig. Finns även pasta av dinkel.

• brokig

Ajajaj, dinkel är också ett vete och innehåller gluten. Är man glutenintolerant ska man absolut inte äta dinkel. Att experimentera själv med glutenintoleransbestämningar kan också vara farligt. Misstänkert man glutenintolerans bör man kontakta läkare och göra en medicinsk bedömning, att på egen hand utesluta gluten ur kosten kan få förödande konsekvenser.

• danitra
    brokig skrev 2006-11-09 20:23:21 följande:
    ... att på egen hand utesluta gluten ur kosten kan få förödande konsekvenser.
    Varför då?

Nyfiken inte ifrågasättande!
    Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • brokig

Det finns vissa indikationer på att man efter att under en period helt uteslutit en viss substans ur kosten senare kan få svårt att klara den. Man kan alltså börja reagera autoimmunt mot den. Mjölkprodukter brukar man ju kunna pröva att utesluta någon vecka för att se om man blir bättre, men gluten kräver en ganska lång period av uteslutande för att tarmluddet ska återställas. Att vara utan gluteninnehållande kost under halvår till år kan inte antas vara helt riskfritt. Då är det klokare att få en säker diagnos först.

• danitra
    brokig skrev 2006-11-09 20:29:59 följande:
    Det finns vissa indikationer på att man efter att under en period helt uteslutit en viss substans ur kosten senare kan få svårt att klara den. Man kan alltså börja reagera autoimmunt mot den. Mjölkprodukter brukar man ju kunna pröva att utesluta någon vecka för att se om man blir bättre, men gluten kräver en ganska lång period av uteslutande för att tarmluddet ska återställas. Att vara utan gluteninnehållande kost under halvår till år kan inte antas vara helt riskfritt. Då är det klokare att få en säker diagnos först.
    Man kan alltså skapa en glutenintolerans genom att på egen hand diagnosticera en glutentolerans?
  • danitra
    försöka diagnosticera
  • brokig

Jag vet inte alls om det finns några klara belägg för att det verkligen förehåller sig så, men min bästa vän som är glutenintolerant fick i alla fall den informationen av sin läkare. Jag forskar inte själv inom det området så jag vill inte uttala mig.

Nämnas bör ju i alla fall att det är svårt att självdiagnostisera glutenintolerans efetrsom det krävs ganska god kunskap om hur man äter en välbalanserad glutenfri kost och vilka livsmedel som måste undvikas och kännedomen om nolltolerans är ofta låg liksom kunskapen om vilket tidsperspektiv som krävs. Vem orkar och har råd att äta fullständigt glutenfritt i ett år för att se om man blir bättre när man inte är diagnostiserad? Det räcker ju med en gnutta gluten för att mikrovilli ska vara förstört för lång tid framöver.

• Miss Q
    Bondjäntan skrev 2006-11-08 07:49:40 följande:
    Miss Q, har du kollat om det är så att du är glutenallergiker?? Det som du räknat upp är fullt med gluten! Kolhydrater finns ju också i ris och potatis, därför blir ju det allt viktigare för dig att få i dig. Skippa vetemjölet, prova dinkelmjöl om det funkar bättre för dig. Finns även pasta av dinkel.
    Jamen man blir väl sjuk om man äter gluten då man intet tål? Alltså inte bara irriterad och så som jag uatn får problem med magen osv?
    Trasig space-knapp!
  • Muminski

jag får migrän av pannkakor, makaroner och annan "vit" mat. Dessutom får jag ofta ett rus.. obehagligt sådant när jag ätit bröd, potatis o.dyl.

Det kan bero på att jag under lång tid bara fick flytande föda och när det var dags att börja md fast tyckte inte kroppen om dessa kolhydrater. Allt annat funkar bra. Konstigt värre, men jag verkar inte vara ensam

• Miss Q
    Muminski skrev 2006-11-14 13:42:32 följande:
    jag får migrän av pannkakor, makaroner och annan "vit" mat. Dessutom får jag ofta ett rus.. obehagligt sådant när jag ätit bröd, potatis o.dyl.Det kan bero på att jag under lång tid bara fick flytande föda och när det var dags att börja md fast tyckte inte kroppen om dessa kolhydrater. Allt annat funkar bra. Konstigt värre, men jag verkar inte vara ensam
    TACK!!!! Det finns fler som jag som har detta OBEFINTLIGA (iaf enligt läkarna) problem
    Kram!
    Trasig space-knapp!
Svar på tråden Kolhydrats"allergi"?