• Miss Q

Kolhydrats"allergi"?

Hej!

Jag söker folk som precis som jag är överkänslig/allergisk mot kolhydrater (oftast snabba såsom vitt ris, pasta, vitt bröd, vitt mjöl osv).
    Jag har dock turen att än sålänge klara fullkornsmjöl samt att äta "vitt" kvällstid.

Överkänslighet mot kolhydrater kan visa sig på många sätt-
    trötthet, irritation, abstinens och säkert många många fler.

Du kanske inte ens vet om att du är det? (Jag har nyss kommit fram till att det är därför som jag mått skit rent ut sagt av viss typ av mat.)

Nu ska kolhydraterna bort och livskvaliteten fram

Fler???? Skulle vara roligt att prata med andra i samma sits och utbyta tips och råd

Trasig space-knapp!
  • Svar på tråden Kolhydrats"allergi"?
  • piixelslyna

Miss Q - Man behöver inte bli sjuk om man äter gluten även om man är glutenallergisk. Men man kan få problem i framtiden. Min bror t ex mår inte dåligt om han äter gluten, men han kan bli steril när han blir äldre, han kan få tarmsjukdomar. Därför är det viktigt att inte äta det. Äter man minsta lilla med gluten så har man förstört allt som låg bakom, man får alltså börja om från början.

Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
  • Miss Q
    rauseus skrev 2006-11-14 13:48:18 följande:
    Miss Q - Man behöver inte bli sjuk om man äter gluten även om man är glutenallergisk. Men man kan få problem i framtiden. Min bror t ex mår inte dåligt om han äter gluten, men han kan bli steril när han blir äldre, han kan få tarmsjukdomar. Därför är det viktigt att inte äta det. Äter man minsta lilla med gluten så har man förstört allt som låg bakom, man får alltså börja om från början. Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
    Aha, man lär sig nåt nytt varje dag! FAst- är det inte gluten även i fullkorn? Det blir jag ju inte dålig av...
    Trasig space-knapp!
  • piixelslyna

Miss Q - Gluten är de fyra sädeslagen. Havre, korn, vete och råg. Inget av de kan man äta om man är glutenallergiker.

• Miss Q
    rauseus skrev 2006-11-14 13:53:21 följande:
    Miss Q - Gluten är de fyra sädeslagen. Havre, korn, vete och råg. Inget av de kan man äta om man är glutenallergiker. Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
    Okej...men jag är bara känslig för vete vad jag känner av...hm...
    Trasig space-knapp!
  • piixelslyna

Miss Q - Fast vete är det väl i fullkorn också? Fundersam

• Miss Q
    rauseus skrev 2006-11-14 13:55:17 följande:
    Miss Q - Fast vete är det väl i fullkorn också? Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
    Hm..möjligt! Ja, du ser...jag vet inte ens VAD det är jag blir skum av. det har mkt mer NÄR, HUR och med VAD jag äter det.
    Snabbmackaroner och vitt bröd är dock värst.
    Trasig space-knapp!
  • piixelslyna

Miss Q - Haha, okej. Hoppas du får någon rätsida på det hela!

• Miss Q
    rauseus skrev 2006-11-14 13:57:21 följande:
    Miss Q - Haha, okej. Hoppas du får någon rätsida på det hela! Rätta mig grammatiskt om du vill - jag vill utvecklas!
    *pust* ja. tack
    Trasig space-knapp!
  • Tygtiiger

TS: Man kan vara allergisk mot vete också, även om det inte är lika vanligt som glutenintolerans. Om man misstänker att man är glutenöverkänslig ska man INTE ta bort gluten ur maten - då kan man nämligen få falskt bra värden på de tester som görs för att påvisa glutenintolerans. Och precis som rauseus skrev ovan så behöver man inte bli "klassiskt" sjuk om man är glutenintolerant.

Är det inte bara sockersvängningarna du reagerar på då? Vitt bröd etc kan ju ge snabba blodsockerhöjningar = högt insulin i blodet = lätt att få snabba blodsockerfall en stund efteråt.

• Miss Q
    Tygtiiger skrev 2006-11-14 14:17:19 följande:
    TS: Man kan vara allergisk mot vete också, även om det inte är lika vanligt som glutenintolerans. Om man misstänker att man är glutenöverkänslig ska man INTE ta bort gluten ur maten - då kan man nämligen få falskt bra värden på de tester som görs för att påvisa glutenintolerans. Och precis som rauseus skrev ovan så behöver man inte bli "klassiskt" sjuk om man är glutenintolerant. Är det inte bara sockersvängningarna du reagerar på då? Vitt bröd etc kan ju ge snabba blodsockerhöjningar = högt insulin i blodet = lätt att få snabba blodsockerfall en stund efteråt.
    Det kan det absolut vara, jag vet inte alls. Å det är ju inte läge att söka för det då "det inte finns" enligt läkarna. Men jag anser att det är fullkomligt existerande!
    Trasig space-knapp!
  • reserverad

Kan man vara glutenallergiker om allt som hander ar att magen svaller upp som en ballong nar man ater brod, pasta osv? Eller ar brod, pasta osv nagot som gor att ALLA svaller upp?

• brokig

rauseus: Det man reagerar mot vid glutenintolerans är inte glutenprotein eller glutennätverket (som ger vetebröd dess form) utan en specifik aminosyrasekvens som har påvisats i vete, råg, korn och rågvete (triticale). Det finns fler än fyra spannmålssorter, man talar generellt om nio stora: vete, råg, korn, havre, rågvete, hirs, durra, ris och majs. Ren havre ger inga besvär för glutenintoleranta, däremot odlas det mesta havret på åkermark som tidigare burit vete, råg eller korn, och kvarnarna ger också tillfällen för kontaminering. Glutenintoleranta brukar därför rekommenderas att äta absolut ren havre.

• Muminski

Miss Q... skönt att du kände igen dig. Det är så diffusa symptom jag har men det blev så tydligt när jag började med "vanlig" mat igen.

Efter 2 år med balanserade näringsdrycker klarade inte kroppen av "skräp" på samma sätt längre.

Jag får ofta lust att äta kanelbullar eller limpmackor och drömmer drömmar om rostat bröd med marmelad. Men det går bara inte att äta. Min kropp protesterar omgående och vilka humörsvägningar.

Snabba kolhydrater tillsammans med socker förvandlar mig till ett monster. Havregrynsgröt som ska vara så bra är rena fällan för mig, även utan socker så reagerar jag med skakningar och det känns som att jag blir trögtänkt. En slags dimma i huvudet. Konstigt eller hur!

Jag strukturerar upp min kost rätt noga och börjar oftast dagen med en näringsdryck.
    Jag kan inte gå in på de rent medicinska effekterna då min kompetens inte sträcker sig så långt, men jag lyssnar inåt och det räcker för mig.

Ang glutenintolerans hade jag ett antagande att man fick ont i magen om man åt gluten produkter, men man kan alltså få andra symptom? Liknande de vi berättar om?

Intressant ämne.

Miss Q.. hur går det för dig?

• Muminski

Å håller med dig.. kvällstid klarar jag även av att äta typ tårta och andra sötsaker. Ngt som jag inte klarar av dagtid!
    Mycket märkligt!

• Miss Q
    Muminski skrev 2006-11-16 11:36:31 följande:
    Å håller med dig.. kvällstid klarar jag även av att äta typ tårta och andra sötsaker. Ngt som jag inte klarar av dagtid! Mycket märkligt!
    Jodå, äter bara fullkorn och sånt just nu så det är stabilt. har dock fått en himla yrsel istället- börjar starkt tro att kroppen SKRIKER efter snabba kolhydrater

Hur går det för dig???
    Trasig space-knapp!
  • Muminski

Jag har ju haft det såhär länge så jag är van. Dessutom har jag ju mina näringsdrycker och med dem får jag ingen yrsel. Som jag känner igen den beskrivningen!!

Jag har inget tips såhär på rak arm hur du ska göra.
    Hur klarar du mejeriprodukter? Om du äter någon fil med nötter i kanske det blir bättre?

• Miss Q
    Muminski skrev 2006-11-16 11:42:47 följande:
    Jag har ju haft det såhär länge så jag är van. Dessutom har jag ju mina näringsdrycker och med dem får jag ingen yrsel. Som jag känner igen den beskrivningen!! Jag har inget tips såhär på rak arm hur du ska göra. Hur klarar du mejeriprodukter? Om du äter någon fil med nötter i kanske det blir bättre?
    Mjölk är helt ok... I alla former.
    Trasig space-knapp!
Svar på tråden Kolhydrats"allergi"?