• brokig

Varför inte klä sig efter kroppstyp?

Varför kan man inte inse att olika kroppar passar i olika sorters kläder? Jag väljer alltid att framhävda de kroppsdelar som ser vettiga ut och skyla de övriga för min och andras skull. Att välja lågt skurna jeans till ett kort linne när man har tio bilringar därimellan är verkligen osmakligt. Vill man gärna klä sig på ett visst sätt får man väl självklart göra det om man vill göra sig till allmänt åtlöje, men man kan väl i alla fall ha den insikten när det gäller ens barns kläder?

Idag var jag i en klädaffär där en mamma hade fullt sjå att försöka knöla in sin kraftigt överviktiga 12-årig (ca?) i några minimala trendkläder. Flickans mage hängde ner utanpå byxorna och tröjan lämnade inte mycket åt fantasin. Mamman överröste sin dotter med kommentarer om hur fint kläderna satt på henne medan jag bara kände hur det tog emot i mig. Okej om nu tjejen hade propsat på just de där kläderna, men här var det mamman som absolut ville att dottern skulle ha de där kläderna.

• Svar på tråden Varför inte klä sig efter kroppstyp?
  • Chilimon

Aaliyah, lika bra, slipper du se nåt som gör ont i dina vackra ögon

• Dinturiel

Nu har jag inte läst hela tråden, men reagerade på en sak i ts. I det fallet med den lilla tjejen var det kanske inte typen av kläderna som var fel, utan storleken. Tycker faktiskt det är mer vanligt nuförtiden att folk klämmer ner sig i kläder som är ett par storlekar för små

• Felicia6
    Men hur det än är, så kommer alltid NÅGON tycka det ser förjävligt ut på någon?
    OAVSETT om man är smal, tjock, lång, kort, gammal, ung, ljus eller mörk.

VEM ska få stå som överhuvud o säga vad som är okej eller inte på folk?
    18/11 bär det av till Thailand på bröllopsresa
  • Chilimon

Spelar ingen roll vad man gör, det blir bara fel i varje fall

Ingen idé att oroa sig, det ordnar sig ändå aldrig

• Felicia6
    Chilimon skrev 2006-11-04 18:35:03 följande:
    Spelar ingen roll vad man gör, det blir bara fel i varje fallIngen idé att oroa sig, det ordnar sig ändå aldrig
    haha, precis

Lika bra att man inför klädesförbud i Sverige, så kan ingen klä sig fult
    18/11 bär det av till Thailand på bröllopsresa
  • Chilimon

Eller så får vi oxå införa burka

• Linelus

Äsch, varför bry sig? Man får väl ha på sig vad man vill?

Däremot kan jag tycka att det är fel att inte barn har på sig kläder som de verkligen får var barn i. Dvs får rulla runt, smutsa ned och leka i!

Bara en liten åsikt från mig.

• Rabies

Aaliyah: Och dom som själva är bättre på att regera kan klaga på regeringen, eller?

• Chilimon

Linelus, det är helt rätt. Inte så kul ifall mamman gapar att den inte får skita ner kläderna och ungen bara får sitta som en porslinsdocka i soffan

• brokig

Man får naturligtvis ha sin egen stil, men är det verkligen vettigt att tvinga i sitt barn i för små kläder och klädmodeller som onekligen ser märkliga ut på en mullig person. Jag tycker alltid att man har en viss skyldighet att vara ärlig när man agerar smakråd, och att propsa på illasittande kläder är inte alltför vänligt. Om någon verkligen insisterade på att jag skulle köpa ett visst klädesplagg för att det var så fint på mig skulle jag uppskatta om det verkligen var det, och inte liknade en maskeradutstyrsel.

Jag syftade inte enbart på övervikt. I mitt eget fall finns det definitivt för många kilon runt midjan vilket gör att lågt skurna jeans och korts tröjor ser underligt, för att inte säga osmakligt ut i vissa sammanhang. Jag har inte tjocka underarmar, men huden är ganska gäddhängig, så visst klär jag bättre i armbågslångt än linne. Jag har dessutom väldigt fula fötter (ärriga mm) och försöker välja fotbeklädnad som ser vettig ut.

I lediga sammanhang som hemma eller på badstranden spelar det väl ingen roll om man ser lite fett eller ärr, men jag skulle aldrig drömma om att gå på finrestaurang utan strumpor i en sko med öppen tå när andra människor ska äta bredvid mig. Fettmagar, svulster, misslyckade tatueringar och annat stötande bör kanske inte skyltas med just i dessa sammanhang.

Svar på tråden Varför inte klä sig efter kroppstyp?