• Ninis

Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2

Morrn morrn!

Hade nästan gett upp hoppet om att de bra nätterna skulle återinfinna sig. Men i natt har lilla Engelen sovit från kl 20:00-06:10 utan ett pip och inga nappistoppningar! Konstigt nog känner jag mig lite småtrött ändå. Kanske behöver två sådana nätter i rad för att bli utvilad . . . . Knepet verkar vara att få Engla att sova mycket på dagen verkar det som (låter ologiskt), hon sov ju 4 timmar i går på dagen.

Det verkar bara vara jag som skriver här nu . . . . .  hallå hallå, var har ni tagit vägen?

* Stolt mamma till Engla född 7 mars 2006 *
  • Ninis

I går sov Engla bara en halvtimme på eftermiddagen. Kunde räkna ut med stortån att det skulle bli en jobbig natt igen. Mycket riktigt. Hon somnade kl 20:00 och vaknade kl 22 för nappistoppning och kl 23 då hon drömde och var hysteriskt ledsen. Så då fick hon somna om i vår säng och sov oroligt fram till kl 1. Sen låg hon ganska stilla resten av natten. Hon vaknade 05:45. Så jag har sovit kasst i natt när Engla låg i vår säng.

I dag ska vi hem till en i föräldragruppen. Vi ska ha knytis och fixa pajer. Så nu ska jag göra en tacopaj att ta med. Ska försöka få Engla att sova länge i eftermiddag så hon sover bra i natt.

• Ninis

Lotta,
    Här är knepet att få Engla att sova så mycket som möjligt på dagtid för att hon ska sova bra på natten. I dag har hon sovit 2 timmar och 20 minuter på förmiddagen samt 2 timmar på eftermiddagen. Så i natt borde hon sova bra men då kommer vi säkert vakna av larmet i stället om det blir strömavbrott.

• Ninis

Morrn!

Det blev en rätt ok natt. Engla somnade 20:00, vaknade 00:20 och ville inte somna om i sin säng. Hon fick sova mellan oss men jag flyttade tillbaka henne till sin säng när hon somnat om för hon låg och sparkade på mina armar så det gjorde ont. Sen sov hon till 06:00.

Konstigt, vi klarade oss från strömavbrott. Vi brukar ju alltid drabbas av strömavbrott vid minsta lilla blåst, och i går kväll blåste det ju riktigt ordentligt. Jag hade laddat med en stor gryta med vatten och två termosar med varmvatten.

Jag ska inte promenera i morgon. Ska på sångstund i Sjöliden i stället.

• Ninis

Morrn morrn!

Hua, jag är trött. Engla har sparkat på mig halva natten. Hon somnade kl 20:00 och vaknade vid 2-tiden. Hon ville inte somna om i sin säng så J hämtade henne till vår säng. Jag hade tänkt flytta tillbaka henne till sin säng när hon somnat om. Men hon låg och sparkade, vred och vände på sig en timme och då var jag så trött så jag orkade inte gå tillbaka med henne. Sen sov hon till 06:00. Sedan vi började lägga Engla kl 20:00 har hon sovit till prick 06:00. Jätteskönt att slippa gå upp vid 5-tiden! Hoppas det håller i sig. Problemet nu är att vi nog har hamnat i en ond cirkel, dvs hon vaknar på natten och vill inte somna om i sin säng. Det är inte bra, jag som alltid varit noga med att hon ska ligga i sin säng för att inte få sådana här problem. Vet inte hur man ska komma ur det? Några förslag? Köra 5 mm på natten låter inte så upphetsande. Hon somnar ju i sin säng varje kväll utan problem.

Lotta,
    Hade inte ni liknande problem med Vincent? Hur löste ni det?

• Ninis

Lotta,
    Jaha, då får vi hoppas att det löser sig själv då. Engla har bara fått sova hos oss vid speciella tillfällen, t ex om hon varit sjuk och vaknat stup i kvarten eller om hon drömt mardrömmar och varit ledsen. Jag har ju så svårt att sova när hon ligger i vår säng. Hon far ju runt så mycket.

Hos oss spelar det ingen roll om Engla sover sent på eftermiddagen, hon är trött vid 20-tiden ändå. Så det är skönt. Hon sover alltid 2 timmar på förmiddagen och oftast 1,5-2 timmar på eftermiddagen. Det beror lite på vad man gör, dvs om man är hemma el borta. 

• Ninis

Amanda,
    Som Lotta säger, Engla sover oxå uruselt på natten om hon sover lite på dagen. Det har jag märkt de dagar som hon sovit mindre, t ex 1 timme på förmiddagen och 30 minuter på eftermiddagen. Då har vi haft jättejobbiga nätter då hon vaknat flera gånger och drömt mycket oxå. Ända sedan hon var jätteliten har hon haft stort sömnbehov på dagen för att kunna sova bra på natten. Vår bvc-sköterska har oxå sagt att de flesta barn sover bra på natten om de sover bra på dagen. Fast alla barn är ju olika förstås Glad

Men det där ändras väl sedan när de blir lite äldre och börjar på dagis, då får man väl inte låta dem sova för mycket på dagen vad jag har förstått. Annars är de pigga vid läggdags.

Nu har jag precis lagt Engla. Ska oxå ta mig en tupplur nu så jag orkar med sångstunden i Sjöliden.

• Ninis

Nu har Engla fått magsjuka igen så vi kommer inte på fikat i morgon. Hon gnällde i sängen vid strax innan kl 22. J gick in och kollade och då hade hon spytt ner hela sängen! J satte henne i duschen medan jag bytte sängkläder. Sen kräktes hon ner sina kläder två gånger till på en halvtimme. Sen fick hon vara naken med bara blöja och för en stund sedan kräktes hon en liten skvätt till. Tror inte det finns något kvar att kräkas nu så förhoppningsvis kräks hon inte mer under natten. Har kokat vätskeersättning men dessvärre har jag råkat slänga medicinsprutan jag använde sist. Hon vägrar att dricka på sked och i flaska. Fick lägga henne på skötbordet och öppna munnen och hälla i en sked i taget. Det konstiga är att hon är pigg och glad mellan kräkningarna och hon verkar inte sjuk på något annat sätt, dvs inget förkyld och ingen feber.

• Ninis

Lotta,
    Är helt slut i dag. Inga mer kräkningar under natten. Engla somnade vid midnatt. Sedan vaknade hon vid 3-tiden och var hungrig så hon fick 1 dl majsvälling. Sen somnade hon om men då började J hosta och höll på säkert en timme. Vi bytte plats så han fick ligga i gästsängen och jag lade mig bredvid Engla i vår säng. Engla vakande kl 07:00. Hon verkar som vanligt i dag, hon har inte bajsat ännu så jag vet inte om hon har diaré eller inte. Hon fick 1 dl majsvälling när hon vaknade. Får se om jag vågar prova att ge havregrynsgröt sedan, fast utan mjölk, det är hårdsmält för magen.

• Ninis

Vi får väl hålla oss hemma i två dygn tills vi vet om J el jag har blivit smittade. Hoppas inte!

Svar på tråden Gemensamma promenader i Gustavsberg - del 2